Loading...

#سوال_1513_ علت وزش بادهای سرخ چیست‌؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عن مُحَمَّد ابْنِ الْحَنَفِیَّةِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام قال: قال رَسُولُ اللَّهِ إِذَا عَمِلَتْ أُمَّتِی خَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً حَلَّ بِهَا الْبَلَاءُ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ ما هِیَ قال إِذَا کَانَتِ الْمَغَانِمُ دُوَلًا و الْأَمَانَةُ مَغْنَماً و الزَّکَاةُ مَغْرَماً وَ أَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَ عَقَّ أُمَّهُ وَ بَرَّ صَدِیقَهُ وَ جَفَا أَبَاهُ وَ کَانَ زَعِیمُ الْقَوْمِ أَرْذَلَهُمْ و أَکْرَمَهُ الْقَوْمُ مَخَافَةَ شَرِّهِ و ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ فِی الْمَسَاجِدِ وَ لَبِسُوا الْحَرِیرَ و اتَّخَذُوا الْقَیْنَاتِ وَ ضَرَبُوا بِالْمَعَازِفِ و لَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوَّلَهَا فَلْیُرْتَقَبْ عِنْدَ ذَلِکَ الرِّیحُ الْحَمْرَاءُ أَوِ الْخَسْفُ أَوِ الْمَسْخُ

📚خصال ص500


رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمود : وقتی امت من پانزده کار را انجام دادند، بلاء بر آنها فرود می آید! گفته شد : یا رسول اللَّه! آنها چیست؟ فرمود : هنگامي که غنائم در بین اغنیاء دست به دست شود و فقراء محروم باشند و امانت غنیمت شمرده شود و زکات غرامت به حساب آید و مرد از همسرش اطاعت کند و مادرش را نافرمانی کند و آزار دهد و مرد به دوستش احسان و نیکی کند ولی به پدرش جفا نماید و رئیس و مهتر مردم پست ترین آنها باشد و مردم از ترس شرّش او را احترام کنند و صداها در مسجد بلند شود و لباس ابریشم بپوشند و زنان آوازه خوان بگیرند و آلات موسیقی بنوازند و آخر این امت اول آن را لعنت کند، که در آن هنگام باید منتظر #باد_سرخ یا فرو رفتن زمین یا مسخ شدن باشند!



2⃣عن یحیی بن سعید الأنصاری عن مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و قال أَبُو خَیْثَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب علیهما السلام عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قال: إِذَا صَنَعَتْ وَ قَالَ أَحَدُهُمْ إِذَا فَعَلَتْ أُمَّتِی خَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً حَلَّ بِهَا الْبَلَاءُ إِذَا صَارَتِ الدُّنْیَا عِنْدَهُمْ دُوَلًا و قال أَحَدُهُمْ إِذَا کَانَ الْمَالُ فِیهِمْ دُوَلًا و الْخِیَانَةُ مَغْنَماً و الزَّکَاةُ مَغْرَماً وَ أَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَ عَقَّ أُمَّهُ وَ بَرَّ صَدِیقَهُ و جَفَا أَبَاهُ و ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ فِی الْمَسَاجِدِ و أُکْرِمَ الرَّجُلُ مَخَافَةَ شَرِّهِ و کَانَ زَعِیمُ الْقَوْمِ أَرْذَلَهُمْ وَ لُبِسَ الْحَرِیرُ وَ شُرِبَ الْخُمُورُ و اتُّخِذَتِ الْقِیَانُ و ضُرِبَ بِالْمَعَازِفِ و لَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوَّلَهَا فَارْتَقِبُوا إِذَا عَمِلُوا ذَلِکَ ثَلَاثاً رِیحاً حَمْرَاءَ وَ خَسْفاً وَ مَسْخاً

📚الأمالی الطوسیّ ص778

رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمود : هنگامي که امت من پانزده کار را انجام دادند، بلاء بر آنها فرود می آید : هنگامي که دنیا یا مال در نزد آنها یک فضیلت موروثی باشد که اغنیاء و قدرتمندان در بین خود آن را دست به دست کنند و با قهر و غلبه فقرا و ضعیفان را از آن محروم نمایند و خیانت، غنیمت به حساب آید و زکات غرامت و تاوان محسوب شود و مرد از زنش اطاعت کند و مادرش را نافرمانی کند و آزار دهد و مرد به دوستی احسان و نیکی کند و به پدر خود جفا نماید و صداها در مساجد بلند شود و فرد از ترس شرش احترام کرده شود و رئیس و مهتر مردم پست ترین آنها باشد و لباس ابریشم پوشیده شود و انواع خمر نوشیده شود و کنیزان و زنان آوازه خوان گرفته شود و آلات موسیقی نواخته شود و آخر این امت اول آن را لعنت نمایند. پس هنگامی که این کارها را انجام دادند منتظر سه چیز باشند : #باد_سرخ و فرو رفتن (و رانش) زمین و مسخ شدن!



3⃣ قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام: الرِّیَاحُ خَمْسَةٌ مِنْهَا الْعَقِیمُ فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّهَا وَ کَانَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله إِذَا هَبَّتْ رِیحٌ صَفْرَاءُ أَوْ حَمْرَاءُ أَوْ سَوْدَاءُ تَغَیَّرَ وَجْهُهُ وَ اصْفَرَّ وَ کَانَ کَالْخَائِفِ الْوَجِلِ حَتَّی یَنْزِلَ مِنَ السَّمَاءِ قَطْرَةٌ مِنْ مَطَرٍ فَیَرْجِعُ إِلَیْهِ لَوْنُهُ وَ یَقُولُ جَاءَتْکُمْ بِالرَّحْمَةِ

📚 الفقیه ج1ص344

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : بادها پنج دسته هستند که از جمله آنها باد عقیم است که از شرّ آن به اللَّه پناه می بریم! و رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله وقتی باد زرد یا #باد_سرخ یا باد سیاه می وزید، صورتش تغییر می کرد و زرد می شد و مانند فرد ترسان و لرزان بود تا وقتی که یک قطره باران از آسمان نازل شود که در این هنگام رنگش به او برمی گشت و می فرمود : برای شما رحمت آورد!




https://t.me/porseshvapasokhe



4⃣رَوَی جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیُّ قَالَ: حَجَجْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَجَّةَ الْوَدَاعِ فَلَمَّا قَضَی النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله مَا افْتُرِضَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَجِّ أَتَی مُوَدِّعَ الْکَعْبَةِ فَلَزِمَ حَلْقَةَ الْبَابِ وَ نَادَی بِرَفْعِ صَوْتِهِ أَیُّهَا النَّاسُ فَاجْتَمَعَ أَهْلُ الْمَسْجِدِ وَ أَهْلُ السُّوقِ فَقَالَ اسْمَعُوا إِنِّی قَائِلٌ مَا هُوَ بَعْدِی کَائِنٌ فَلْیُبَلِّغْ شَاهِدُکُمْ غَائِبَکُمْ ثُمَّ بَکَی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله حَتَّی بَکَی لِبُکَائِهِ النَّاسُ أَجْمَعِینَ فَلَمَّا سَکَتَ مِنْ بُکَائِهِ قَالَ اعْلَمُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ أَنَّ مَثَلَکُمْ فِی هَذَا الْیَوْمِ کَمَثَلِ وَرَقٍ لَا شَوْکَ فِیهِ إِلَی أَرْبَعِینَ وَ مِائَةِ سَنَةٍ ثُمَّ یَأْتِی مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ شَوْکٌ وَ وَرَقٌ إِلَی مِائَتَیْ سَنَةٍ ثُمَّ یَأْتِی مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ شَوْکٌ لَا وَرَقَ فِیهِ حَتَّی لَا یُرَی فِیهِ إِلَّا سُلْطَانٌ جَائِرٌ أَوْ غَنِیٌّ بَخِیلٌ أَوْ عَالِمٌ مُرَاغِبٌ فِی الْمَالِ أَوْ فَقِیرٌ کَذَّابٌ أَوْ شَیْخٌ فَاجِرٌ أَوْ صَبِیٌّ وَقِحٌ أَوِ امْرَأَةٌ رَعْنَاءُ ثُمَّ بَکَی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله.
فَقَامَ إِلَیْهِ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ وَ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنَا مَتَی یَکُونُ ذَلِکَ فَقَالَ صلی الله علیه و آله یَا سَلْمَانُ إِذَا قَلَّتْ عُلَمَاؤُکُمْ وَ ذَهَبَتْ قُرَّاؤُکُمْ وَ قَطَعْتُمْ زَکَاتَکُمْ وَ أَظْهَرْتُمْ مُنْکَرَاتِکُمْ وَ عَلَتْ أَصْوَاتُکُمْ فِی مَسَاجِدِکُمْ وَ جَعَلْتُمُ الدُّنْیَا فَوْقَ رُءُوسِکُمْ وَ الْعِلْمَ تَحْتَ أَقْدَامِکُمْ وَ الْکَذِبَ حَدِیثَکُمْ وَ الْغِیبَةَ فَاکِهَتَکُمْ وَ الْحَرَامَ غَنِیمَتَکُمْ وَ لَا یَرْحَمُ کَبِیرُکُمْ صَغِیرَکُمْ وَ لَا یُوَقِّرُ صَغِیرُکُمْ کَبِیرَکُمْ فَعِنْدَ ذَلِکَ تَنْزِلُ اللَّعْنَةُ عَلَیْکُمْ وَ یُجْعَلُ بَأْسُکُمْ بَیْنَکُمْ وَ بَقِیَ الدِّینُ بَیْنَکُمْ لَفْظاً بِأَلْسِنَتِکُمْ فَإِذَا أُوتِیتُمْ هَذِهِ الْخِصَالَ تَوَقَّعُوا الرِّیحَ الْحَمْرَاءَ أَوْ مَسْخاً أَوْ قَذْفاً بِالْحِجَارَةِ وَ تَصْدِیقُ ذَلِکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ فَقَامَ إِلَیْهِ جَمَاعَةٌ مِنَ الصَّحَابَةِ فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنَا مَتَی یَکُونُ ذَلِکَ فَقَالَ صلی الله علیه و آله عِنْدَ تَأْخِیرِ الصَّلَوَاتِ وَ اتِّبَاعِ الشَّهَوَاتِ وَ شُرْبِ الْقَهَوَاتِ وَ شَتْمِ الْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ حَتَّی تَرَوْنَ الْحَرَامَ مَغْنَماً وَ الزَّکَاةَ مَغْرَماً وَ أَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَ جَفَا جَارَهُ وَ قَطَعَ رَحِمَهُ وَ ذَهَبَ رَحْمَةُ الْأَکَابِرِ وَ قَلَّ حَیَاءُ الْأَصَاغِرِ وَ شَیَّدُوا الْبُنْیَانَ وَ ظَلَمُوا الْعَبِیدَ وَ الْإِمَاءَ وَ شَهِدُوا بِالْهَوَی وَ حَکَمُوا بِالْجَوْرِ وَ یَسُبُّ الرَّجُلُ أَبَاهُ وَ یَحْسُدُ الرَّجُلُ أَخَاهُ وَ یُعَامِلُ الشُّرَکَاءُ بِالْخِیَانَةِ وَ قَلَّ الْوَفَاءُ وَ شَاعَ الزِّنَا وَ تَزَیَّنَ الرِّجَالُ بِثِیَابِ النِّسَاءِ وَ سُلِبَ عَنْهُنَّ قِنَاعُ الْحَیَاءِ وَ دَبَّ الْکِبْرُ فِی الْقُلُوبِ کَدَبِیبِ السَّمِّ فِی الْأَبْدَانِ وَ قَلَّ الْمَعْرُوفُ وَ ظَهَرَتِ الْجَرَائِمُ وَ هُوِّنَتِ الْعَظَائِمُ وَ طَلَبُوا الْمَدْحَ بِالْمَالِ وَ أَنْفَقُوا الْمَالَ لِلْغِنَاءِ وَ شُغِلُوا بِالدُّنْیَا عَنِ الْآخِرَةِ وَ قَلَّ الْوَرَعُ وَ کَثُرَ الطَّمَعُ وَ الْهَرْجُ وَ الْمَرْجُ وَ أَصْبَحَ الْمُؤْمِنُ ذَلِیلًا وَ الْمُنَافِقُ عَزِیزاً مَسَاجِدُهُمْ مَعْمُورَةٌ بِالْأَذَانِ وَ قُلُوبُهُمْ خَالِیَةٌ مِنَ الْإِیمَانِ وَ اسْتَخَفُّوا بِالْقُرْآنِ و بلغ المؤمن عنهم کل هوان فعند ذلک تری وجوههم وجوه الآدمیین و قلوبهم قلوب الشیاطین کلامهم أحلی من العسل و قلوبهم أمر من الحنظل فهم ذئاب و علیهم ثیاب ما من یوم إلا یقول الله تبارک و تعالی أ فبی تغترون أم علی تجترءون أ فحسبتم أنما خلقناکم عبثا و أنکم إلینا لا ترجعون فو عزتی و جلالی لو لا من یعبدنی مخلصا ما أمهلت من یعصینی طرفة عین و لو لا ورع الورعین من عبادی لما أنزلت من السماء قطرة و لا أنبت ورقة خضراء فوا عجباه لقوم آلهتهم أموالهم و طالت آمالهم و قصرت آجالهم و هم یطمعون فی مجاورة مولاهم و لا یصلون إلی ذلک إلا بالعمل و لا یتم العمل إلا بالعقل

📚 بحار الأنوار ج52ص262




ترجمه روایت پست قبل :


جابر بن عبداللَّه انصاری گوید : در حجة الوداع با پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به حج رفتم. حضرت بعد از انجام فرائض حج به مکان وداع کعبه آمد و به حلقه در چسبید و با صدای بلند فرمود : ای مردم! پس اهل مسجدالحرام و بازار جمع شدند. آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود : ای مردم! آنچه را که بعد از من روی می‌دهد و هم اکنون به شما می‌گویم، از من بشنوید و حاضران شما به غائبین خود برسانند!
سپس پیغمبر گریه کرد ، به طوری که از گریه حضرت همه مردم گریستند. چون حضرت از گریستن آرام گرفت، فرمود: ای مردم! اللَّه شما را رحمت کند! بدانید که شما از این روز تا صد و چهل سال بعد، مانند برگی هستید که خار نداشته باشد. آنگاه تا دویست سال برگ و خار خواهد داشت و بعد از آن خار بدون برگ است، به طوری که در آن زمان جز سلطان ظالم یا ثروتمند بخیل یا عالم راغب در مال یا فقیر دروغگو یا پیرمرد زناکار یا بچه بی حیا و یا زن احمق (یا متکبر) دیده نمی شود!

آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله باز گریست. سلمان فارسی برخاست و عرض کرد : یا رسول اللَّه! بفرمایید بدانیم آنچه فرمودید کی واقع می‌شود؟
پس فرمود : ای سلمان! در زمانی که علمای شما کم شوند و قاریان قرآن شما از میان بروند و دادن زکات خود را قطع کنید و کارهای زشت خود را آشکار سازید و صداهای شما در مساجد بلند شود و دنیا را روی سر و علم را زیر پا بگذارید و سخن شما دروغ و شیرینی گفتارتان غیبت گردد و غنیمت شما حرام باشد و نه بزرگان شما به کوچک تر رحم کنند و نه کوچک ها احترام بزرگان را نگاه بدارند. در آن اوقات لعنت إلهی بر شما فرود می‌آید و شدت و اختلاف شما در بین خودتان قرار داده شود و در میان شما از دین جز لفظی که به زبان می‌آورید باقی نماند.
هنگامی که این خصلت‌ها را پیدا کردید، منتظر #باد_سرخ یا مسخ شدن یا سنگباران باشید و تصدیق آن در قرآن (در سوره انعام آیه 65) می باشد و آن این آیه است : «قل هو القادر على أن يبعث عليكم عذابا من فوقكم أو من تحت أرجلكم أو يلبسكم شيعا ويذيق بعضكم بأس بعض انظر كيف نصرف الآيات لعلهم يفقهون»
یعنی : او قادر است که از بالا یا از زیر پای شما، عذابی بر شما بفرستد یا بصورت دسته‌های پراکنده شما را با هم بیامیزد و جنگ و شدت (و اختلاف) برخی را به برخی دیگر بچشاند. ببین چگونه آیات را بازگو می‌کنیم! شاید بفهمند!
در این وقت جمعی از اصحاب برخاستند و عرض کردند : یا رسول اللَّه! بفرمایید تا بدانیم اینها کی پدید می‌آید؟ فرمود : هنگام تأخیر انداختن نمازها و پیروی از شهوات و نوشیدن شراب های مست کننده و دشنام دادن به پدران و مادران.
تا آنجا که حرام را غنیمت و زکات را تاوان و خسارت ببینید و مرد از همسرش اطاعت کند و به همسایه خود جفا نماید و با رَحِم خود قطع کند و رحمت از بزرگان برود و حیای کودکان کم شود و ساختمان را محکم سازی کنند و به بردگان و کنیزان ظلم کنند و از روی خواسته دل شهادت دهند و به ناحق قضاوت کنند و مرد به پدرش دشنام دهد و به برادرش ظلم نماید و شریکان با خیانت با هم رفتار کنند و وفا کم شود و زنا شیوع پیدا کند و مردان با لباسهای زنان زینت نمایند و پوشش حیا از زنها گرفته شود و کِبر مانند رخنهٔ سمّ در بدنها در قلبها رخنه نماید و احسان و خوبی کم شود و جرم ها آشکار گردد و امور بزرگ سبک شمرده شود و افراد به وسیله مال مدح و ستایش طلب کنند و برای غنا و آوازه خوانی پول خرج کنند (مثل خرید بلیط کنسرت) و با مشغول شدن به دنیا از آخرت بازمانند و پرهیزکاری کم شود و طمع و فتنه و آشوب و خونریزی و نابسامانی زیاد شود و مؤمن خوار و منافق عزیز گردد، مساجد آنها از اذان آباد و قلبهایشان از ایمان خالی باشد و به قرآن استخفاف بورزند و از آنها به مؤمن هر گونه خواری و سبکی برسد. پس در این هنگام صورتهای آنها را صورت انسان ها و قلوب آنها را قلوب شیاطین می بینی، سخن آنها از عسل شیرینتر و قلبهای آنها از حنظل تلخ تر است. پس آنها گرگهایی هستند که لباس بر تن آنهاست!
هیچ روزی نیست مگر اینکه اللَّه تبارک و تعالی می فرماید : آیا به من مغرور می شوید و بر من جرأت پیدا می کنید؟! آیا فکر کرده اید که ما شما را بیهوده آفریده ایم و شما به سوی ما بازگشت نمی کنید؟!
پس به عزت و جلالم قسم که اگر آن کسانی که مرا خالصانه عبادت می کنند نبودند، آنهایی که مرا نافرمانی می کنند را به اندازه یک چشم بر هم زدن مهلت نمی دادم و اگر ورع بندگان پرهیزکارم نبود، قطره ای باران از آسمان نازل نمی کردم و هیچ برگ سبزی نمی رویاندنم. پس شگفتا از مردمی که اموالشان خدای آنهاست و آرزوهایشان طولانی شده است و عمرشان کوتاه شده است و بااین حال در مجاورت با مولای خود طمع دارند، در حالیکه جز با عمل به آن نمی رسند و عمل جز با عقل کامل نمی شود!



https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹