Loading...

سؤال 221- حکم کشیدن #سیگار و #قلیان چیست؟


✅پاسخ: در مورد این دو چیز در روایات معتبره حدیث خاصی نیامده است ولی به برکت اصولی که اهل بیت علیهم السلام به ما القا فرموده اند،حکم آن مشخص می شود.ابتدا به روایت زیر توجه کنید:

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ إِنَّمَا عَلَیْنَا أَنْ نُلْقِیَ إِلَیْکُمُ الْأُصُولَ وَ عَلَیْکُمْ أَنْ تُفَرِّعُوا
📚السرائر ج3ص575

ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: همانا بر ماست که اصول را به شما القا کنیم و برسانیم و بر شماست که فروع و شاخه های آن را به دست آورید.

✅این یکی از اصول مهم اهل بیت علیهم السلام است که اگر چه به دقت زیاد نیاز دارد ولی با استفاده صحیح از آن می توان پاسخ بسیاری از سؤالات را به دست آورد.

✅اکنون به یکی از اصول القاء شده به شیعیان توسط اهل بیت علیهم السلام دقت کنید:

إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ قال سُئِلَ أَبُو عَبْداللَّه عَنِ التَّدَلُّکِ بِالدَّقِیقِ بَعْدَ النُّورَةِ فَقَالَ لَا بَأْسَ قُلْتُ یَزْعُمُونَ أَنَّهُ إِسْرَافٌ فَقَالَ لَیْسَ فِیمَا أَصْلَحَ الْبَدَنَ إِسْرَافٌ وَ إِنِّی رُبَّمَا أَمَرْتُ بِالنَّقِیِّ فَیُلَتُّ لِی بِالزَّیْتِ فَأَتَدَلَّکُ بِهِ إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِیمَا أَتْلَفَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَن
📚کافی ج6ص499

ترجمه:از امام صادق علیه السلام در مورد مالش دادن بدن با آرد بعد از کشیدن نوره ،سؤال شد؛ امام فرمود: اشکالی ندارد، گفتم: برخی گمان می کنند که این کار #اسراف محسوب می شود!امام فرمودند: چیزی که بدن را اصلاح می کند، اسراف نیست و همانا من چه بسا دستور می دهم که آرد سفید را با روغن زیتون مخلوط و خمیر کنند و با آن بر بدن خود می کشم، همانا #اسراف آن چیزهایی است که مال را تلف می کند و به بدن ضرر می زند.

✅با توجه به اصل فوق و تعریف اسراف که در روایت فوق آمده است، هر چیزی که دارای این خصوصیت باشد که مال را تلف کند و به بدن ضرر بزند، #اسراف محسوب می شود و امروزه به روشنی ثابت شده است که #سیگار و #قلیان و امور مانند اینها در کنار تلف نمودن مال،شدیدا به بدن ضرر وارد می کنند و با این وصف از مصادیق #اسراف به حساب می آیند.

✅به حدیث زیر نیز دقت شود:

📚عیون الأخبار ج۲ص۱۲۷:در بین آنچه امام رضا علیه السلام از شرایع دین برای مأمون علیه اللعنه نوشتند آمده است:و دوری نمودن از کبائر که عبارتنداز:کشتن کسی که الله حرام نموده است و زنا و دزدی و شراب خواری و آزردن و نافرمانی پدر و مادر و فرار از جهاد و خوردن مال یتیم از روی ظلم و خوردن مردار و خون و گوشت خوک و آنچه برای بتها ذبح شود بدون ضرورت و خوردن ربا بعد از بینه و (خوردن) سحت و حرام و میسر که همان قمار است و کم گذاری در پیمانه و ترازو و تهمت زدن به زنان پاکدامن و لواط و شهادت ناحق و ناامیدی از رحمت الهی و کمک و اعانت به ظالمین و میل و گرایش به آنها و قسم دروغ و حبس حقوق دیگران بدون تنگدست بودن و دروغ و تکبر و #اسراف و #تبذیر(ریخت و پاش بی جا و بیش از حد) و خیانت و سبک شمردن حج و جنگ با دوستان الله بلند مرتبه و مشغول شدن به امور سرگرم کننده از یاد الهی و اصرار ورزیدن بر گناهان

✅در حدیث فوق مشاهده می شود که #اسراف جزو گناهان کبیره بیان شده است و بنا بر چند حدیث فوق برای مؤمن سزاوار نیست که به عادت زشت سیگار و قلیان و امثال آنها آغشته باشد.

✅نکته: اخیرا برخی از دشمنان الهی به گمان خود برای برچیدن سیگار با وسائل امروزی، نوعی سیگار الکترونیکی اختراع کرده اند که در آن یک اِلِمِنْت وجود دارد و نیکوتین مایع و امثال آن را در آن می ریزند و با دمیدن در آن، المنت فعال می شود و نیکوتین را به صورت دود مصنوعی بخار می کند و خواسته اند با این اختراع، معتادان به سیگار را از سیگار جدا کنند و در این مورد چند نکته قابل توجه است:

✅اولا ضرر سیگار الکترونیکی خصوصا وقتی که در آن نیکوتین مایع ریخته می شود،ثابت و یقینی است و مشمول حدیث فوق می باشد.
✅اینکه برخی آن را بی ضرر جلوه داده اند اولا همه جزو دشمنان مسلمین هستند و شهادت آنها که معمولا به دنبال منافع اقتصادی هستند برای ما حجت نیست و به اقرار خودشان بی ضرر بودن آن به این علت است که گاهی اوقات نیکوتین مایع را رقیق می کنند تا نیکوتین کمتری از سیگار به بدن شخص معتاد وارد شود و این امر باعث خروج آن از این اصل نمی شود.
✅روایات فراوانی در ترک کار لغو یعنی کاری که منفعت دنیوی یا اخروی ندارد،به ما رسیده است که بر فرض بی ضرر بودن اجتناب از آن جزو دستورات اهل بیت علیهم السلام است.
✅همچنین در روایات فراوانی اهل بیت علیهم السلام ما را از دخول در شبهات نهی نموده اند که قطعا سیگار الکترونیکی بر فرض مشتبه بودن،از مصادیق آن می باشد و لذا جایگاهی برای آغشته شدن به سیگار الکترونیکی برای مؤمنین باقی نمی ماند و سزاوار است کلیه مؤمنین از اینگونه اعمال بپرهیزند.

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹