Loading...

#سوال_1438_ آیا نحوه گرفتن عقائد با احکام عملیه متفاوت است و اولی را باید با دلیل و دومی را باید بدون دلیل و از طریق تقلید به دست آورد؟





✅پاسخ : مبنای سؤال فوق مسئله اول رساله های عملیه به شکل زیر است :

⛔️عقيده مسلمانان به اصول دين بايد از روي دليل باشد و نمي تواند در اصول دين تقليد نمايد، يعني بدون دليل گفته‌ي كسي را قبول كند؛ ولي در احكام دين بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روي دليل به دست آورد، يا از مجتهد تقليد كند يعني به دستور او رفتار نمايد يا از راه احتياط طوري به وظيفه ي خود عمل نمايد كه يقين كند، تكليف خود را انجام داده است⛔️

✅ اما به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣و قال علیه السّلام: من أخذ دینه من کتاب اللّه و سنّة نبیه صلوات اللّه علیه و آله زالت الجبال قبل أن یزول و من أخذ دینه من أفواه الرجال ردّته الرجال

📚کافی ج1ص7

امام صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که دینش را از قرآن و سنت پیامبرش صلی اللَّه علیه و آله بگیرد، کوهها از جای خود حرکت می کنند قبل از اینکه چنین کسی از جای خود حرکت کند و کسی که دین خود را از دهانهای رجال بگیرد، همان رجال او را برمی گردانند!


2⃣ قال أَمیرالْمُؤْمِنِین مَنْ أَخَذَ دِینَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ أَزَالَتْهُ الرِّجَالُ و مَنْ أَخَذَ دِینَهُ مِنَ الْکِتَابِ و السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ وَ لَمْ یَزُلْ

📚روضةالواعظین ص۲۲

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که دین خود را از دهان رجال بگیرد، همان رجال او را دور می کنند و کسی که دینش را از #قرآن و #سنت بگیرد، کوهها از جای خود زائل می شود و چنین کسی نمی شود!


3⃣خلف بن حمادالکوفی فی حدیث قال: دخلت علی أبی الحسن موسی بن جعفر بمنی فقلت له إن رجلا من موالیک تزوج جاریة معصرا لم تطمث فلما افتضها سال الدم فمکث سائلا لا ینقطع نحوا من عشرة أیام و إن القوابل اختلفن فی ذلک فقال بعضهن دم الحیض و قال بعضهن دم العذرة فما ینبغی لها أن تصنع قال فلتتق الله فإن کان من دم الحیض فلتمسک عن الصلاة حتی تری الطهر و لیمسک عنها بعلها و إن کان من العذرة فلتتق الله و لتتوضأ و لتصل و یأتیها بعلها إن أحب ذلک فقلت له و کیف لهم أن یعلموا ما هو حتی یفعلوا ما ینبغی قال فالتفت یمینا و شمالا فی الفسطاط مخافة أن یسمع کلامه أحد قال ثم نهد إلی فقال یا خلف سر الله سر الله فلا تذیعوه و لا تعلموا هذا الخلق أصول دین الله بل ارضوا لهم ما رضی الله لهم من ضلال قال ثم عقد بیده الیسری تسعین ثم قال تستدخل القطنة ثم تدعها ملیا ثم تخرجها إخراجا رقیقا فإن کان الدم مطوقا فی القطنة فهو من العذرة و إن کان مستنقعا فی القطنة فهو من الحیض قال خلف فاستخفنی الفرح فبکیت فلما سکن بکائی قال ما أبکاک قلت جعلت فداک من کان یحسن هذا غیرک قال فرفع یده إلی السماء و قال إنی و الله ما أخبرک إلا عن رسول الله عن جبرئیل عن الله عزوجل

📚کافی ج۳ص۹۲

امام کاظم صلوات اللَّه علیه در جواب سوال خلف بن حماد که در تبیین حکم زنی که بعد از ازدواج و ازاله بکارت خون او حدود ده روز ادامه پیدا می کند فرمود : این سِرِّ إلهی است آن را فاش نکنید و #اصول_دین_إلهی را به این خلق (یعنی مخالفان) یاد ندهید، بلکه همان گمراهی که اللَّه برایشان پسندیده است را برای آنها بپسندید... و سپس حکم چنین زنی را بیان نمودند (که به ترجمه قسمتی از روایت اکتفا شد)


4⃣قال امیرالمؤمنین یا کُمَیْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَکُنْ مِنَّا

📚بشارةالمصطفی ص29

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : ای کمیل! (مایحتاج دینی خود را) از کسی جز از ما مگیر تا از ما باشی!



5⃣عن أبی عبداللَّه قال: قال رَسُولُ اللَّه طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلم

📚بصائر الدرجات ص۲۲

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : طلب علم بر هر مسلمانی فریضه است!


6⃣عن یحیی بن زکریا الأنصاری عن أبی عبد الله قال سمعته یقول من سره أن یستکمل الإیمان کله فلیقل القول منی فی جمیع الأشیاء قول آل محمد

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر کس مسرور می شود که همه ایمان را کامل گرداند باید بگوید : گفتار من در #همه_چیزها گفتار آل محمد است....



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، نه اصول دین منحصر در پنج مورد است و نه نحوه تعلم جزئیات آنچه اصول دین گفته شده است با احکام دیگر متفاوت است. بلکه همه آنها باید از قرآن و سنت گرفته شود و بر بیان قرآن و سنت بنا گردد و مکلف برای هر اعتقاد و هر عمل دینی خود باید مبنایی از قرآن و روایات داشته باشد، چه آن حدیث و گفتار امام را خودش به نحو صحیحی یاد گرفته باشد و چه فرد ثقه ای گفتار امام را به او یاد داده باشد.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافیَةَ و النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹