#سوال_1434_ آیا می توان اموال فرد سفیه را با رضایت خودش و بدون اجازه وَلیِّ او به صورت هدیه و هبه و غیره گرفت؟
✅پاسخ : به آیه و روایات زیر توجه فرمایید :
قال اللَّه تعالی : وَ لَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَ ارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا
اموال خود را، که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده، به دست سفیهان نسپارید و از آن، به آنها روزی دهید (برایشان خرج کنید) و لباس بر آنان بپوشانید و با آنها سخن شایسته بگویید!
📖 سوره نساء آیه 5
1⃣عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: انْقِطَاعُ یُتْمِ الْیَتِیمِ بِالاحْتِلَامِ وَ هُوَ أَشُدُّهُ وَ إِنِ احْتَلَمَ وَ لَمْ یُؤْنَسْ مِنْهُ رُشْدُهُ وَ کَانَ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً فَلْیُمْسِکْ عَنْهُ وَلِیُّهُ مَالَهُ.
📚 الکافی ج۷ص۶۸
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : تمام شدن یتیمی کودک یتیم با احتلام است که همان سن رشد است و اگر محتلم شد ولی رشدِ حفظ مال از او دانسته نشد و #سفیه یا #ضعیف بود، وَلِیّ و سرپرست او مالش را از او باز میدارد!
2⃣عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرْأَةِ الْمَعْتُوهَةِ الذَّاهِبَةِ الْعَقْلِ أَ یَجُوزُ بَیْعُهَا وَ صَدَقَتُهَا قَالَ لَا.
📚 الکافی ج۶ص۱۹۱
حلبی گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زنِ أَبله که عقل او از دست رفته است سؤال کردم که آیا بیع و صدقه او جائز است؟ فرمود : خیر!
3⃣وَ قَدْ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ قَالَ إِینَاسُ الرُّشْدِ حِفْظُ الْمَالِ.
📚 الفقیه ج۴ص۲۲۲
از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره نساء آیه 6) که می فرماید : « اگر در آنها رشد یافتید اموال آنها را به آنها تحویل دهید» فرمود : دانستن رشد ، حفظ و نگهداری مال است!
4⃣عن أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ : فِي قَوْلِهِ تَعَالَى و لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ، فَالسُّفَهَاءُ النِّسَاءُ وَ الْوَلَدُ إِذَا عَلِمَ الرَّجُلُ أَنَّ امْرَأَتَهُ سَفِيهَةٌ [مُفْسِدَةٌ] وَ وَلَدَهُ سَفِيهٌ مُفْسِدٌ لَا يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يُسَلِّطَ وَاحِداً مِنْهُمَا عَلَى مَالِهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّهُ لَهُ قِيَاماً يَقُولُ مَعَاشاً
📚تفسير القمّيّ ج ۱ ص ۱۳۱
امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ تعالی (در سوره نساء آیه 5)که می فرماید : «اموالتان را به سفیهان ندهید» فرمود : سفیهان، زن و فرزند هستند، در صورتی که مرد بداند که زنش سفیه است و فرزندش سفیه و فساد کننده است، سزاوار نیست برای او که هیچ یک از آنها را بر مالش که اللَّه آن را سبب پابرجایی (زندگی) قرار داده است مسلط نماید و منظور از «قیام» معاش می باشد!
5⃣عن عَبْداللَّه بْنِ سِنَانٍ عن أَبی عَبْداللَّه فی حدیث قال : إِذَا أَتَتْ عَلَیْهِ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً کُتِبَتْ لَهُ الْحَسَنَاتُ وَ کُتِبَتْ عَلَیْهِ السَّیِّئَاتُ وَ جَازَ أَمْرُهُ إِلَّا أَنْ یَکُونَ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً فَقَالَ وَ مَا السَّفِیهُ فَقَالَ الَّذِی یَشْتَرِی الدِّرْهَمَ بِأَضْعَافِهِ قَالَ وَ مَا الضَّعِیفُ قَالَ الْأَبْلَهُ
📚التهذیب ج۹ص۱۸۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : وقتی سیزده سالگی پسربچه کامل شود ، حسنات و سیئات برای او نوشته می شود و امر او (در بیع و صدقه و هبه و...) جائز است، مگر اینکه سفیه یا ضعیف باشد. راوی گفت : سفیه کیست؟ فرمود : کسی که (به خاطر ضعف عقل) یک درهم را با چند برابر آن می خرد و معاوضه می کند! گفت : ضعیف کیست؟ فرمود : فرد ابله (احمق و سست عقل)
6⃣عن عِیصِ بن القاسم عن أَبِی عبداللَّه قال سَأَلْتُهُ عَنِ الْیَتِیمَةِ مَتَی یُدْفَعُ إِلَیْهَا مَالُهَا قَالَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهَا لَا تُفْسِدُ وَ لَا تُضَیِّعُ
📚الفقيه ج ۴ص٢٢١
عیص گوید : از امام صادق علیه السلام پرسیدم : چه زمانی به دختر بچه یتیم، مالش تحویل داده می شود؟ فرمود : وقتی که بدانی که او (مال را) فاسد و تباه نمی کند...
✅ با توجه به آیه و روایات فوق و غیره، فرد صغیر و فرد غیر رشید و فرد سفیه و بی عقل از تصرف در مال خودشان محجور هستند و وَلِیِّ آنها متولی اموال آنها می باشد و از اموال آنها برایشان خرج می کند و تصرف خودشان در اموالشان جائز نیست.
لذا اگر فردی بیاید و با رضایت خود فرد سفیه یا بچه صغیر ، اموالی به هر عنوانی از او بگیرد، این کار او جائز نیست و آن هبه یا بیع باطل می باشد.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)