Loading...

#سوال_1424_ آیا هزینه درمان جزو نفقه زوجه دائم است؟


هَلْ یَجِبُ نَفَقَةُ مُدَاوَاةِ الزَُوجَةِ عَلَی الزَّوجِ؟


✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣ عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ وَ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ جَمِيعاً عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ قَالَ إِنْ أَنْفَقَ عَلَيْهَا مَا يُقِيمُ ظَهْرَهَا مَعَ كِسْوَةٍ وَ إِلَّا فُرِّقَ بَيْنَهُمَا

📚من لا یحضره الفقیه ج3ص441

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ تعالی (در سوره طلاق آیه 7)،«پس کسی که رزقش بر او تنگ گردیده است، باید از همانچه اللَّه به او داده است، خرج و انفاق کند»، فرمود : اگر (مرد) به اندازه ای که پشت زن را راست نماید(و او را سرپا نگه دارد) همراه با پوشش، خرج کند (که هیچ) و در غیر این صورت بین آن دو (با طلاق) جدائی انداخته می شود!


2⃣ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ يَعْنِي الْمُرَادِيَّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ يَقُولُ مَنْ كَانَتْ عِنْدَهُ امْرَأَةٌ فَلَمْ يَكْسُهَا مَا يُوَارِي عَوْرَتَهَا وَ يُطْعِمْهَا مَا يُقِيمُ صُلْبَهَا كَانَ حَقّاً عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يُفَرِّقَ بَيْنَهُمَا.

📚من لا یحضره الفقیه ج3ص441

ابو بصير گوید : شنیدم امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که زنی نزد او باشد که به اندازه ای که عورت او پوشیده شود او را لباس نپوشاند و آن مقداری که سرپا و راست بماند به او طعام ندهد، بر امام حق است که بین آن دو (با طلاق) جدائی افکند!


3⃣رَوَى عَنْبَسَةُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ إِذَا كَسَاهَا مَا يُوَارِي عَوْرَتَهَا وَ يُطْعِمُهَا مَا يُقِيمُ صُلْبَهَا أَقَامَتْ مَعَهُ وَ إِلَّا طَلَّقَهَا

📚کافی ج5ص512

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی به اندازه ستر عورت به او (یعنی به زوجه) پوشش و لباس دهد و به اندازه ای که کمر او راست بماند به او طعام دهد، زن همراه او اقامت می کند و در غیر این صورت(مرد) او را #طلاق می دهد.


4⃣عَنْ أَبِي الْقَاسِمِ الْفَارِسِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ وَ مَا يَعْنِي بِذَلِكَ فَقَالَ أَمَّا الْإِمْسَاكُ بِالْمَعْرُوفِ فَكَفُّ الْأَذَى وَ إِحْبَاءُ النَّفَقَةِ وَ أَمَّا التَّسْرِيحُ بِإِحْسَانٍ فَالطَّلَاقُ عَلَى مَا نَزَلَ بِهِ الْكِتَابُ

📚تفسیر عیاشی ج1ص117

ابوالقاسم فارسی گوید : به امام رضا علیه السلام گفتم : فدایت شوم، الله در کتاب خود (در سوره بقره آیه 229) می فرماید : «پس یا نگه‌ داشتنی با معروف و نیکی یا آزاد نمودنی با احسان»، منظور چیست؟
امام فرمود: «نگه داشتن با معروف و نیکی»، باز داشتن آزار و اذیت (از زن) و بخشش نَفَقه (به زن) است و «آزاد نمودن با احسان»، طلاق دادن او بر حسب آنچه در قرآن نازل شده است، می باشد.


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، یکی از وجوه نفقه واجب زوجه دائم این است که صلب و پشت او راست و پابرجا نگه داشته شود، کنایه از اینکه او را سر پا نگه دارد تا به زندگی عادی خود ادامه دهد و از ضعف و ناتوانی بر زمین نیفتد که علاوه بر طعام و خوردنی که به طور خاص در روایات نام برده شده است، درمان و داروی لازم نیز جهت إقامه صلب و إقامه ظَهر و سر پا نگه داشتن زوجه لازم است و جزو نفقه زوجه به حساب می آید و در حد معمول لازم است توسط مرد پرداخت شود.




✅ مواظب باشیم از أمر و درخواست امام زمان صلوات اللَّه علیه مبنی بر کثرت دعا برای تعجیل فرج غفلت نکنیم و کم نگذاریم :


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹