Loading...

سؤال 212- شرایط #امام #جماعت چیست؟


✅پاسخ: ابتدا به حدیث زیر توجه فرمائید:

الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ النَّبِيِّ قَالَ إِنَّ أَئِمَّتَكُمْ قَادَتُكُمْ إِلَى اللَّهِ فَانْظُرُوا بِمَنْ تَقْتَدُونَ فِي دِينِكُمْ وَ صَلَاتِكُمْ
📚کمال الدین ج1ص221

ترجمه:رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: امامان شما رهبران شما به سوی الله هستند پس دقت کنید که در دینتان و نمازتان به چه کسی اقتدا می‌کنید.

✅لزوم دقت در انتخاب امام جماعت از روایت فوق مشخص شد.برخی از شرایط عمومی و لازم امام جماعت را با تفقه در روایات زیر به دست آورید:

أَبِی عَلِیِّ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ إِنَّ مَوَالِیَکَ قَدِ اخْتَلَفُوا فَأُصَلِّی خَلْفَهُمْ جَمِیعاً فَقَالَ لَا تُصَلِّ إِلَّا خَلْفَ مَنْ تَثِقُ بِدِینِهِ
📚کافی ج3ص374

ترجمه: ابن راشد گوید:به امام باقر علیه السلام گفتم: همانا دوستان و موالیان شما با هم اختلاف دارند آیا پشت سر همه آنها نماز بخوانم؟ امام فرمودند: نماز مخوان مگر پشت سر کسی که به دین(و اعتقادات)او وثوق و اطمینان داشته باشی.

زُرَارَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنِ الصَّلَاةِ خَلْفَ الْمُخَالِفِینَ فَقَالَ مَا هُمْ عِنْدِی إِلَّا بِمَنْزِلَةِ الْجُدُرِ
📚کافی ج3ص373

ترجمه: زراره گوید: از امام باقر علیه السلام در مورد نماز پشت سر مخالفین(شیعه) سؤال کردم؛ امام فرمودند: آنها در نزد من، منزلتی جز مانند دیوار ندارند!

✅یعنی هرگز به آنها اقتدا نمی توان نمود.

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَا تُصَلِّ خَلْفَ الْغَالِی وَ إِنْ کَانَ یَقُولُ بِقَوْلِکَ وَ الْمَجْهُولِ وَ الْمُجَاهِرِ بِالْفِسْقِ وَ إِنْ کَانَ مُقْتَصِداً
📚تهذیب ج3ص31

ترجمه:امام صادق علیه السلام فرمود: پشت سر #غالی نماز نخوان اگر چه هم عقیده با تو باشد و نیز پشت سر شخص مجهول و ناشناس نماز نخوان و نیز پشت سر آشکار کننده فسق اگر چه میانه رو باشد(و غالی نباشد) نماز نخوان.

الرِّضَا فِی کِتَابِهِ إِلَی الْمَأْمُونِ قَالَ لَا یُقْتَدَی إِلَّا بِأَهْلِ الْوَلَایَه
📚خصال ج2ص604

ترجمه:امام رضا علیه السلام در نامه به مأمون نوشتند: اقتدا کرده نمی شود مگر به اهل ولایت (اهل بیت علیهم السلام)

عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِمَامٍ لَا بَأْسَ بِهِ فِی جَمِیعِ أُمُورِهِ عَارِفٍ غَیْرَ أَنَّهُ یُسْمِعُ أَبَوَیْهِ الْکَلَامَ الْغَلِیظَ الَّذِی یَغِیظُهُمَا أَقْرَأُ خَلْفَهُ قَالَ لَا تَقْرَأْ خَلْفَهُ مَا لَمْ یَکُنْ عَاقّاً قَاطِعاً
📚من لا یحضره الفقیه ج1ص380

ترجمه:عمر بن یزید از امام صادق علیه السلام پرسید:امام جماعتی در کلیه امور مشکلی ندارد و عارف است مگر اینکه به پدر و مادر خود کلام خشن می شنواند که آن دو را به خشم می آورد،آیا من پشت سر او برای خود قرائت کنم؟ فرمود: تا زمانی که عاق و قطع کننده با والدین نیست،پشت سر او قرائت نکن(یعنی می توانی به او اقتدا کنی)

✅با توجه به حدیث فوق اقتدا به کسی که عاق والدین است یا از پدر و مادر بریده است جایز نیست.

سَعْدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا رَجُلٌ یُقَارِفُ الذُّنُوبَ وَ هُوَ عَارِفٌ بِهَذَا الْأَمْرِ أُصَلِّی خَلْفَهُ قَالَ لَا
📚تهذیب ج3ص31

ترجمه:اسماعیل گوید: به امام رضا علیه السلام گفتم: مردی است که به نزد گناهان می رود و به آن نزدیک می شود و گناه را انجام می دهد در عین حال عارف به این امر(ولایت) است،آیا پشت سر او نماز بخوانم؟ امام فرمودند:خیر

✅«اقتراف ذنب» به معنای رفتن به طرف گناه و چسبیدن به آن و مرتکب شدن آن است مانند کسی که عامدا مثلا به طرف لهویات و موسیقی می رود و به آن گوش می دهد که به چنین شخصی نمی توان اقتدا نمود.

أَبِی الْحَسَنِ قَالَ قُلْتُ لَهُ أُصَلِّی خَلْفَ مَنْ لَا أَعْرِفُ فَقَالَ لَا تُصَلِّ إِلَّا خَلْفَ مَنْ تَثِقُ بِدِینِهِ
📚رجال کشی ج2ص787

ترجمه:به امام کاظم علیه السلام گفته شد: آیا پشت سر کسی که او را نمی شناسم نماز بخوانم ؟ فرمود: نماز نخوان مگر پشت سر کسی که به دین او وثوق و اطمینان داشته باشی.

✅اینکه در حدیث آمده است پشت سر ناشناس نماز نمی توان خواند منظور دانستن نام و شهر و امثال آن نیست بلکه مواردی که در روایات به عنوان شروط امام جماعت ذکر شده باید در مورد او بدانی.

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ لَا تُصَّلِ خَلْفَ مَنْ یَبْتَغِی عَلَی الْأَذَانِ وَ الصَّلَاةِ الْأَجْرَ وَ لَا تَقْبَلْ شَهَادَتُهُ
📚تهذیب ج6ص243


✅امام باقر علیه السلام فرمود: پشت سر کسی که برای اذان و نماز جویا و طالب مزد است نماز نخوان و شهادت دادن او را نیز نپذیر.

✅موارد فوق جزو مهمترین شرایط امام جماعت است که مراعات آن لازم است.البته هر کدام از آنها برای شرح بیشتر به روایات دیگری نیز نیاز دارد که در صورت درخواست عرضه می شود.ان شاءالله

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹