Loading...

#سوال_1410_ آیا #چهارزانو نشستن هنگام غذا خوردن نهی شده است؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :



1⃣عن أبی بصیر عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قال قال أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ إِذَا جَلَسَ أَحَدُکُمْ عَلَی الطَّعَامِ فَلْیَجْلِسْ جِلْسَةَ الْعَبْدِ و لَا یَضَعَنَّ أَحَدُکُمْ إِحْدَی رِجْلَیْهِ عَلَی الْأُخْرَی و لَا یَتَرَبَّعْ فَإِنَّهَا جِلْسَةٌ یُبْغِضُهَا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ و یَمْقُتُ صَاحِبَهَا

📚کافی ج۶ص۲۷۲

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که یکی از شما بر سر غذا خوردن می نشیند، مانند نشستن بندگان (یعنی به صورت دو زانو) بنشیند و هرگز یکی از شما یکی از دو پایش را بر روی دیگری نیندازد و چهارزانو ننشیند، زیرا این نحوه‌ی نشستنی است که اللَّه عَزَّوَجَلَّ آن را دشمن می داد و بر صاحب آن خشم می کند!


✅ اما معنای «تَرَبُّع» :

تَرَبَّعَ فی جلوسه : جلس مُتَرَبِّعاً، وهو أن یقعد علی ورکیه و یمد رکبته الیمنی إلی جانب یمینه وقدمه إلی جانب یساره والیسری بالعکس

📚مجمع البحرین ج4ص331

طریحی در مجمع البحرین در معنای تَرَبُع در جلوس نوشته است : این است که فرد بر روی باسن خود بنشیند و زانوی راست خود را به طرف راست بکشد و قدم راست خود را به طرف چپ دراز کند و برعکس (یعنی زانوی چپ را هم به‌ طرف چپ بکشد و قدم چپ خود را به طرف راست دراز کند)

_تربّع : جمع قدمیه فی جلوسه ووضع إحداهما تحت الأخری.

📚 الافصاح ص294

در کتاب الافصاح در معنای «تَرَبُّع» آمده است : در نشستن، دو قدم خود را جمع کرد و یکی را بر زیر دیگری قرار داد.


_ طبق روایت 1⃣، این نوع نشستن که به #چهارزانو مشهور است و نیز همین حالت با این تفاوت که یکی از پاها روی پای دیگر انداخته شود، در هنگام غذا خوردن مورد نهی واقع شده است.

_ چهارزانو نشستن همچنین در مکان تنگ مورد نهی واقع شده است که روایت آن این است :


2⃣عن أبی الحسن یحیی الْوَاسِطِی عَمَّنْ ذَکَرَهُ أَنَّهُ قِیلَ لِأَبِی عَبْداللَّه أَ تَرَی هَذَا الْخَلْقَ کُلَّهُمْ مِنَ النَّاسِ فَقَالَ أَلْقِ مِنْهُمُ التَّارِکَ لِلسِّوَاکِ و الْمُتَرَبِّعَ فِی الْمَوْضِعِ الضَّیِّقِ....

📚المحاسن ص۱۱ح۳۵

به امام صادق صلوات اللَّه گفته شد : آیا همه این خلق را جزو #مردم می بینید؟ امام فرمود : ترک کننده مسواک و چهارزانو نشیننده در مکان تنگ و..... را از آنها بیفکن و جدا کن! (یعنی این موارد را جزو «ناس» یعنی مردم نمی بینم)!

✅ و رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله جهت تواضع، هیچگاه بر سر سفره به صورت چهارزانو نمی نشست :

3⃣عن زید الشَّحَّامِ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قال: مَا أَکَلَ رَسُولُ اللَّهِ مُتَّکِئاً مُنْذُ بَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَی أَنْ قَبَضَهُ وَ کَانَ یَأْکُلُ إِکْلَةَ الْعَبْدِ وَ یَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ قُلْتُ وَ لِمَ ذَلِکَ قَالَ تَوَاضُعاً لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ

📚کافی ج6ص270

زید شحّام گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله از زمانی که اللَّه او را مبعوث نمود تا زمانی که جان او را گرفت، در حال تکیه داده غذا نخورد و مانند غذا خوردن بردگان (یعنی دو زانو) غذا می خورد و مانند بندگان می نشست. من گفتم : برای چه؟ فرمود : برای #تواضع در برابر اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ!

✅ برای غیر حالت غذا خوردن، نشستن به صورت انداختن یکی از پاها بر روی ران پای دیگری منعی ندارد :

4⃣عن أَبی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قال: رَأَیْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ قَاعِداً وَاضِعاً إِحْدَی رِجْلَیْهِ عَلَی فَخِذِهِ فَقُلْتُ إِنَّ النَّاسَ یَکْرَهُونَ هَذِهِ الْجِلْسَةَ و یَقُولُونَ إِنَّهَا جِلْسَةُ الرَّبِّ فَقَالَ إِنِّی إِنَّمَا جَلَسْتُ هَذِهِ الْجِلْسَةَ لِلْمَلَالَةِ وَ الرَّبُّ لَا یَمَلُّ و لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لَا نَوْمٌ

📚کافی ج۲ص۶۶۱

ابوحمزه ثمالی گوید : امام سجاد صلوات اللَّه علیه را دیدم که نشسته بود و یکی از پاهایش را بر روی رانش انداخته بود! من گفتم : مردم این نوع نشستن را مکروه می دانند و می گویند : این نحوه نشستن پروردگار است! امام فرمود : من به خاطر خستگی اینطور نشستم و رَبّ هیچگاه خسته نمی شود و او را چُرت و خواب نمی گيرد!


✅ اما روایت زیر و امثال آن :


5⃣ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ أَنَّهُ رَأَی أَبَا عَبْدِ اللَّه یَأْکُلُ مُتَرَبِّعاً

📚فقیه ج۳ص۳۵۴

ابوسعید روایت نموده است که امام صادق صلوات اللَّه علیه دیده است که را در حال چهارزانو غذا می خورد!

✅ وجه این روایت می تواند اختصاص داشتن این رخصت به امام معصوم یا رخصت کلی انجام این کار و غیره باشد و علم آن به امام معصوم رد می شود.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹