Loading...

#سوال_1404_ حکم کسی که مدعی تشیع است ولی منکر عصمت ائمه علیهم السلام است چیست؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَقُولُ إِنَّمَا الطَّاعَةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلَاةِ الْأَمْرِ وَ إِنَّمَا أُمِرَ بِطَاعَةِ أُولِی الْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ لَا یَأْمُرُونَ بِمَعْصِیَتِهِ

📚 علل الشرائع ص ۵۲

سلیم گوید : شنیدم امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه می فرمود : همانا اطاعت مخصوص اللَّه و رسول او و والیان أمر است و همانا به اطاعت اولی الأمر دستور داده شده است، زیرا آنها #معصوم و مُطَهَّر هستند و به معصیت إلهی امر نمی کنند!


2⃣عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَالَ: هَذِهِ شَرَائِعُ الدِّینِ لِمَنْ تَمَسَّکَ بِهَا وَ أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَی هُدَاهُ إلی أَنْ قَالَ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ أَوْصِیَاؤُهُمْ لَا ذُنُوبَ لَهُمْ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ

📚 خصال ج2ص150_155

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : اینها شرایع دين است برای کسی که به آن متمسک گردد و اللَّه تعالی اراده هدایت او نموده است.... تا آنجا که فرمود : و انبیاء و اوصیاء آنها هیچ گناهانی برای آنها نیست، زیرا آنها #معصوم و مُطَهَّر هستند!


3⃣امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : حدود فرائضی که اللَّه بر خلقش فریضه نموده است، پنج مورد از فرائض بزرگ است : نماز، زکات، حج، روزه و ولایت...
تا آنجا که فرمود : حدود بزرگ ولایت امام مفروض الطاعه این است که شخص بداند که او از خطا و لغزش و عمد و تمام گناهان کوچک و بزرگ معصوم است! نمی لغزد! خطا نمی کند و به چیزی از امور هلاک کننده و نه به چیزی از ملاهی سرگرم نمی شود ...
و علت وجوب عصمت برای امام این است که اگر معصوم نباشد امانی بر او نیست که در برخی از چیزهایی که از ارتکاب محارم مردم با غلبه شهوات وارد آن می شوند داخل شود و وقتی در چیزی از گناهان داخل شد، احتیاج می شود که حدودی که اللَّه قرار داده است بر او اقامه شود و جائز نیست که کسی بر مردم امام و رساننده باشد و بر چنین صفاتی از ارتکاب گناهان باشد!

📚 بحار ج68ص389


4⃣عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: عَشْرُ خِصَالٍ مِنْ صِفَاتِ الْإِمَامِ الْعِصْمَةُ وَ النُّصُوصُ وَ أَنْ یَکُونَ أَعْلَمَ النَّاسِ

📚 الخصال ص428

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : ده خصلت از #صفات_امام است : #عصمت و نصوص (بر امامت او) و اینکه عالم ترین مردم است.....


5⃣عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهم السلام قَالَ: الْإِمَامُ مِنَّا لَا یَکُونُ إِلَّا مَعْصُوماً...

📚 معانی الأخبار ص44

امام سجاد صلوات اللَّه علیه فرمود : امام از ما نمی باشد مگر #معصوم....


6⃣ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ فی حدیث.. وَ الْإِنْكَارُ لِفَضَائِلِهِمْ‏ هُوَ الْكُفْرُ.

📚 مختصر بصائر ص 298

امام باقر صلوات اللَّه در حدیثی فرمودند : انکار کردن فضائل (اهل بیت علیهم السلام) #کفر است!


7⃣ عَنْ علی بن محمد الهادی فی زیارة الجامعة... وَ الْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکُمْ زَاهِقٌ

📚 بحار ج102ص129

در زیارت جامعه کبیره از امام هادی صلوات آمده است : و مقصر در حق شما نابود است!


8⃣عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَ رَأَیْتَ مَنْ لَمْ یُقِرَّ بِمَا یَأْتِیکُمْ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ کَمَا ذُکِرَ وَ لَمْ یَجْحَدْهُ قَالَ أَمَّا إِذَا قَامَتْ عَلَیْهِ الْحُجَّةُ مِمَّنْ یَثِقُ بِهِ فِی عِلْمِنَا فَلَمْ یَثِقْ بِهِ فَهُوَ کَافِرٌ وَ أَمَّا مَنْ لَمْ یَسْمَعْ ذَلِکَ فَهُوَ فِی عُذْرٍ حَتَّی یَسْمَعَ

📚 بصائر الدرجات ص ۲۲۴

عمر بن یزید گوید : به امام صادق صلوات اللَّه گفتم : به من خبر دهيد در مورد کسی که آنگونه که ذکر شده است به آنچه که در شب قدر نزد شما می آید اقرار نکند و آن را انکار هم نکند؛ امام فرمود : در صورتی که از جانب فردی که در علم ما به او وثوق و اطمینان هست برایش اقامه حجت شود ولی او وثوق پیدا نکند، پس او #کافر است و کسی که آن را نشنیده است در عذر است تا وقتی که بشنود!


✅ طبق روایات فوق و صدها روایت دیگر، یکی از خصوصیات اهل بیت علیهم السلام عصمت است که ادله قرآنی و روائی بسیار زیادی دارد و در صورتی که در مورد عصمت اهل بیت علیهم السلام با ادله قرآنی و روایی برای فردی که مدعی تشیع است اقامه حجت شود ولی او نپذیرد و منکر عصمت اهل بیت علیهم السلام باشد چنین فردی #کافر است، هر چند مدعی تشیع باشد.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe
اللّهـم صـلّ علی محمـد و آل محمـد
#و_عجـل_فرجـهـم
و الـعَـن اَعـدائـهـم

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹