Loading...

سوال 203- #غسل مولود چیست؟


✅پاسخ :به کودکی که تازه به دنیا آمده است #مولود گفته می شود که مانند سایر امور دارای آداب مخصوصی می باشد.برخی از آداب مولود در سؤال 195 کانال ذکر شد.
یکی از دستورات اهل بیت علیهم السلام نسبت به کودک تازه به دنیا آمده ،#غسل است که در حدیثی که امام صادق علیه السلام بسیاری از غسلهای فریضه و سنت را ذکر نموده اند، آمده است.ابتدا به نص حدیث توجه فرمائید:

عَن سَمَاعَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فی حدیثٍ قَالَ غُسْلُ الْمَوْلُودِ وَاجِبٌ
📚کافی ج3 ص40

ترجمه: امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند : ....غسل دادن به کودکی که تازه به دنیا آمده است واجب است...

✅با توجه به نص فوق ،کودکی که به دنیا می آید ،توسط قابله یا نزدیکان او غسل داده می شود و در این زمینه این سؤال مطرح می شود که آیا معنای این غسل شستشو است یا غسل دادن شرعی که با آداب خاصی ابتدا سر و سپس بدن غسل داده می شود؛

✅در پاسخ این سوال باید گفت که این غسل در بین تعداد زیادی از غسلهای واجب و مستحب ذکر شده است و تمامی آن غسلها مثل غسل جنابت و جمعه و روز عرفه و ...بدون شک و اختلاف با آداب شرعی خاص که در روایات ذکر شده است انجام می شود و هیچ شاهد و دلیلی بر متفاوت بودن کیفیت غسل مولود با سایر غسلها نیست و هر کجا که در روایات صحبت از غسل انسان می شود به معنای همان غسل شرعی استعمال می شود مگر اینکه شواهد یقینی از روایات دیگر ثابت کند که به معنای شستشو بدون آداب می باشد و در این مورد هیچ شاهدی در دست نیست و لازم است انجام این غسل با همان آداب مذکور در روایات غسل انجام شود و با نیت غسل به ترتیب مذکور در روایات انجام شود و صرف شستشوی تنها که امروزه توسط قابله ها انجام می شود کفایت نمی کند و یقینی نیست.

✅سؤال دیگری که در این مورد مطرح است این است که اگر چندین روز از تولد بگذرد و بعد از آن امکان غسل صحیح فراهم شود،آیا باز هم لازم است غسل داده شود یا خیر ؟
✅در پاسخ این سؤال عرض می شود که هیچ نص خاصی برای این سوال در روایات موجود نیست و از اصل کلی زیر استفاده کرده و احتیاطا غسل را انجام می دهیم:

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنْ رَجُلَیْنِ أَصَابَا صَیْداً وَ هُمَا مُحْرِمَانِ الْجَزَاءُ بَیْنَهُمَا أَمْ عَلَی کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا جَزَاءٌ فَقَالَ لَا بَلْ عَلَیْهِمَا جَمِیعاً وَ یَجْزِی کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الصَّیْدَ فَقُلْتُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا سَأَلَنِی عَنْ ذَلِکَ فَلَمْ أَدْرِ مَا عَلَیْهِ فَقَالَ إِذَا أَصَبْتُمْ مِثْلَ هَذَا فَلَمْ تَدْرُوا فَعَلَیْکُمْ بِالاحْتِیَاطِ حَتَّی تَسْأَلُوا عَنْهُ فَتَعْلَمُوا
📚کافی ج4ص391

ترجمه:عبدالرحمن بن حجاج گوید:از امام کاظم علیه السلام پرسیدم:دو مرد محرم با هم صیدی انجام می دهند،آیا کفاره بین آن دو مشترکا می باشد یا اینکه بر عهده هر دوی آنهاست؟ امام فرمودند: خیر،بلکه بر عهده هر دوی آنها می باشد و هر کدام از آنها باید جداگانه کفاره صید بدهند. گفتم: یکی از اصحاب ما در این مورد از من سؤال نمود و من نمی دانستم چه چیزی بر عهده اوست؛امام فرمودند:

«در صورتی که به امور مانند این مبتلا شدید و نمی دانستید پس بر شماست که احتیاط کنید تا اینکه در مورد آن سؤال نمایید و علم و آگاهی پیدا کنید»

✅طبق روایت فوق که در پایان آن یک اصل مهم و پرکاربرد در اختیار شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرد ،در مواردی که احتمال تکلیف وجود دارد و علم به آن نداریم ،بر حسب اصل احتیاط عمل می کنیم.

✅این اصل مهم مانند سایر اصول اهل بیت علیهم السلام لازم است با تفقه صحیح در جایگاه درست آن به کار گرفته شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹