Loading...

#سوال_1393_ حکم کسی که هر دو دستش تا کتف قطع شده است در مورد وضو و غسل و تیمم چیست؟



#مقطوع_الیدین


✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ کَانَ وَجِعاً شَدِیدَ الْوَجَعِ فَأَصَابَتْهُ جَنَابَةٌ وَ هُوَ فِی مَکَانٍ بَارِدٍ قَالَ فَدَعَوْتُ الْغِلْمَةَ فَقُلْتُ لَهُمُ احْمِلُونِی فَاغْسِلُونِی فَحَمَلُونِی وَ وَضَعُونِی عَلَی خَشَبَاتٍ ثُمَّ صَبُّوا عَلَیَّ الْمَاءَ فَغَسَلُونِی.

📚 التهذیب ج۱ص۱۹۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه درد شدیدی داشتند و در مکان سردی جنب شدند. پس فرمودند : من غلامان را صدا زدم و گفتم : مرا حمل کنید و غسلم دهید. پس آنها مرا برداشتند و بر روی چوبهایی گذاشتند و بر من آب ریختند و مرا غسل دادند!



2⃣عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْداللَّهِ علیه السلام النَّاسُ مَأْمُورُونَ وَ مَنْهِیُّونَ وَ مَنْ کَانَ لَهُ عُذْرٌ عَذَرَهُ اللَّهُ

📚 محاسن ج1ص245

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : مردم أمر شده و نهی شده هستند و کسی که (در انجام این وظائف) عذری داشته باشد، اللَّه عذر او را می پذیرد!



3⃣عَنْ مُوسَی بْنِ بَکْرٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ فی حدیث قَالَ... کُلُّ مَا غَلَبَ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ أَمْرٍ فَاللَّهُ أَعْذَرُ لِعَبْدِهِ.

📚 خصال ص643

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : هر آنچه که اللَّه در أمری بر کسی چیره کند، پس اللَّه نسبت به بنده خود عذر پذیر تر است!



4⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا کَلَّفَ اللَّهُ الْعِبَادَ إِلَّا مَا یُطِیقُونَ

📚 محاسن ص296

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اللَّه مردم را تکلیف نکرده است مگر آنچه را که طاقت آن را دارند!



5⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فی حدیث قَالَ.. إِنَّ الدِّینَ لَیْسَ بِمُضَیِّقٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَقُولُ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ

📚 التهذیب ج۱ص۴۱۷

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : همانا دین تنگ گرفته شده نیست، زیرا اللَّه(در سوره حجّ آیه ۷۸) می فرماید : « برای شما در دین هیچ حرج و تنگی قرار نداده است»!



6⃣عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَی مَوْلَی آلِ سَامٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَثَرْتُ فَانْقَطَعَ ظُفُرِی فَجَعَلْتُ عَلَی إِصْبَعِی مَرَارَةً فَکَیْفَ أَصْنَعُ بِالْوُضُوءِ قَالَ یُعْرَفُ هَذَا وَ أَشْبَاهُهُ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ امْسَحْ عَلَیْهِ.

📚 التهذیب ج۱ص۳۶۳

عبدالاعلی گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : من زمین خوردم و ناخنم قطع شد، پس بر روی آن مرهم گذاشتم. برای وضو چه کنم؟ امام فرمودند : این مورد و #مانند_آن از قرآن شناخته می شود! اللَّه تعالی (در سوره حج آیه 78)می فرماید : «در دین برای شما حرج و تنگی قرار نداده است»!



7⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُکَیْنٍ وَ غَیْرِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: قِیلَ لَهُ إِنَّ فُلَاناً أَصَابَتْهُ جَنَابَةٌ وَ هُوَ مَجْدُورٌ فَغَسَّلُوهُ فَمَاتَ فَقَالَ قَتَلُوهُ أَلَّا سَأَلُوا أَلَّا یَمَّمُوهُ إِنَّ شِفَاءَ الْعِیِّ السُّؤَالُ.

📚 الکافی ج۳ص۶۸

به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفته شد : فلانی آبله داشت و جنب شد پس او را غسل دادند و مُرد! امام فرمود : او را کشتند! چرا سؤال نکردند؟! چرا او را تیمم ندادند؟! شفای ندانستن سوال کردن است!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اگر کسی در راستای انجام اوامر الهی مانع و عذر داشته باشد معذور است و دستور الهی را به نحوی که طاقت دارد و در حرج قرار نگیرد انجام می دهد.

فردی که دو دست او قطع شده است، برای انجام امر الهی در مورد شستن صورت برای وضو، تنها از راه‌هایی مانند داخل کردن صورت در حوض یا ظرف آب یا گرفتن صورت زیر شیر آب و امثال آن طاقت و امکان دارد و برای مسح سر و پا نیز فرد دیگری از آب صورت او می گیرد و بر سر و دو پایش مسح می کند یا اگر کسی نبود که از آب وضویش مسح او را انجام دهد، می تواند با خیس کردن کف پایش مسح پای دیگر را بکشد و به نحو توان مسحی هم بر سر انجام دهد.

برای تیمم نیز می تواند از فردی کمک بگیرد تا او را تیمم دهد و غسلش را نیز با استعانت از دیگران یا رساندن آب به همه قسمت های بدن در حد امکان و توان انجام می دهد و به طور کلی در باب غسل و وضو و تیمم به مقداری که توان و امکان و طاقت دارد اوامر را اجرا و نواهی را ترک می کند و در مواردی که برایش حرج است یا طاقت و امکان آن را ندارد معذور می باشد و مؤاخذه نخواهد شد .


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹