Loading...

سوال 201- آیا #دف زدن در مجالس عروسی جایز است؟


✅پاسخ: #دف یا همان دائره یکی از آلات لهو است که دارای یک چنبر چوبی و یک پوست نازک است و با سر انگشتان نواخته می شود و طبق اکثر کتب لغت یکی از مصادیق خاص و عام #معازف یعنی آلات لهو نواختنی می باشد.برای آگاهی از قول اهل بیت علیهم السلام در مورد این آلت بازی و لهو،به عنوان نمونه به چند روایت زیر توجه فرمائید:

سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْخَمْرِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَنِی رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ وَ لِأَمْحَقَ الْمَعَازِفَ وَ الْمَزَامِیرَ وَ أُمُورَ الْجَاهِلِیَّةِ وَ الْأَوْثَانَ
📚کافی ج ۶ص ٣٩۶

ترجمه :از امام صادق علیه السلام در مورد خمر سوال شد؛ پس فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند :همانا خداوند عزوجل مرا رحمت برای جهانیان مبعوث نمود و برای اینکه #معازف (آلات لهو و موسیقی نواختنی مثل #دفّ و دائره و تار و طنبور و گیتار و...) و #مزامیر (انواع #نی و کلیه آلات دمیدنی مثل شیپور و... ) و امور جاهلیت و بت ها را نابود نمایم....

سَمَاعَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَمَّا مَاتَ آدَمُ شَمِتَ بِهِ إِبْلِیسُ وَ قَابِیلُ فَاجْتَمَعَا فِی الْأَرْضِ فَجَعَلَ إِبْلِیسُ وَ قَابِیلُ الْمَعَازِفَ وَ الْمَلَاهِیَ شَمَاتَةً بِآدَمَ فَکُلُّ مَا کَانَ فِی الْأَرْضِ مِنْ هَذَا الضَّرْبِ الَّذِی یَتَلَذَّذُ بِهِ النَّاسُ فَإِنَّمَا هُوَ مِنْ ذَلِکَ
📚کافی ج ۶ ص ۴٣١

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :وقتی آدم علی نبینا و آله و علیه السلام از دنیا رفت، ابلیس و قابیل اظهار شادی نمودند و در زمین کنار هم جمع شدند و ابلیس و قابیل #معازف (کلیه آلات موسیقی نواختنی مثل #دفّ و دائره و #تار و #گیتار و...) و آلات لهو را برای شماتت حضرت آدم ایجاد کردند. پس هر چه بر روی زمین از این نوع آلاتی که مردم با آن لذت جوئی می کنند، وجود دارد از همان (ساخته های ابلیس و قابیل) است.

قَالَ عَلِيٌّ : تَقُومُ السَّاعَةُ عَلَى قَوْمٍ يَشْهَدُونَ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُسْتَشْهَدُوا وَ عَلَى الَّذِينَ يَعْمَلُونَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ وَ عَلَى قَوْمٍ يَضْرِبُونَ بِالدُّفُوفِ وَ الْمَعَازِفِ
📚جعفریات ص146

ترجمه:امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: قیامت بر سر قومی برپا می شود که بدون اینکه از آنها شهادت دادن طلب شود،شهادت می دهند و نیز بر کسانی که عمل قوم لوط را انجام می دهند و بر کسانی که دفّ(انواع دائره)و آلات لهو می زنند.

مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِیَّةِ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا عَمِلَتْ أُمَّتِی خَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً حَلَّ بِهَا الْبَلَاءُ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هِیَ قَالَ إِذَا کَانَتِ الْمَغَانِمُ دُوَلًا وَ الْأَمَانَةُ مَغْنَماً وَ الزَّکَاةُ مَغْرَماً وَ أَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَ عَقَّ أُمَّهُ وَ بَرَّ صَدِیقَهُ وَ جَفَا أَبَاهُ وَ کَانَ زَعِیمُ الْقَوْمِ أَرْذَلَهُمْ وَ الْقَوْمُ أَکْرَمَهُ مَخَافَةَ شَرِّهِ وَ ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ فِی الْمَسَاجِدِ وَ لَبِسُوا الْحَرِیرَ وَ اتَّخَذُوا الْقَیْنَاتِ وَ ضَرَبُوا بِالْمَعَازِفِ وَ لَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوَّلَهَا فَلْیُرْتَقَبْ عِنْدَ ذَلِکَ ثَلَاثَةٌ الرِّیحُ الْحَمْرَاءُ أَوِ الْخَسْفُ أَوِ المَسخ
📚خصال ج2ص501

ترجمه:رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: وقتی امت من پانزده کار را انجام دهند،بلا بر سر آنها فرود می آید.گفته شد:یا رسول الله،آنها چیست؟ فرمود: وقتی غنیمت و بهره ها به صورت ارث بین آنها بگردد و امانت را غنیمت بشمارند و زکات را غرامت محسوب کنند و مرد از همسر خود اطاعت کند ولی مادرش را نافرمانی کند و آزار دهد و مرد به دوستش احسان و نیکی کند ولی به پدر خود جفا و ستم کند و زعیم مردم پست ترین آنها باشد و مردم او را از ترس شرش احترام نمایند و صداها در مساجد بلند گردد و لباس ابریشم بپوشند و آوازه خوان زن بگیرند و و معازف یعنی(دائره و دفّ و عود و طنبور و...)بزنند و آخر این امت اول آن را لعن کنند،پس در این هنگام سه چیز انتظار می‌رود: باد سرخ یا فرو رفتن زمین یا مسخ شدن به صورت حیوان

الشَّامِیِّ أَنَّهُ سَأَلَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَنْ مَعْنَی هَدِیرِ الْحَمَامِ الرَّاعِبِیَّةِ قَالَ تَدْعُو عَلَی أَهْلِ الْمَعَازِفِ وَ الْمَزَامِیرِ وَ الْعِیدَانِ
📚عیون اخبار الرضا ج1ص246

ترجمه:امام رضا علیه السلام فرمود: مرد شامی از امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معنی صدای کبوتر خانگی سؤال کرد؛امام فرمود:بر اهل آلات موسیقی ضربی و نواختنی(مثل دفّ و دائره و تار و...)و اهل مزامیر(یعنی آلات لهو دمیدنی مثل نی و فلود و شیپور و...)و بر اهل آلت موسیقی عود(بربط) ،نفرین می کند.

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

✅لغت«معازف»که در روایات فوق به کار رفته است در اکثر کتب لغت به آلات لهو نواختنی مثل دفّ و دائره و گیتار و...اطلاق می شود و به طور خاص در اغلب کتب لغت به انواع #دفّ و دائره اطلاق می شود به عنوان مثال در 📚مجمع البحرین ج5ص99 در معنای لغت«الْعَزْف» آمده است: یعنی:
بازی کردن با«معازف» که انواع دفّ (دائره) و غیر آن از آلاتی است که زده می شود و نواخته می شود.

✅شکی نیست که دائره و دفّ به عنوان یکی از مصادیق آلات لهو در روایات معتبر بسیاری مورد مذمت است اما در کنار این روایات معتبر شیعه، در کتب و فتاوی پیروان غاصبان خلافت،چند حدیث و مطلب در جواز نواختن دف در مراسم ختنه اولاد و مراسم فرستادن زن به خانه شوهر وارد شده است مثلا:
روایت کرده اند که عمر بن خطاب از جائی عبور کرد که صدای دفّ بلند بود،سوال کرد:این برای چیست؟ گفتند: مراسم ختنه است!!!پس او ساکت شد.
📚نهایه ج 3ص230

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ: أَعْلِنُوا هَذَا النِّکَاحَ، وَ اجْعَلُوهُ فِی الْمَسَاجِدِ، وَ اضْرِبُوا عَلَیْهِ بِالدُّفُوفِ. (سنن الترمذی ؛ ج‏3 ؛ ص258

ترجمه: عائشه گوید:رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: نکاح را علنی کنید و در مساجد قرار دهید و برای آن دفّ و دائره بزنید!!!

قال الشافعی: و ضرب الدف فی الختان و الأعراس مباح.

شافعی لعنه الله علیه گوید: دف و دائره زدن در مراسم ختنه و عروسی مباح است!!!!

✅در کتب پیروان قاتل زهرا علیها السلام،مطالب و روایات متعددی در مورد این قبیل امور ناروا به ساحت رسول الله صلی الله علیه و آله نسبت داده شده است و حتی برای عروسی حضرت زهرا علیها السلام نیز نسبت استفاده از دف داده اند! و به طور کلی نعوذ بالله پیامبر صلی الله علیه و آله را به استماع صدای دائره و حتی رقص و...نسبت داده اند! که البته از کسانی که شدیدترین ظلمها را به خاندان رسالت نمودند بیش از این انتظاری نیست.
✅نکته بسیار مهم این است که چند مورد از این روایات متأسفانه به کتب شیعه راه پیدا کرده است ولی این چند روایت راه یافته در کتب شیعه هیچکدام نه دارای سند قابل قبول است و نه خود آن کتب، منابع معتبر به شمار می آیند.مثلا در کتاب دعائم الاسلام که نویسنده آن شخصی منحرف و اسماعیلی مذهب بوده است و شخص مورد وثوقی به شمار نمی آید ،یک مورد از این رخصت ها نقل شده که نه دارای سند است و نه کتاب منبع آن معتبر است.و مورد دیگر آن روایتی عامی و غیر قابل استناد است که در امالی شیخ طوسی نقل شده و عین آن در کتب مخالفین روایت شده است. در حالی که حرمت مطلق دفّ در روایات متعدد کتب معتبر شیعه ثابت و یقینی است هرگز این چند مورد روایت عامی که موافق با فتاوی و روایات دشمنان شیعه است،نمی تواند قابل استناد باشد و بر این موضوع دلایل متعددی وجود دارد که در این مختصر قابل ذکر نیست.
✅متأسفانه برخی با نادیده گرفتن روایات متعدد شیعه در حرمت دفّ و غیرقابل استناد بودن موارد رخصت دفّ در مجالس عروسی،پا به پای عمر و ابو حنیفه و شافعی و...لعنت الله علیهم اجمعین، فتوی به جواز نواختن دفّ در مجالس عروسی داده اند و فتنه شدیدی برای محبین اهل بیت علیهم السلام به پا نموده اند.با وجودی که در حدیث کافی که در بخش اول ذکر شد،یکی از علت های بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله برچیدن و نابود کردن کلیه آلات لهو از جمله دفّ و دائره از روی زمین بوده است،متأسفانه مدعیان تشیع با استفاده از تواریخ اهل سقیفه و به علت لغزش برخی از علمای شیعه در انتقال این امور ناپسند به کتب شیعه،به صدیقه طاهره نسبت می دهند که در شب عروسی ایشان دف و دائره نواخته شد!!!سبحان الله !!
✅در پایان امید واریم کسانی که بدون دقت در منابع و شرایط این مطالب، آغشته به استفاده از دائره در مجالس عروسی شده اند و روایات کتب معتبر شیعه را نادیده گرفتند و هدف رسول الله صلی الله علیه و آله را در نابون کردن دفّ از کره زمین،لگد مال نمودند هر چه زودتر بیدار شوند و بعد از توبه دیگر هرگز به روایات عائشه و أنس و شافعی و ابو حنیفه در حالی که معارض روایات شیعه است و قابلیت استناد ندارد،عمل نکنند چرا که در روایات متعددی در صورت وجود تعارض بین روایات،اهل بیت علیهم السلام به ما دستور داده اند که به روایتی که مخالف با عامه است عمل کنیم اگر چه روایات رخصت دفّ به خاطر ضعف منبع و عامی بودن ،حتی قابلیت پذیرش در بین روایات شیعه را هم ندارد.

برای تکمیل مطلب در بخش بعد دو روایت به مومنین هدیه می شود.

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

  عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الرَّیَّانِ قَالَ: احْتَالَ الْمَأْمُونُ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ بِکُلِّ حِیلَةٍ فَلَمْ یُمْکِنْهُ فِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلَمَّا اعْتَلَّ وَ أَرَادَ أَنْ یَبْنِیَ عَلَیْهِ ابْنَتَهُ‏ دَفَعَ إِلَى مِائَتَیْ وَصِیفَةٍ مِنْ أَجْمَلِ مَا یَکُونُ‏ إِلَى کُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ جَاماً فِیهِ‏ جَوْهَرٌ یَسْتَقْبِلْنَ أَبَا جَعْفَرٍ إِذَا قَعَدَ فِی مَوْضِعِ الْأَخْیَارِ [الاختان] فَلَمْ یَلْتَفِتْ إِلَیْهِنَّ وَ کَانَ رَجُلٌ یُقَالُ لَهُ مُخَارِقٌ‏ صَاحِبُ صَوْتٍ وَ عُودٍ وَ ضَرْبٍ طَوِیلُ اللِّحْیَةِ فَدَعَاهُ الْمَأْمُونُ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنْ کَانَ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا فَأَنَا أَکْفِیکَ أَمْرَهُ فَقَعَدَ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی جَعْفَرٍ فَشَهَقَ مُخَارِقٌ‏ شَهْقَةً اجْتَمَعَ عَلَیْهِ أَهْلُ الدَّارِ وَ جَعَلَ یَضْرِبُ بِعُودِهِ وَ یُغَنِّی فَلَمَّا فَعَلَ سَاعَةً وَ إِذَا أَبُو جَعْفَرٍ لَا یَلْتَفِتُ إِلَیْهِ لَا یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا ثُمَّ رَفَعَ إِلَیْهِ رَأْسَهُ وَ قَالَ اتَّقِ اللَّهَ یَا ذَا الْعُثْنُونِ‏ قَالَ فَسَقَطَ الْمِضْرَابُ مِنْ یَدِهِ وَ الْعُودُ فَلَمْ یَنْتَفِعْ بِیَدَیْهِ إِلَى أَنْ مَاتَ قَالَ فَسَأَلَهُ الْمَأْمُونُ عَنْ حَالِهِ قَالَ لَمَّا صَاحَ بِی أَبُو جَعْفَرٍ فَزِعْتُ فَزْعَةً لَا أُفِیقُ مِنْهَا أَبَداً. 
📚الکافی ؛ ج‏1 ؛ ص494- مناقب آل أبی طالب علیهم السلام ؛ ج‏4 ؛ ص396

ترجمه: محمد ریّان گوید: «مأمون هر حیله ­ای علیه امام جواد علیه السلام به کار برد امّا هیچ یک نتیجه­ ای نداشت. وقتی عاجز ماند و خواست دخترش را به امام بدهد؛ دویست کنیز از زیباترین کنیزان، انتخاب کرد و به هر یک جامی داد و در هر جام گوهری گذاشت. هنگامی که امام جواد علیه السلام در جایگاه دامادی نشسته بود؛ آن­ها پیش روی امام آمدند؛ امّا امام به آن­ها هیچ توجّه نکرد. مردی بود که او را مخارق می­گفتند و صوت زیبایی داشت و عود و ضرب می­نواخت و ریش بلندی هم داشت. [مخارق از خوانندگان مشهور آن زمان است که ابوالفرج اصفهانی شرح حال او را در الاغانی آورده است.] مأمون او را احضار کرد. مخارق گفت: ای امیرالمؤمنین اگر کار دنیایی است؛ من برایت انجام می­دهم. پس در مقابل امام جواد علیه السلام نشست. مخارق فریادی کشید و هر که در آن جا بود، جمع شدند. او شروع کرد به نواختن عود و آواز خواندن. قدری به کار خود ادامه داد و امام جواد علیه السلام به او توجه نمی­ کرد و به چپ و راست التفاتی نداشت. سپس سر خود را بالا آورد و به او رو کرد و گفت: ای ریش دراز، از خدا بترس! مضراب و عود از دست مخارق افتاد و تا زمان مرگ نتوانست از دو دستش بهره ببرد. مأمون حال مخارق را جویا شد. مخارق گفت: وقتی ابوجعفر علیه السلام بر سر من داد کشید، آن چنان ترسیدم که هوش از سرم پرید و دیگر به هوش نخواهم آمد.»

عن الرضا علیه السلام ان رجلا اتی اباجعفر محمدبن علی بن الحسین عَلَیْهِمُ السَّلَامُ فَسَأَلَهُ عَنْ سَمَاعِ الْغِنَاءِ، فَقَالَ لَهُ: أَخْبِرْنِی إِذَا جَمَعَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ، مَعَ‏ أَیِّهِمَا یَکُونُ الْغِنَاءُ؟ فَقَالَ الرَّجُلُ: مَعَ الْبَاطِلِ، فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ: حَسْبُکَ فَقَدْ حَکَمْتَ عَلَى نَفْسِکَ ...
📚(قرب الإسناد ؛ ص342 – مشابه آن در عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص14)

ترجمه: امام رضا علیه السلام در حدیثی فرمودند: مردی نزد ابوجعفر محمّد بن علی بن الحسین علیه السّلام آمد و از او درباره گوش سپردن به غناء پرسید. امام فرمود: به من بگو هر گاه خداوند حقّ و باطل را گرد آورد [و میانشان جدایی بیندازد] غناء با کدام یک خواهد بود؟ آن مرد گفت: با باطل. امام فرمود: تو را بس است؛ خودت بر خودت حکم کردی.

✅با معیار فوق آیا دفّ و دائره در دسته حق قرار می گیرد یا باطل؟؟

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹