سوال 198- آیا در #عرق #جنابت از #حرام می توان نماز خواند؟
✅پاسخ : اگر شخصی جنب باشد تا وقتی که هنوز غسل نکرده است اگر بدن او عرق کند،به آن #عرق جنب گفته می شود.
✅در این موضوع عین عباراتی که اهل بیت علیهم السلام بیان نموده اند عرضه می شود تا بدون نتیجه گیری از روی گمان ،دستورات موجود در آن عمل شود.
✅دو حالت برای این سوال مطرح است:
1- در صورتی که جنابت از حلال صورت گرفته باشد، به دو روایت زیر توجه فرمائید:
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَمِیصِ یَعْرَقُ فِیهِ الرَّجُلُ وَ هُوَ جُنُبٌ حَتَّی یَبْتَلَّ الْقَمِیصُ فَقَالَ لَا بَأْسَ
📚تهذیب ج1ص269
ترجمه : ابی بصیر گوید : از امام صادق علیه السلام در موردی شخصی که جنب است و در پیراهن خود عرق می کند،سوال کردم؛امام فرمودند: اشکالی ندارد.
عَنْ عَلِیٍّ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ عَنِ الْجُنُبِ وَ الْحَائِضِ یَعْرَقَانِ فِی الثَّوْبِ حَتَّی یَلْصَقَ عَلَیْهِمَا فَقَالَ إِنَّ الْحَیْضَ وَ الْجَنَابَةَ حَیْثُ جَعَلَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَیْسَ فِی الْعَرَقِ فَلَا یَغْسِلَانِ ثَوْبَهُمَا
📚تهذیب ج1ص269
ترجمه : امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمود : از رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد شخص جنب و زن حائض که در لباس خود چنان عرق می کنند که لباس بر آنها می چسبد،سؤال کردم؛ پس فرمودند : همانا حیض و جنابت همان جائی است که الله عزوجل آنها را قرار داده است و در عرق نیستند،پس حائض و جنب(به خاطر عرق) لباسشان را شستشو نمی دهند.
✅در چندین روایت دیگر نیز،اهل بیت علیهم السلام اشکالی به عرق شخص جنب از حلال نمی دیدند و ثابت است که در عرق جنب از حلال،می توان نماز خواند.
2- حالت دوم وقتی است که نعوذ بالله جنابت از حرام حاصل شده باشد که در این مورد به روایت زیر توجه فرمائید:
إِدْرِیسَ بْنِ یَزْدَادَ الْکَفَرْثُوثِیِّ أَنَّهُ کَانَ یَقُولُ بِالْوَقْفِ فَدَخَلَ سُرَّ مَنْ رَأَی فِی عَهْدِ أَبِی الْحَسَنِ فَأَرَادَ أَنْ یَسْأَلَهُ عَنِ الثَّوْبِ الَّذِی یَعْرَقُ فِیهِ الْجُنُبُ أَ یُصَلَّی فِیهِ فَبَیْنَمَا هُوَ قَائِمٌ فِی طَاقِ بَابٍ لِانْتِظَارِهِ إِذْ حَرَّکَهُ أَبُو الْحَسَنِ بِمِقْرَعَةٍ وَ قَالَ مُبْتَدِئاً إِنْ کَانَ مِنْ حَلَالٍ فَصَلِّ فِیهِ وَ إِنْ کَانَ مِنْ حَرَامٍ فَلَا تُصَلِّ فِیهِ
📚الذکری ص 14
ترجمه : ادریس که معتقد به عقیده واقفیه بود( هفت امامی بود)،در زمان ابوالحسن هادی علیه السلام وارد سامراء شد و قصد داشت از آن حضرت در مورد شخص جنب که در لباس خود عرق می کند،سؤال کند که آیا در آن نماز بخواند یا خیر؛ پس در حینی که در طاق درب منتظر آن حضرت ایستاده بود ،ناگهان ابوالحسن علیه السلام با تازیانه او را تکان داد و بدون مقدمه فرمود : اگر عرق جنابت از حلال است در آن نماز بخوان و اگر جنابت از حرام بوده است در آن نماز نخوان!
✅مشابه این مطلب از علی بن مهزیار نیز نقل شده است و نشان می دهد که در لباسی که شخص جنب شده از حرام عرق کرده است،نمی توان نماز خواند تا اینکه شسته شود.
✅هر دو حالت فوق، دارای شواهد و روایات دیگری نیز هستند که در مجامع حدیثی شیعه مضبوط است.
نظرات (0)