سوال 197- اگر طلاقی با حضور یک #شاهد عادل انجام گیرد،آیا صحیح است؟
✅پاسخ: به روایت زیر توجه فرمائید:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی حَدِیثٍ قَالَ الطَّلَاقُ عَلَی غَیْرِ السُّنَّةِ بَاطِلٌ
📚کافی ج6ص58
ترجمه:امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند: #طلاقی که بر غیر سنت باشد باطل است.
✅در آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام،شروطی برای طلاق قرار داده شده است که در صورت نقصان این شرایط،طبق روایات از جمله حدیث فوق،طلاق باطل است.
✅برخی اصول کلی طلاق عبارتند از:
1- حائض نبودن زن در زمان طلاق:
عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ وَ هِیَ حَائِضٌ فَقَالَ الطَّلَاقُ لِغَیْرِ السُّنَّةِ بَاطِلٌ
📚کافی ج6ص58
ترجمه:حلبی گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد مردی که همسر خود را در حالی که حائض است،طلاق می دهد،پرسیدم؛امام فرمود:طلاق بر غیر سنت باطل است.
2-زن در طهارتی باشد که در آن مقاربت صورت نگرفته باشد:
زُرَارَةَ عَنِ الْیَسَعِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍیَقُولُ لَا طَلَاقَ إِلَّا عَلَی السُّنَّةِ وَ لَا طَلَاقَ عَلَی سُنَّةٍ إِلَّا عَلَی طُهْرٍ مِنْ غَیْرِ جِمَاعٍ
📚کافی ج6ص62
ترجمه:یسع گوید:شنیدم امام باقر علیه السلام فرمود:طلاقی نیست مگر بر حسب سنت و طلاقی بر حسب سنت نیست مگر بر طهارت و پاکی بدون جماع
3- قصد و اراده طلاق:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَا طَلَاقَ إِلَّا لِمَنْ أَرَادَ الطَّلَاقَ
📚تهذیب ج8ص51
ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود:طلاقی نیست مگر برای کسی که قصد و اراده طلاق داشته باشد.
4- گرفتن دو شاهد عادل بر طلاق:
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی حَدِیثٍ قَالَ وَ إِنْ طَلَّقَهَا لِلْعِدَّةِ بِغَیْرِ شَاهِدَیْ عَدْلٍ فَلَیْسَ طَلَاقُهُ بِطَلَاقٍ وَ لَا یَجُوزُ فِیهِ شَهَادَةُ النِّسَاءِ
📚کافی ج6ص61
ترجمه:امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند: اگر مرد همسر خود را بدون دو شاهد عادل بر حسب عده طلاق دهد،طلاق او طلاق نمی باشد و در(طلاق) شهادت زنان جائز نمی باشد.
✅به روایت زیر نیز دقت کنید:
عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ عَلَی طُهْرٍ مِنْ غَیْرِ جِمَاعٍ وَ أَشْهَدَ الْیَوْمَ رَجُلًا ثُمَّ مَکَثَ خَمْسَةَ أَیَّامٍ ثُمَّ أَشْهَدَ آخَرَ فَقَالَ إِنَّمَا أُمِرَ أَنْ یُشْهَدَا جَمِیعاً
📚کافی ج6ص71
ترجمه:احمد گوید:از امام ابوالحسن علیه السلام پرسیدم: مردی همسر خود را در طهر بدون جماع طلاق می دهد و همان روز یک شاهد بر طلاق می گیرد و سپس پنج روز صبر می کند و یک شاهد دیگر می گیرد(آیا صحیح است؟)امام فرمودند: همانا امر شده اند که هر دو شاهد با هم جمع شوند(و بر طلاق شاهد باشند).
✅طبق روایات فوق،یک شاهد تنها و شاهد گرفتن دو عادل به صورت جدا ،به صحت طلاق خلل وارد می کند و لازم است کلیه شروط از جمله اجتماع همزمان دو شاهد عادل ،مراعات شود.
✅ در صورت علم و آگاهی به انجام شدن طلاق بر خلاف سنت،باید در ازدواج موقت و دائم با زن طلاق داده شده با شرایط ناقص دقت لازم مبذول شود:به حدیث مهم زیر دقت شود:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ إِیَّاکُمْ وَ ذَوَاتِ الْأَزْوَاجِ الْمُطَلَّقَاتِ عَلَی غَیْرِ السُّنَّةِ
📚کافی ج5ص423
ترجمه:امام صادق علیه السلام فرمود:از زنان شوهر داری که بر غیر سنت طلاق داده شده اند،شدیدا پرهیز نمائید.
✅با توجه به اهمیت امر نکاح،نسبت به ازدواج موقت و دائم با زنانی که بر غیر سنت طلاق داده شده اند، خصوصا طلاقهای غیابی که امروزه رواج پیدا کرده است و شروط بسیار مهمی دارد،دقت کافی باید مبذول شود زیرا امام صادق علیه السلام فرمود: امر فرج شدید است و فرزند از جانب آن است و فرمود: همانا نکاح سزاوارتر و سزاوارتر است که در مورد آن احتیاط شود و آن امر فرج است و فرزند از آن است.
📚تهذیب ج7ص470
📚من لا یحضره الفقیه ج3ص84
نظرات (0)