Loading...

#سوال_1368_ آیا خواندن نماز در اول وقت دارای فضیلت است یا فرقی نمی کند که در چه موقعی از محدوده وقت آن خوانده شود؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :



1⃣عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِی خَلَفٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی قَالَ: الصَّلَوَاتُ الْمَفْرُوضَاتُ فِی أَوَّلِ وَقْتِهَا إِذَا أُقِیمَ حُدُودُهَا أَطْیَبُ رِیحاً مِنْ قَضِیبِ الْآسِ حِینَ یُؤْخَذُ مِنْ شَجَرِهِ فِی طِیبِهِ وَ رِیحِهِ وَ طَرَاوَتِهِ فَعَلَیْکُمْ بِالْوَقْتِ الْأَوَّلِ.

📚 ثواب الأعمال ص۵۸

امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : نمازهای فریضه هنگامی که در اول وقت آن، حدودش اقامه شود، خوشبوتر از شاخه درخت یاس هنگام گرفتن آن از درختش در حالت طراوات و خوشبویی آن است، پس بر شما باد به #وقت_اول!



2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ إِذَا دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ لِصُعُودِ الْأَعْمَالِ فَمَا أُحِبُّ أَنْ یَصْعَدَ عَمَلٌ أَوَّلُ مِنْ عَمَلِی وَ لَا یُکْتَبَ فِی الصَّحِیفَةِ أَحَدٌ أَوَّلُ مِنِّی.

📚 التهذیب ج۲ص۴۱

محمد بن مسلم گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : هنگامی که وقت نماز داخل گردد، دربهای آسمان برای بالا رفتن اعمال باز می شود و من دوست ندارم که هیچ عملی اول تر از عمل من بالا رود و دوست ندارم که در نامه عمل هیچ کسی زودتر از من نوشته شود!



3⃣عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: قَالَ الرِّضَا یَا فُلَانُ إِذَا دَخَلَ الْوَقْتُ عَلَیْکَ فَصَلِّهَا فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَکُونُ.

📚 التهذیب ج۲ص۲۷۲

امام رضا صلوات اللَّه علیه به فردی فرمودند : ای فلانی! هنگامی که وقت نماز بر تو داخل شد آن را بخوان زیرا تو نمی دانی که چه می شود!



4⃣عَنِ ابْنِ سِنَانٍ یَعْنِی عَبْدَ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی حَدِیثٍ قَالَ: لِکُلِّ صَلَاةٍ وَقْتَانِ وَ أَوَّلُ الْوَقْتَیْنِ أَفْضَلُهُمَا وَ لَا یَنْبَغِی تَأْخِیرُ ذَلِکَ عَمْداً وَ لَکِنَّهُ وَقْتُ مَنْ شُغِلَ أَوْ نَسِیَ أَوْ سَهَا أَوْ نَامَ وَ لَیْسَ لِأَحَدٍ أَنْ یَجْعَلَ آخِرَ الْوَقْتَیْنِ وَقْتاً إِلَّا مِنْ عُذْرٍ أَوْ عِلَّةٍ.

📚 التهذیب ج۲ص۳۹

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : برای هر نمازی دو وقت هست و وقت اول افضل ترین این دو وقت است و تأخیر عمدی نماز از وقت اول سزاوار نیست، ولی #وقت_دوم برای کسی است که مشغول بوده است یا فراموش کرده است یا حواسش پرت شده است یا خواب مانده است و هیچ کسی حق ندارد که وقت دوم را وقت نماز خود قرار دهد مگر در حالتِ داشتن عذر و علت!



5⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ أَحَبُّ الْوَقْتِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوَّلُهُ حِینَ یَدْخُلُ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَصَلِّ الْفَرِیضَةَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَإِنَّکَ فِی وَقْتٍ مِنْهُمَا حَتَّی تَغِیبَ الشَّمْسُ.

📚 التهذیب ج۲ص۲۴

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : محبوب‌ترین وقت (برای نماز) در نزد اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اول آن، هنگامی که وقت نماز داخل می شود می باشد، پس نماز فریضه را (در این هنگام) بخوان و اگر این کار را نکنی، تو (برای نماز ظهر و عصر) تا غروب خورشید در وقت هستی. (یعنی تا غروب قضا نمی شود) !



6⃣عَنْ سَعِیدِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ أَوَّلُ الْوَقْتِ زَوَالُ الشَّمْسِ وَ هُوَ وَقْتُ اللَّهِ الْأَوَّلُ وَ هُوَ أَفْضَلُهُمَا.

📚 التهذیب ج۲ص۱۸

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : اول وقت، زوال خورشيد است و این وقت اولِ اللَّه است و آن #افضل آن دو است!



7⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَا مِنْ صَلَاةٍ یَحْضُرُ وَقْتُهَا إِلَّا نَادَی مَلَکٌ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ أَیُّهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَی نِیرَانِکُمُ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَی ظُهُورِکُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِکُمْ.

📚 التهذیب ج۲ص۲۳۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : هیچ نمازی نیست که وقت آن فرا برسد مگر اینکه یک فرشته در پیش اللَّه ندا می کند : ای مردم! برخیزید این آتش‌هایی که بر پشت خود افروخته اید با نمازتان خاموش نمائید!



8⃣عَنْ ذَرِیحٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ جَبْرَئِیلُ لِرَسُولِ اللَّهِ فِی حَدِیثٍ أَفْضَلُ الْوَقْتِ أَوَّلُهُ.

📚 التهذیب ج۲ص۲۵۳

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : جبرئیل به رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمود : بهترین وقت، #اول آن است!





اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe


9⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: ذَکَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَوَّلَ الْوَقْتِ وَ فَضْلَهُ فَقُلْتُ کَیْفَ أَصْنَعُ بِالثَّمَانِی رَکَعَاتٍ فَقَالَ خَفِّفْ مَا اسْتَطَعْتَ.

📚 التهذیب ج۲ص۲۵۷

ابوبصیر گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه اول وقت و فضیلت آن را ذکر کرد. پس من گفتم : هشت رکعت نافله ظهر را چه کنم؟ امام فرمودند : تا می توانی آنها را سبک کن!



0⃣1⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ الْوَقْتِ أَبَداً أَفْضَلُ فَعَجِّلِ الْخَیْرَ مَا اسْتَطَعْتَ وَ أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ مَا دَاوَمَ عَلَیْهِ الْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ.

📚 الکافی ج۳ص۲۷۴

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : بدان که اول وقت همیشه #افضل است، پس تا جایی که می توانی در خیر شتاب کن و محبوب‌ترین اعمال نزد اللَّه آن است که بنده بر آن مداومت بورزد، هر چند اندک باشد!



1⃣1⃣عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ أَوِ ابْنِ وَهْبٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لِکُلِّ صَلَاةٍ وَقْتَانِ وَ أَوَّلُ الْوَقْتِ أَفْضَلُهُمَا

📚 الکافی ج۳ص۲۷۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای هر نمازی دو وقت هست و اول وقت افضل آن دو می باشد!



2⃣1⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ أَصْلَحَکَ اللَّهُ وَقْتُ کُلِّ صَلَاةٍ أَوَّلُ الْوَقْتِ أَفْضَلُ أَوْ وَسَطُهُ أَوْ آخِرُهُ قَالَ أَوَّلُهُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ.

📚 الکافی ج۳ص۲۷۴

زراره گوید : به امام باقر صلوات اللَّه علیه گفتم : اللَّه امور شما را اصلاح فرماید! در مورد وقت نماز، اول وقت افضل است یا وسط آن یا آخر آن؟! فرمود : اول آن! همانا رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : همانا اللَّهِ عزوجل از کارهای خیر آنهایی که در آن شتاب شود را دوست دارد!




3⃣1⃣عَنْ بَکْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِیِّ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَفَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَی الْأَخِیرِ خَیْرٌ لِلرَّجُلِ مِنْ وُلْدِهِ وَ مَالِهِ.

📚 الکافی ج۳ص۲۷۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : فضیلت وقت اول بر وقت دوم، برای مرد بهتر از فرزندان و مالش می باشد!



4⃣1⃣عَنْ قُتَیْبَةَ الْأَعْشَی عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ فَضْلَ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَی الْآخِرِ کَفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَی الدُّنْیَا.

📚 الکافی ج۳ص۲۷۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا فضیلت وقت اول بر وقت دیگر، مانند فضیلت آخرت بر دنیا می باشد!



5⃣1⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ أَوَّلُهُ رِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ وَ الْعَفْوُ لَا یَکُونُ إِلَّا عَنْ ذَنْبٍ.

📚 الفقیه ج۱ص۲۱۷

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اول وقت رضوان الهی است و آخر وقت عفو الهی است و عفو نمی باشد مگر از گناه! (یعنی قرار دادن عمدی نماز در آخر وقت نوعی گناه می باشد)!



6⃣1⃣عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ قَالَ: وَ الصَّلَاةُ فِی أَوَّلِ الْوَقْتِ أَفْضَلُ.

📚عیون أخبارالرضاعلیه السلام ج۲ص۱۲۳

امام رضا صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : نماز در اول وقت افضل است!



7⃣1⃣عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ قَالَ تَأْخِیرُ الصَّلَاةِ عَنْ أَوَّلِ وَقْتِهَا لِغَیْرِ عُذْرٍ.

📚 تفسیر القمّیّ ج۲ص۴۴۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ تعالی (در سوره ماعون) که می فرماید : «پس وای بر نمازگزارانی که از نماز خود سهو می کنند» فرمود : منظور تأخیر بدون عذر نماز از اول وقت آن می باشد!



✅با توجه به روایات فوق و غیره برای هر نمازی دو وقت وجود دارد که فرد موظف است نماز خود را در محدوده وقت اول بخواند و وقت دوم برای افراد دارای عذر مثل بیمار یا خواب مانده و... می باشد و حد و حدود وقت اول و وقت دوم در روایات مخصوص خود بیان شده است.
لذا اگر کسی عمداً نماز خود را از وقت اول تأخیر بیندازد و در وقت دوم بخواند، هر چند نمازش قضا محسوب نمی شود، ولی به خاطر این تأخیر در روایات مورد مذمت واقع شده است و از فضائل وقت اول محروم شده است.

اما طبق روایات فوق و غیره، از محدوده وقت اول نماز، ابتدای آن دارای فضیلت است و #فضیلت این است که همان ابتدای دخول وقت نماز خوانده شود و بعد از دخول وقت به خواندن نماز شتاب شود.


✅ برای تعیین حد و حدود وقت اول و دوم هر یک از نمازها، روایات متعددی وجود دارد که در جای خود مذکور می گردد. إن شاءاللَّه

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe
بسم الله الرحمن الرحیم

#مرور


#سوال_524 کسی که زخم یا شکستگی و پانسمان دارد #تیمم بر عهده اوست یا #غسل_و_وضوی_جبیره ؟

#تیمم
#غسل_و_وضوی_جبیره
#غسل_جنابت

https://t.me/porseshvapasokhe/738







#سوال_525_ هنگام #سوار_شدن_بر_مرکب، چه اذکار و دعاهایی رسیده است؟

#سوار_شدن_بر_مرکب
#رکاب
#سفر
#آیة_الکرسی
#مغفرت

https://t.me/porseshvapasokhe/739






#سوال_526_ آیا #وکالت_بلا_عزل صحيح است؟

#وکالت_بلا_عزل
#وکیل
#وکالت
#عزل

https://t.me/porseshvapasokhe/740






#سوال_527_ در #سجده چقدر از پیشانی باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار گیرد؟

#سجده
#کفایت
#حد_سجود
#افضل
#موضع_سجده
#برتر_بودن_سجده_کردن_با_تمام_پیشانی
#حدأقل_اندازه_مهر_نماز

https://t.me/porseshvapasokhe/742







#سوال_528_ #گوشت قربانی #عید_قربان در چه راه‌هایی باید مصرف شود؟

#گوشت
#عید_قربان
#محل_مصرف_گوشت_قربانی
#قانع
#معتر
#فقير
#مساکین
#گوشت_قربانی
#همسایگان
#صدقه
#قربانی

https://t.me/porseshvapasokhe/743






#سوال_529_ آیا #شستن_دستها_قبل_از_وضو_و_غسل_جنابت مستحب است؟

#شستن_دستها_قبل_از_وضو_و_غسل_جنابت
#بول
#غائط
#جنابت
#وضو
#غسل_جنابت
#جنب
#کیفیت_غسل_جنابت
#تطهیر
#رجحان_و_فضیلت

https://t.me/porseshvapasokhe/774






#سوال_530_ آیا #نماز_آیات قضا دارد؟

#نماز_آیات
#نماز_کسوف
#فریضه
#وقت_نماز_کسوف
#قضا
#غسل
#خواندن_قضاء_نماز_آیات

https://t.me/porseshvapasokhe/776






#سوال_531_ آیا نماز خواندن در #انگشتر_طلا باطل است؟

#انگشتر_طلا
#مرد
#نماز
#طلا
#حرام
#حرام_بودن_نماز_در_انگشتر_طلا

https://t.me/porseshvapasokhe/777






#سوال_532_ شخصی با وجود #استطاعت، حج به جا نیاورده است و در نیت انجام آن هم نبوده است. آیا اموالی که به عنوان #میراث باقی می گذارد برای وارثان حرام است؟

#استطاعت
#میراث
#حج_فریضه
#حج
#وصیت

https://t.me/porseshvapasokhe/778





#سوال533_ برای #مغفرت_گناهان چه اعمالی رسیده است؟

#مغفرت_گناهان
#قرآن #رکوع #سجود
#صلوات
#نماز_امیرالمؤمنین #زیارت
#کفاره_گناهان
#توبه

https://t.me/porseshvapasokhe/781




.
یَا مَوْلَاتِی یَا فَاطِمَةُ أَغِیثِینِی



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَةِ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ الزَّکِیَّةِ حَبِیبَةِ نَبِیِّکَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَی نِسَاءِ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ کُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا اللَّهُمَّ وَ کُنِ الثَّائِرَ لَهَا بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَی وَ حَلِیلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ الْکَرِیمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَی فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلَی أُمِّهَا خَدِیجَةَ الْکُبْرَی صَلَاةً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْیُنَ ذُرِّیَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَ السَّلَامِ




لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلِی فاطِمَةَ وَ ضَاعَفَ عَلَیْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِیمَ


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

یا امیر المومنین روحی فداک
آسمان را دفن کردی زیر خاک؟

آه را در دل نهان کردی چرا؟
ماه را در گل نهان کردی چرا؟

یا علی جان تربت زهرا کجاست؟
یادگار غربت زهرا کجاست؟

آه از آن ساعت که آتش در گرفت
جام را از ساقی کوثر گرفت



لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلِی فاطِمَةَ وَ ضَاعَفَ عَلَیْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِیمَ


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹