Loading...

سوال 185-اگر انسان شک کند که محتلم شده است یا خیر یا بعد از بیدار شدن چیزی شبیه منی در لباس یا سر آلت خود ببیند، آیا #غسل_جنابت بر او واجب است؟



✅پاسخ:چند حالت برای سوال مذکور محتمل است:

✅1-اگر در خواب محتلم گردد یعنی خواب شهوانی ببیند ولی بعد از بیداری در بدن و لباسش چیزی نبیند به این قول امام علیه السلام عمل می کند :

الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یَرَی فِی الْمَنَامِ حَتَّی یَجِدَ الشَّهْوَةَ وَ هُوَ یَرَی أَنَّهُ قَدِ احْتَلَمَ فَإِذَا اسْتَیْقَظَ لَمْ یَرَ فِی ثَوْبِهِ الْمَاءَ وَ لَا فِی جَسَدِهِ قَالَ لَیْسَ عَلَیْهِ الْغُسْلُ قَالَ کَانَ عَلِیٌّ یَقُولُ إِنَّمَا الْغُسْلُ مِنَ الْمَاءِ الْأَکْبَرِ فَإِذَا رَأَی فِی مَنَامِهِ وَ لَمْ یَرَ الْمَاءَ الْأَکْبَرَ فَلَیْسَ عَلَیْهِ غُسْلٌ
📚کافی ج 3ص48

ترجمه :حسین گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد مردی که خوابی می بیند تا جایی که احساس شهوت می کند و فکر می کند که محتلم شده است ولی وقتی بیدار می شود نه در لباس و نه در بدن خود آب(منی) نمی بیند، سوال نمودم؛ امام فرمودند :غسل بر عهده او نیست، علی علیه السلام می فرمود :همانا غسل، از آب اکبر(یعنی منی) است پس وقتی در خواب ببیند ولی آب اکبر(منی) نبیند، غسل بر عهده او نیست.

✅2-اگر خواب شهوانی (احتلام) نبیند ولی صبح در بدن یا لباسش منی ببیند :

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یَرَی فِی ثَوْبِهِ الْمَنِیَّ بَعْدَ مَا یُصْبِحُ وَ لَمْ یَکُنْ رَأَی فِی مَنَامِهِ أَنَّهُ قَدِ احْتَلَمَ قَالَ فَلْیَغْتَسِلْ وَ لْیَغْسِلْ ثَوْبَهُ وَ یُعِیدُ صَلَاتَهُ
📚تهذیب ج1ص367

ترجمه :سماعه گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد مردی که بعد از اینکه صبح شد در لباس خود منی می بیند. ولی در خواب ندیده است که محتلم شود، سوال کردم؛ امام فرمودند :باید غسل کند و لباسش را بشوید و نمازش را اعاده کند.

✅3-اگر شخص سالم خواب شهوانی ببیند ولی صبح فقط رطوبت مختصری که یقین ندارد منی است بر خود ببیند:

مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ احْتَلَمَ فَلَمَّا انْتَبَهَ وَجَدَ بَلَلًا قَلِیلًا قَالَ لَیْسَ بِشَیْ ءٍ
📚کافی ج 3ص48
ترجمه :معاویه بن عمار گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد مردی که خواب شهوانی می بیند و وقتی بیدار می شود، رطوبت اندکی می بیند، سوال کردم؛ امام فرمودند :این چیزی نیست

✅4-اگر بیمار باشد و خواب شهوانی ببیند ولی چیزی خارج نشود یا فقط رطوبت مختصری بر خود ببیند یا با تأخیر از او خارج شود:

قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ رَجُلٌ رَأَی فِی مَنَامِهِ فَوَجَدَ اللَّذَّةَ وَ الشَّهْوَةَ ثُمَّ قَامَ فَلَمْ یَرَ فِی ثَوْبِهِ شَیْئاً قَالَ فَقَالَ إِنْ کَانَ مَرِیضاً فَعَلَیْهِ الْغُسْلُ وَ إِنْ کَانَ صَحِیحاً فَلَا شَیْ ءَ عَلَیْهِ

ترجمه :محمد بن مسلم گوید :به امام باقر صلوات الله علیه گفتم :مردی خوابی می بیند و احساس لذت و شهوت می کند سپس از خواب برمی‌خیزد ولی در لباسش چیزی نمی یابد (حکمش چیست? ) امام فرمودند :اگر آن شخص بیمار است باید غسل کند ولی اگر سالم است چیزی بر عهده او نیست.

عبدالله گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :مردی در خواب می بیند که جماع می کند و شهوت هم می یابد پس از خواب بیدار می شود و نظر می کند ولی چیزی (در بدن و لباس) خود نمی بیند، سپس مدتی درنگ می کند پس از او خارج می شود (چه کند)? امام فرمودند :اگر بیمار است باید غسل کند ولی اگر مریض نیست چیزی بر عهده او نیست. گفتم :فرق بین این دو چیست? فرمود:زیرا مرد اگر سالم باشد، آب(منی) با جهش قوی خارج می شود و اگر بیمار باشد، آب (منی) از او خارج نمی شود مگر با ضعف (تأخیر و سستی)
📚علل الشرایع ج1ص288

عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ احْتَلَمَ فَلَمَّا انْتَبَهَ وَجَدَ بَلَلًا قَلِیلًا قَالَ لَیْسَ بِشَیْ ءٍ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَرِیضاً فَإِنَّهُ یَضْعُفُ فَعَلَیْهِ الْغُسْلُ
📚تهذیب ج1ص368

ترجمه :معاویه بن عمار گوید :از امام صادق علیه در مورد مردی که خواب شهوانی می بیند(محتلم می شود) ولی وقتی بیدار می شود، فقط رطوبت اندکی بر خود می یابد(حکمش چیست?) فرمود:این چیزی نیست مگر اینکه این شخص بیمار باشد که همانا چنین شخصی ضعف و ناتوانی دارد و غسل بر عهده اوست.
✅با توجه به روایات فوق، در فرض سوال، اگر چیزی که در لباس یا سر آلت مشاهده می کند، منی باشد، بر عهده اوست که غسل کند ولی اگر رطوبت مختصر و اندکی است، غسل بر عهده او نیست و اگر شک کند که محتلم شده است ولی در بدن و لباسش منی نبیند، غسل بر عهده او نیست و اگر در لباس یا بدنش بعد از بیدار شدن منی ببیند، باید غسل کند، چه خواب دیده باشد و چه ندیده باشد.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹