Loading...

سوال ١٨٢- اگر کسی بعد از #غسل #شک کند که به قسمتی از بدن آب غسل نرسیده است یا شک کند که در آن مانعی بوده است چه باید انجام دهد؟


✅پاسخ :به روایت زیر دقت کنید :

عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی حَدِیثٍ قَالَ قُلْتُ لَهُ رَجُلٌ تَرَکَ بَعْضَ ذِرَاعِهِ أَوْ بَعْضَ جَسَدِهِ مِنْ غُسْلِ الْجَنَابَةِ فَقَالَ إِذَا شَکَّ وَ کَانَتْ بِهِ بِلَّةٌ وَ هُوَ فِی صَلَاتِهِ مَسَحَ بِهَا عَلَیْهِ وَ إِنْ کَانَ اسْتَیْقَنَ رَجَعَ فَأَعَادَ عَلَیْهِمَا مَا لَمْ یُصِبْ بِلَّةً فَإِنْ دَخَلَهُ الشَّکُّ وَ قَدْ دَخَلَ فِی صَلَاتِهِ فَلْیَمْضِ فِی صَلَاتِهِ وَ لَا شَیْ ءَ عَلَیْهِ وَ إِنِ اسْتَیْقَنَ رَجَعَ فَأَعَادَ عَلَیْهِ الْمَاءَ وَ إِنْ رَآهُ وَ بِهِ بِلَّةٌ مَسَحَ عَلَیْهِ وَ أَعَادَ الصَّلَاةَ بِاسْتِیقَانٍ وَ إِنْ کَانَ شَاکّاً فَلَیْسَ عَلَیْهِ فِی شَکِّهِ شَیْ ءٌ فَلْیَمْضِ فِی صَلَاتِهِ
📚کافی ج ٣ص٣۴

ترجمه :زراره گوید :به (امام صادق علیه السلام) گفتم :شخصی در غسل جنابت قسمتی از دست یا بدنش را ترک می کند (حکمش چیست؟) امام فرمودند :اگر شک کند و رطوبتی بر بدن او باشد در حالیکه در نماز است، با آن رطوبت بر قسمتی که شک کرده است مسح کند و اگر یقین نمود در صورتی که رطوبتی نیابد باید برگردد و آب را بر آن اعاده نماید و اگر شک بر او عارض شد در حالی که در حالت دیگری قرار گرفته است در نماز خود بگذرد و چیزی بر عهده او نیست و اگر برای او روشن (و یقین) شد باز می گردد و به آن قسمت (دست یا بدنش) آب می رساند و اگر قسمت خشک مانده را ببيند در حالی که رطوبتی بر بدن او هست (با آن رطوبت) بر قسمت خشک مانده می کشد و نماز را با یقین اعاده نماید و اگر شک کرده باشد، در مورد شک چیزی بر عهده او نیست و در نماز خود بگذرد.

✅در حدیث فوق چهار حالت بیان شده است :

١- اگر شک کند که به قسمتی از دست یا بدن آب نرسیده است و هنوز رطوبتی در بدن دارد، با آن رطوبت قسمت مشکوک را دست می کشد.

٢- اگر موقعی شک نمود که به قسمتی از دست یا بدن آب نرسیده است که در حالت دیگری قرار گرفته است (مدتی گذشته و نماز خوانده و رطوبتی باقی نمانده) در نماز خود می گذرد و چیزی بر عهده او نیست.

٣- اگر یقین کند که قسمتی از دست یا بدن خشک مانده و هنوز رطوبتی از غسل به او هست، با آن رطوبت قسمت خشک مانده را مسح می کند و اگر نماز خوانده است باید نماز را اعاده نماید.

۴- اگر برایش روشن شد که یقینا قسمتی از دست یا بدن خشک مانده و رطوبتی باقی نمانده است بازگردد و بر آن قسمت آب برساند (و اگر نماز خوانده اعاده کند)

✅نکته :ظاهر روایت فوق در مورد دست و بدن است و نمی توان سر را هم مشمول آن دانست لذا بر حسب روایت زیر و احتیاط، در صورت یقین به ترک قسمتی از سر، غسل اعاده می شود :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ مَنِ اغْتَسَلَ مِنْ جَنَابَةٍ فَلَمْ یَغْسِلْ رَأْسَهُ ثُمَّ بَدَا لَهُ أَنْ یَغْسِلَ رَأْسَهُ لَمْ یَجِدْ بُدّاً مِنْ إِعَادَةِ الْغُسْلِ
📚کافی ج ٣ص۴۴

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :کسی که از جنابت غسل کند ولی سر خود را نشوید سپس بخواهد سر خود را بشوید، ناگزیر باید همه غسل را اعاده نماید.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹