سوال ١٧۵- راه توبه از #غیبت چیست؟
✅پاسخ :برای توبه از غیبت به روایت زیر که برای توبه از همه گناهان می باشد دقت کنید :
عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّ قَائِلًا قَالَ بِحَضْرَتِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فَقَالَ ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ أَ تَدْرِی مَا الِاسْتِغْفَارُ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّیِّینَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَی سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَی مَا مَضَی وَ الثَّانِی الْعَزْمُ عَلَی تَرْکِ الْعَوْدِ إِلَیْهِ أَبَداً وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَی الْمَخْلُوقِینَ حُقُوقَهُمْ حَتَّی تَلْقَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمْلَسَ لَیْسَ عَلَیْکَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَی کُلِّ فَرِیضَةٍ عَلَیْکَ ضَیَّعْتَهَا فَتُؤَدِّیَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَی اللَّحْمِ الَّذِی نَبَتَ عَلَی السُّحْتِ فَتُذِیبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّی یَلْصَقَ الْجِلْدُ بِالْعَظْمِ وَ یَنْشَأَ بَیْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِیدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِیقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ کَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِیَةِ فَعِنْدَ ذَلِکَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ
📚نهج البلاغه ص۵۵٠
ترجمه :شخصی در حضور امیرالمؤمنین صلوات الله علیه گفت : «أستغفر الله»؛ امام فرمودند :مادرت به عزایت بنشیند، آیا می دانی طلب بخشش کردن از الله چیست؟ إستغفار و طلب مغفرت از الله درجه علیین است و آن اسمی است که بر شش معنی و منظور واقع می شود :اول ندامت و پشیمانی بر(اعمال) گذشته است و دوم عزم و تصمیم محکم بر ترک ابدی بازگشت به آن گناه است و سوم این است که حقوق مخلوقین را به آنها ادا کنی تا اینکه الله را ملاقات کنی در حالی که صاف و پاک باشی و هیچ تبعه و حقی بر گردنت نباشد و چهارم هر فریضه ای را که تباه کرده ای حق آن را ادا کنی و پنجم گوشت هایی که بر حرام روئیده است را با حزن، ذوب نمایی تا جایی که پوست به استخوان بچسبد و بین آنها گوشت جدید بروید و ششم درد طاعت را به جسمت بچشانی همان گونه که شیرینی معصیت را چشاندی و در این هنگام بگویی :أستغفر الله
✅نکته:امیرالمؤمنین در حدیث📚کافی ج٨ص٣٨۵ فرمودند :همانا ترک گناه آسانتر از طلب توبه است.
به روشنی سختی جبران گناه از روایت نهجالبلاغه روشن است. خوشا به حال کسانی که اهل تقوی هستند و خود را به گناه غیبت و غیره آلوده نمی کنند.
عَنْ أَبِی ذَرٍّ عَنِ النَّبِیِّ فِی وَصِیَّةٍ لَهُ قَالَ یَا أَبَا ذَرٍّ إِیَّاکَ وَ الْغِیبَةَ فَإِنَّ الْغِیبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا قُلْتُ وَ لِمَ ذَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الرَّجُلَ یَزْنِی فَیَتُوبُ إِلَی اللَّهِ فَیَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الْغِیبَةُ لَا تُغْفَرُ حَتَّی یَغْفِرَهَا صَاحِبُهَا
📚أمالی شیخ طوسی ص۵٣٧
ترجمه :رسول الله صلی الله علیه و آله به اباذر فرمودند:از غیبت دوری کن زیرا غیبت از زنا شدیدتر است. گفتم چرا یا رسول الله صلی الله علیه و آله؟ فرمود :زیرا شخصی زنا می کند پس به سوی الله توبه می کند و الله توبه او را می پذیرد در حالی که #غیبت آمرزیده نمی شود تا اینکه طرف مقابل ببخشد و درگذرد.
✅مشاهده می شود که چقدر امر گناه غیبت سخت است و لازم است خود را گرفتار نکنیم. چرا که بخشش گناه ما وابسته به بخشش شخص غیبت شده است.
✅دو حدیث بالا درباره توبه از گناه غیبت ذکر شد و برای کفاره آن که جدا از بحث توبه از غیبت است به روایت زیر دقت کنید :
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سُئِلَ النبي مَا کَفَّارَةُ الِاغْتِیَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ الله لِمَنِ اغْتَبْتَهُ کَلمَا ذَکَرْتَهُ
📚کافی ج ٢ص٣۵٧
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :از رسول الله صلی الله علیه و آله سوال شد :#کفاره_غیبت چیست؟ فرمود :این است که برای کسی که از او غیبت کرده ای استغفار کنی هر چه که او را یاد می کنی.
✅توبه از گناه با کفاره گناه تفاوت دارد، متأسفانه برخی این دو را با هم خلط کرده اند و گمان کرده اند که استغفار برای شخص غیبت شده برای آمرزش آن کافی است در حالی که توبه از گناه جدای از کفاره گناه است و هر دو باید انجام شود.
✅یکی از مثل هایی که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند این است که «کما تدین تدان» یعنی «هر طور رفتار کنی با تو رفتار خواهد شد»📚محاسن ج١ص١٠٧
لذا توصیه می شود کلیه شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام را نسبت به کلیه مظالم از جمله ظلم غیبت مورد بخشش و حلیت قرار دهیم تا إن شاءالله آنها هم متقابلا ما را ببخشند و از عقوبت های عظیم آن نجات یابیم. همانطور که صحابی جلیل القدر اهل بیت علیهم السلام یونس بن عبدالرحمن کلیه کسانی که در امیرالمؤمنین صلوات الله علیه نصیبی داشتند را در حلیت و گذشت از غیبت و... قرار داد(📚رجال کشی ص۴٨٨)
برای این منظور خواندن دعای بسیار عالی ٣٩ صحیفه سجادیه به همه دوستان اکیدا توصیه می شود.
نظرات (0)