Loading...

#سوال_1348_ آیا ذبیحه ناصبی حلال است؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ذَبِیحَةُ مَنْ دَانَ بِکَلِمَةِ الْإِسْلَامِ وَ صَامَ وَ صَلَّی لَکُمْ حَلَالٌ إِذَا ذَکَرَ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیْهِ.

📚 التهذیب ج۹ص۷۱

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمودند : ذبیحه کسی که با کلمه اسلام دینداری می کند و نماز می خواند و روزه می گیرد برای شما حلال است، به شرطی که نام اللَّهِ تعالی را بر آن ببرد!



2⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ ذَبِیحَةُ النَّاصِبِ لَا تَحِلُّ.

📚 التهذیب ج۹ص۷۱

ابوبصیر گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : ذبیحه #ناصبی حلال نیست!


3⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه عَنِ الرَّجُلِ یَشْتَرِی اللَّحْمَ مِنَ السُّوقِ وَ عِنْدَهُ مَنْ یَذْبَحُ وَ یَبِیعُ مِنْ إِخْوَانِهِ فَیَتَعَمَّدُ الشِّرَاءَ مِنَ النُّصَّابِ فَقَالَ أَیَّ شَیْءٍ تَسْأَلُنِی أَنْ أَقُولَ مَا یَأْکُلُ إِلَّا مِثْلَ الْمَیْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِیرِ قُلْتُ سُبْحَانَ اللَّهِ مِثْلَ الدَّمِ وَ الْمَیْتَةِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِیرِ فَقَالَ نَعَمْ وَ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ ذَلِکَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ هَذَا فِی قَلْبِهِ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ مَرَضٌ.

📚 التهذیب ج۹ص۷۱

ابوبصیر گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که از بازار گوشت می خرد، در حالیکه نزد او کسی از برادران دینی او هست که ذبح می کند و می فروشد ولی او عمداً از ناصبی ها می خرد سؤال کردم؛ امام فرمودند : از من انتظار داری چه جوابی بدهم؟! این شخص نمی خورد مگر مانند مردار و خون و گوشت خوک! پس من از روی تعجب گفتم : سُبْحَانَ اللَّه! مانند مردار و خون و گوشت خوک؟؟!! فرمود : بله! و حتی چیزی عظیم تر از آن در نزد اللَّه ! سپس فرمود : همانا این شخص در قلبش نسبت به مؤمنین مرض وجود دارد!



4⃣عَنْ زَکَرِیَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: قَالَ أَبُو الْحَسَنِ إِنِّی أَنْهَاکَ عَنْ ذَبِیحَةِ کُلِّ مَنْ کَانَ عَلَی خِلَافِ الَّذِی أَنْتَ عَلَیْهِ وَ أَصْحَابُکَ إِلَّا فِی وَقْتِ الضَّرُورَةِ إِلَیْهِ.

📚 التهذیب ج۹ص۷۰

زکریا بن آدم گوید : امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه فرمود : من تو را از ذبیحه همه کسانی که بر خلاف آنچه تو و اصحاب تو (یعنی شیعیان) بر آن هستید می باشند نهی می کنم، مگر در هنگام #ضرورت به آن!



5⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَالَ: لَم تَحِلُّ ذَبَائِحُ الْحَرُورِیَّةِ.

📚 التهذیب ج۹ص۷۱

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : ذبیحه خوارج حلال نیست!


6⃣عَنْ فُضَیْلٍ وَ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ أَنَّهُمْ سَأَلُوا أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ شِرَاءِ اللُّحُومِ مِنَ الْأَسْوَاقِ وَ لَا یُدْرَی مَا صَنَعَ الْقَصَّابُونَ فَقَالَ کُلْ إِذَا کَانَ ذَلِکَ فِی سُوقِ الْمُسْلِمِینَ وَ لَا تَسْأَلْ عَنْهُ.

📚 الکافی ج۶ص۲۳۷

فضیل و زراره و محمد بن مسلم از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد خریدن گوشت از بازارها در حالیکه معلوم نیست که قصابها چکار می کنند سؤال کردند؛ امام فرمودند : در صورتی که در بازار مسلمانان باشد بخور و در مورد آن سؤال و کنکاش نکن!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، خوردن ذبیحه مسلمانی که اهل نماز و روزه است برای ما حلال است و نیز خریدن و خوردن گوشت از بازار مسلمین جائز می باشد و موظف به سوال و تحقیق نیستیم.


✅ اما طبق روایات فوق و غیره، ذبیحه کسی که به خاطر ناصبی بودن یا حروری و خارجی بودن یا ارتداد یا غلو و تفویض یا قَدَری بودن و... از اسلام خارج است قابل خوردن نیست و لذا ذبیحه ای که فرد #ناصبی ذبح می کند حلال نمی باشد، مگر در هنگام #ضرورت (مانند حالت تقیه یا اضطرار)


✅ در مورد اینکه ناصبی به چه کسی گفته می شود به #سوال_1285_ با لینک زیر رجوع فرمائید :


https://t.me/porseshvapasokhe/2193



✅ در مورد حرمت ذبیحه غالی به #سوال_1150_ با لینک زیر رجوع فرمائید :

https://t.me/porseshvapasokhe/1901



✅ همچنین در مورد حرمت ذبیحه مرتد به #سوال_892_ با لینک زیر رجوع فرمائید :

https://t.me/porseshvapasokhe/1509


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹