Loading...

#سوال_1347_ حکم نوشیدن #قهوه چیست؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عن ابن مسعود عن النبی فی وصیة طویلة قال: سیأتی أقوام یأکلون طیب الطعام و ألوانها و یرکبون الدواب و یتزینون بزینة المرأة لزوجها و یتبرجون تبرج النساء و زینتهن مثل زی الملوک الجبابرة هم منافقو هذه الأمة فی آخر الزمان شاربون بالقهوات لاعبون بالکعاب راکبون الشهوات تارکون الجماعات راقدون عن العتمات

📚مکارم الأخلاق ص۴۴۹

ابن مسعود از رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیتی طولانی روایت نموده است که فرمود : در آینده اقوامی می آیند که طعام های نیکو و رنگارنگ می خورند و بر مرکبها سوار می شوند و به زینت زن برای شوهرش زینت می کنند و به آرایش و زینت زنها آرایش می کنند، مثل قیافه پادشاهان سرکش!، اینها منافقان این امت در آخرالزمان هستند.
آنها نوشنده #قهوه‌ها ، بازی کننده با قاب قمار، مرتکب شونده شهوات، ترک کننده (نمازهای) جماعت، به خواب روندگان از نماز عشاء و کوتاهی کنندگان از نماز صبح هستند...


2⃣قال النبی خمسة لا ینظر الله إلیهم یوم القیامة و لا یزکیهم و لهم عذاب ألیم و هم النائمون عن العتمات و الغافلون عن الغدوات و اللاعبون بالشامات و الشاربون القهوات و المتفکهون بسب الآباء و الأمهات

📚معدن الجواهر کراجکی ص۴۹

رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمود : پنج گروهند که اللَّه در روز قیامت به آنها نظر نمی کند و آنها را تزکیه نمی کند و عذاب دردناکی برایشان هست و آنها کسانی هستند که نماز عشاء نخوانده می خوابند و از نماز صبح غافل هستند و با شمشیرها بازی می کند و #قهوه‌ها را می نوشند و با دشنام دادن به پدران و مادران شوخی می کنند!



3⃣عن جابر بن عبدالله الأنصاري قال: رقي أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب منبر البصرة خطيبا فخطب خطبة بليغة فحمد الله و أثنى عليه ثم قال يا أهل العراقين الكوفة و البصرة أغنياؤكم بالشام و فقراؤكم بالبصرة قال جابر يا أمير المؤمنين و متى يكون ذلك قال إذا ظهر في أمة محمد في المشاجرة ستون خصلة إلى أن قال إذا وقع الموت في الفقهاء و العلماء و عمرت الأشرار و السفهاء و ضيعت أمة محمد الصلوات و اتبعت الشهوات و قلت الأمانات و كثرت الخيانات و شربوا القهوات...

📚مستدرک ج11ص377

جابر گوید : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه از منبر بصره بالا رفت و خطبه بلیغی خواند. حمد و ثنای الهی به جا آورد و فرمود : ای اهالی دو عراق بصره و کوفه! اغنیای شما در شام و فقرای شما در بصره خواهند بود. جابر عرض کرد : ای امیرالمؤمنین! این چه زمانی خواهد بود؟ فرمود : وقتی که در امت محمد صلی اللَّه علیه و آله شصت خصلت در مشاجره پیدا شود!... تا آنجا که فرمود : هنگامی که مرگ در بین فقها و علما بیفتد و اشرار و جاهلان عُمر کنند و امت محمد صلی الله علیه و آله نمازها را ضایع نمایند و شهوات را پیروی کنند و امانت داری کم شود و خیانت ها زیاد شود و #قهوه‌ها را بنوشند...


✅ #قهوه دارای دو معنای مشهور می باشد :

1_ یکی به معنای #خمر که جمع آن قَهَوات است :
در کتاب مجمع البحرین ج1ص354 و غیره در معنای کلمه قهوه آمده است : والْقَهْوَةُ: الخمر. قال الجوهری: سمیت بذلک لأنها تُقْهِی، أی تذهب بشهوة الطعام.

یعنی : قهوه همان #خمر است. جوهری گوید : خمر را قهوه گویند، زیرا «تُقْهی» یعنی اشتهای غذا را می برد!
قهوه به معنای خمر، به صورت قَهَوات جمع بسته می شود.


2_ معنای دوم قَهْوه به معنای ثمره و دانه درخت بُنّ می باشد که گیاهی درختی با برگ‌های بیضوی نوک‌تیز و گل‌های سفید معطر است و در مناطق گرمسیر رویش پیدا می کند.
امروزه این دانه ها را بو می دهند و بعد از آسیاب نمودن، آن را دم می کنند و می نوشند. قهوه به این معنا معمولا به صورت #قهوات جمع بسته نمی شود.


✅ در روایات فوق که نوشندگان قهوه‌ها مورد مذمت قرار گرفته اند، شاهد محکمی مبنی بر منظور بودن قهوه درخت بُنّ وجود ندارد و جمع بسته شدن آن به قهوات معنای خمر بودن را تائید می کند.
ضمن اینکه هیچ وجهی برای حرمت دانه درخت بُنّ از روایات یافت نمی شود و وجه محکم قهوات در روایات فوق همان خمر و نوشیدنی های مست کننده می باشد که معنای مشهور و مورد استعمال آن در ازمنه مختلف بوده است.

_برخی به قرینه ذکر شدن آن برای آخرالزمان، خواسته اند آن را به معنای دانه درخت بُنّ بگیرند که دلیل محکمی بر آن وجود ندارد و این کلمه‌ی متشابه، به معنای محکم آن که شواهد فراوان روائی دارد بازگردانده می شود.


✅ لازم به ذکر است که امروزه در کشورهای غیر مسلمان آن را با برخي مواد دیگر فرآوری می کنند که حکم آن با توجه به آن مواد، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد، ولی خود دانه قهوه را نمی توان مصداق روایات فوق دانست و وجه محکم آن همان خمر و مسکرات می باشد.

✅ورد زبان ما :

اللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّک الْفَرجَ و الْعافیةَ و النَّصْر



https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹