Loading...

#سوال_1334_ اگر زنی یک روز #حیض شود و سپس کاملا پاک شود، آیا باید نمازهای این یک روز را قضا کند؟ و آیا باید از این یک روز غسل کند؟




✅پاسخ : با #دقت به روایت زیر توجه فرمایید :


1⃣عن یونس عن بعض رجاله عن أبی عبداللَّه قال: أَدْنَی الطُّهْرِ عَشَرَةُ أَیَّامٍ و ذَلکَ أَنَّ الْمَرْأَةَ أَوَّلَ ما تَحِیضُ رُبَّمَا کَانَتْ کَثِیرَةَ الدَّمِ فَیَکُونُ حَیْضُهَا عَشَرَةَ أَیَّامٍ فَلَا تَزَالُ کُلَّمَا کَبِرَتْ نَقَصَتْ حَتَّی تَرْجِعَ إِلَی ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ فَإِذَا رَجَعَتْ إِلَی ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ ارْتَفَعَ حَیْضُهَا و لا یَکُونُ أَقَلَّ مِنْ ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ فَإِذا رَأَتِ الْمَرْأَةُ الدَّمَ فی أَیَّامِ حَیْضِهَا تَرَکَتِ الصَّلَاةَ فَإِنِ اسْتَمَرَّ بِهَا الدَّمُ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ فَهِیَ حَائِضٌ و إِنِ انْقَطَعَ الدَّمُ بَعْدَ ما رَأَتْهُ یَوْماً أَوْ یَوْمَیْنِ اغْتَسَلَتْ و صَلَّتْ و انْتَظَرَتْ مِنْ یَوْمَ رَأَتِ الدَّمَ إِلَی عَشَرَةِ أَیَّامٍ فَإِنْ رَأَتْ فِی تِلْکَ الْعَشَرَةِ أَیَّامٍ مِنْ یَوْمَ رَأَتِ الدَّمَ یَوْماً أَوْ یَوْمَیْنِ حَتَّی یَتِمَّ لَهَا ثَلَاثَةُ أَیَّامٍ فَذَلِکَ الَّذِی رَأَتْهُ فی أَوَّلِ الْأَمْرِ مَعَ هَذَا الَّذِی رَأَتْهُ بَعْدَ ذَلِکَ فی الْعَشَرَةِ فَهُوَ مِنَ الْحَیْضِ و إِنْ مَرَّ بِهَا مِنْ یَوْمَ رَأَتِ الدَّمَ عَشَرَةُ أَیَّامٍ و لَمْ تَرَ الدَّمَ فَذَلِکَ الْیَوْمُ و الْیَوْمَانِ الَّذِی رَأَتْهُ لَمْ یَکُنْ مِنَ الْحَیْضِ إِنَّمَا کانَ مِنْ عِلَّةٍ إِمَّا مِنْ قَرْحَةٍ فی جَوْفِهَا و إِمَّا مِنَ الْجَوْفِ فَعَلَیْهَا أَنْ تُعِیدَ الصَّلَاةَ تِلْکَ الْیَوْمَیْنِ الَّتِی تَرَکَتْهَا لِأَنَّهَا لَمْ تَکُنْ حَائِضاً فَیَجِبُ أَنْ تَقْضِیَ ما تَرَکَتْ مِنَ الصَّلَاة فی الْیَوْم و الْیَوْمَیْنِ و إِنْ تَمَّ لَهَا ثَلَاثَةُ أَیَّامٍ فَهُوَ مِنَ الْحَیْضِ و هُوَ أَدْنَی الْحَیْضِ و لَمْ یَجِبْ عَلَیْهَا الْقَضَاء و لَا یَکُونُ الطُّهْرُ أَقَلَّ مِنْ عَشَرَةِ أَیَّامٍ...

📚کافی ج3ص76

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کمترین ایام پاکی #ده_روز است و بیان آن این است که زن اوایل که حیض می شود چه بسا خونش زیاد باشد و در نتیجه حیض او ده روز می باشد و همواره هر چه سن او بالا می رود کم می شود تا اینکه به سه روز برمی گردد و هنگامی که به سه روز برگشت حیض او برطرف می شود (یائسه می شود) و حیض کمتر از #سه_روز نیست.
پس در صورتی که زن در ایام حیض خود خون ببیند، نماز را ترک می کند، پس اگر خون #سه_روز بر او استمرار پیدا کرد، او #حائض است و اگر بعد از اینکه یک یا دو روز خون دید، خون قطع گردید، #غسل می کند و نماز می خواند و از اول آن روزی که خون دیده است تا #ده_روز منتظر می ماند و اگر در طی این ده روز، از ابتدای همان روزی که خون دیده است، یک یا دو روز دیگر خون دید تا اینکه سه روز او تکمیل گردد، آن خونی که ابتدا دیده بود به همراه این خونی که بعد از آن در طی این ده روز دیده است، از حیض می باشد و اگر از ابتدای آن روزی که خون دیده بود ده روز گذشت و خون ندید، آن یک یا دو روز که خون دیده بود از حیض نیست، همانا از یک بیماری می باشد، یا از یک زخم در درونش یا از قسمت‌های داخلی او می باشد. پس بر عهده اوست که نمازهای آن دو روزی را که ترک کرده بود اعاده کند، زیرا حائض نبوده است، پس واجب است آن نمازهایی که در آن یک یا دو روز ترک کرده بود قضا نماید و اگر سه روز برایش تکمیل شود از حیض است که کمترین حد حیض می باشد و قضا کردن نماز بر او واجب نیست و پاکی کمتر از ده روز نمی باشد...



✅ با توجه به روایت فوق، اگر زنی یک یا دو روز خون حیض ببیند و کاملا پاک شود، موظف است #غسل کند و نماز بخواند و از آن روزی که حیض شده بود به مدت ده روز منتظر می ماند و اگر طی این ده روز مجددا حیض شود و به اندازه ای باشد که به انضمام آن یک یا دو روز، #حداقل سه روز شود، آن یک یا دو روز نیز از حیض بوده است و اگر طی این ده روز به اندازه تکمیل شدن حداقل سه روز خون نبیند، آن یک یا دو روز حیض نبوده است و از بیماری بوده است و باید نمازهای آن یک یا دو روز را قضا نماید زیرا حداقل ایام حیض سه روز می باشد و لازمه حیض بودن آن این است که طی ده روز دیده شود،هر چند بین آن فاصله بیفتد.

✅ روایت فوق نشان می دهد که بر خلاف مشهور اهل اجتهاد، امکان فاصله افتادن بین ایام حیض وجود دارد و البته مجموع آن باید طی ده روز از ابتدای آن روزی که خون اول را می بیند باشد.

✅ دیدن زردی در بین ایام حیض توسط زنی که ایام معین دارد به معنای انقطاع حیض نیست و حتما برای تبیین این مطلب به #سؤال_639_ با لینک زیر رجوع فرمائید :

https://t.me/porseshvapasokhe/960




اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافِیَةَ و النَّصْر

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹