#سوال_1333_ فردی از دنیا رفته است و نماز و روزه قضا دارد ولی پسر بزرگ او مریض و ناتوان است و نمی تواند نماز و روزه پدرش را قضا کند. چه کسی آنها را قضا کند؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ مُحَمَّدٍ يَعْنِي الصَّفَّارَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْأَخِيرِ رَجُلٌ مَاتَ وَ عَلَيْهِ قَضَاءٌ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ- عَشَرَةُ أَيَّامٍ وَ لَهُ وَلِيَّانِ هَلْ يَجُوزُ لَهُمَا أَنْ يَقْضِيَا عَنْهُ جَمِيعاً خَمْسَةَ أَيَّامٍ أَحَدُ الْوَلِيَّيْنِ وَ خَمْسَةَ أَيَّامٍ الْآخَرُ فَوَقَّعَ يَقْضِي عَنْهُ أَكْبَرُ وَلِيَّيْهِ عَشَرَةَ أَيَّامٍ وِلَاءً إِنْ شَاءَ اللَّه
📚كافي ج۴ص ۱۲۴
صفار گوید : به اخیر (یعنی امام حسن عسکری علیه السلام) نامه نوشتم : مردی از دنیا می رود و ده روز روزه قضای ماه رمضان بر عهده اوست و دو وَلیّ دارد. آیا برای آن دو جائز است که هر دو، آنها را قضا کنند، به این صورت که یکی از آن دو پنج روز و دیگری نیز پنج روز قضا نمایند؟
امام در پاسخ نوشتند : بزرگ ترین آن دو وَلیّ، ده روز پشت سر هم از جانب او قضا می کند. إن شاءالله
2⃣عن أَبِي عَبْداللَّه فِي الرَّجُلِ يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ صَلَاةٌ أَوْ صِيَامٌ قَالَ يَقْضِي عَنْهُ أَوْلَى النَّاسِ بِمِيرَاثِهِ قُلْتُ فَإِنْ كَانَ أَوْلَى النَّاسِ بِهِ امْرَأَةً فَقَالَ لَا إِلَّا الرِّجَال
📚كافي ج۴ص۱۲۳
امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که از دنیا می رود و نماز یا روزه قضا بر عهده او هست فرمود : سزاوارترین مردم به میراث او از جانب او قضا می کند.
گفتم : اگر سزاوارترین مردم به میراث او زن باشد چه؟ فرمود : خیر، فقط از مردان
3⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عن أَبِی عَبْداللَّه علیه السلام قال: مَا کَلَّفَ اللَّهُ الْعِبَادَ إِلَّا ما یُطِیقُونَ...
📚محاسن ص296
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اللَّه بندگان را تکلیف نکرده است مگر آنچه طاقت آن را دادند!
4⃣عن حَرِیزٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه علیه السلام فی حدیث قال: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ کَلَّفَ الْعِبَادَ مَا یُطِیقُونَ و لَمْ یُکَلِّفْهُمْ مَا لَا یُطِیقُون
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود :... همانا اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ بندگان را آنچه طاقت دارند تکلیف نموده است و آنچه طاقت ندارند را بر آنها تکلیف نکرده است...
✅طبق روایات فوق و غیره، نماز و روزه قضای مَيِّت بر عهده سزاوارترین شخص به میراث او یا بزرگترین وَلِیِّ او از #مردان لازم می باشد.
✅ اما در صورتی که سزاوارترین فرد به میراث میت از قضا کردن نماز و روزه ناتوان باشد، این تکلیف از او ساقط است و لذا بر عهده مردانی که بعد از او سزاوارترین افراد به میراث میت هستند قرار می گیرد که در مورد سؤال ما پسران دیگر میت می باشند.
✅ البته طبق روایات زیر، هر کدام از خانواده او که بخواهند و ترجیحاً بهترین اهل بیت او، نماز و روزه او را می توانند قضا کنند:
5⃣محمد بن علي بن الحسين قال قَدْ رُوِيَ عَنِ الصَّادِق أَنَّهُ قال: إِذا ماتَ الرَّجُلُ وَ عَلَيْهِ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَان فَلْيَقْضِ عَنْهُ مَنْ شَاءَ مِنْ أَهْلِه
📚فقيه ج۲ص۱۵۳
شيخ صدوق گوید : از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود : وقتی شخصی از دنیا برود و روزه ماه رمضان بر عهده او باشد، هر کس از أهل او که خواست از جانب او قضا می کند.
5⃣أَبي بصير قال: سَأَلْتُ أَباعبداللَّه عن رَجُلٍ سَافَرَ في شَهْرِ رَمَضَانَ فَأَدْرَكَهُ الْمَوْتُ قَبْلَ أَنْ يَقْضِيَهُ قال يَقْضِيهِ أَفْضَلُ أَهْلِ بَيْتِه
📚تهذيب ج۴ص۳۲۵
ابوبصیر گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که در ماه رمضان سفر می کند و قبل از قضای روزه ها، مرگ او را درمی یابد سؤال کردم؛ فرمود : بهترین اهل بیت او آن را قضا می کند!
✅ همچنین در حالتی که میت وارث مرد ندارد، طبق روایت زیر وارث زن او نماز و روزه های او را قضا می کند :
8⃣و إذا مات رجل و علیه صوم شهر رمضان فعلی ولیه أن یقضی عنه و کذلک من فاته فی السفر أو المرض إلا أن یکون مات فی مرضه من قبل أن یصح فلا قضاء علیه إذا کان کذلک و إذا کان للمیت ولیان فعلی أکبرهما من الرجال أن یقضی عنه، و إن لم یکن له ولی من الرجال قضی عنه ولیه من النساء
📚مقنع ص63
شيخ صدوق در کتاب مقنع که مطالب آن را با حذف سند، از #روایت مشایخ شیعه می داند گوید : وقتی که شخصی بمیرد و روزه ماه رمضان بر عهده اش باشد، پس بر وَلیّ اوست که از جانب او قضا کند و نیز وقتی که در سفر از او فوت شده باشد، مگر اینکه در بیماریش قبل از اینکه سلامتی پیدا کند از دنیا برود که در این صورت قضای (روزه) بر عهده او نیست و وقتی ميت دو وَلیّ داشته باشد، پس بر بزرگترین آن دو از #مردان است که از جانب او قضا نماید، پس اگر وَلیّ از مردان برایش نباشد، وَلیّ او از زنان آن را قضا می کند!
نظرات (0)