#سوال_1322_ گرفتن کارهای خدماتی و پروژههای کوچک و بزرگ و دادن آنها به دیگران با قیمت کمتر و کسب سود از این طریق چطور است؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عن مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ یَتَقَبَّلُ بِالْعَمَلِ فَلَا یَعْمَلُ فِیهِ و یَدْفَعُهُ إِلَی آخَرَ فَیَرْبَحُ فِیهِ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ یَکُونَ قَدْ عَمِلَ فِیهِ شَیْئاً
📚کافی ج۵ص۲۷۳
از امام باقر یا صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد شخصی که کاری را می گیرد و در آن عملی انجام نمی دهد و به دیگری تحویل می دهد و در آن سود می برد سوال شد؛ امام فرمود : خیر، مگر اینکه در آن کاری انجام داده باشد!
2⃣عن الْحَکَمِ الْخَیَّاطِ قال: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّه إِنِّی أَتَقَبَّلُ الثَّوْبَ بِدَرَاهِمَ و أُسَلِّمُهُ بِأَقَل مِنْ ذَلِکَ لَا أَزِیدُ عَلَی أَنْ أَشُقَّهُ قَالَ لَا بَأْسَ بِه...
📚کافی ج۵ص۲۷۴
حکم خیاط گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : من پارچه ای را (برای دوختن) به چند درهم برمی دارم و به مبلغ کمتر از آن تحویل دیگری می دهم و تنها آن را برش می دهم. امام فرمود : اشکالی ندارد...
3⃣عن أَبِی حَمْزَةَ عن أَبِی جَعْفَر قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یَتَقَبَّلُ الْعَمَلَ فَلَا یَعْمَلُ فِیهِ و یَدْفَعُهُ إِلَی آخَرَ یَرْبَحُ فِیهِ قَالَ لَا
📚تهذیب ج۷ص۲۱۰
ابوحمزه گوید : از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که کاری را می گیرد و عملی در آن انجام نمی دهد و تحویل دیگری می دهد و در آن سود می کند سوال کردم؛ امام فرمود : خیر!
4⃣عن محمد بن مسلم عن أَحَدِهِمَا قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ الْخَیَّاطِ یَتَقَبَّلُ الْعَمَلَ فَیَقْطَعُهُ و یُعْطِیهِ مَنْ یَخِیطُهُ و یَسْتَفْضِلُ قَالَ لَا بَأْسَ قَدْ عَمِلَ فِیه
📚تهذیب ج۷ص۲۱۰
محمد بن مسلم گوید : از امام صلوات اللَّه علیه در مورد شخص خیاطی که کاری را می گیرد و آن را بُرش می دهد و به فردی می دهد تا آن را بدوزد و سود می برد سوال کردم؛ فرمود : اشکالی ندارد (چون) در آن کار کرده است!
5⃣عن مُجَمِّعٍ قال: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّه أَتَقَبَّلُ الثِّیَابَ أَخِیطُهَا ثُمَّ أُعْطِیهَا الْغِلْمَانَ بِالثُّلُثَیْنِ فقال أَ لَیْسَ تَعْمَلُ فِیهَا فَقُلْتُ أَقْطَعُهَا و أَشْتَرِی لَهَا الْخُیُوطَ قَالَ لَا بَأْسَ
📚فقیه ج۳ص۲۵۲
مجمع گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : من پارچه هایی را می گیرم تا برایشان بدوزم، سپس آنها را به دو سوم (اجرتش) به غلامان می دهم. امام فرمود : آیا اینطور نیست که بر روی آن کاری انجام می دهی؟ گفتم : آن را بُرش می دهم و برایش نخ می خرم. امام فرمود : اشکالی ندارد!
6⃣عن عَلِیٍّ الصَّائِغِ قال: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّه أَتَقَبَّلُ الْعَمَلَ ثُمَّ أُقَبِّلُهُ مِنْ غِلْمَانٍ یَعْمَلُونَ مَعِی بِالثُّلُثَیْنِ فَقَالَ لَا یَصْلُحُ ذَلِکَ إِلَّا أَنْ تُعَالِجَ مَعَهُمْ فِیهِ قال قُلْتُ: فَإِنِّی أُذِیبُهُ لَهُمْ فَقَالَ ذَاکَ عَمَلٌ فَلَا بَأْسَ
📚تهذیب ج۷ص۲۱۱
علی زرگر گوید : من کاری را قبول می کنم و آن را به غلامانی که همراه من کار می کنند به دو سوم اجرت واگذار می کنم. امام فرمود : این امر صلاح و درست نیست مگر اینکه همراه آنها در آن کار کنی. گفتم : من برایشان آن را ذوب می کنم! فرمود : این عمل محسوب می شود و اشکالی ندارد!
7⃣عَنْ أَبی عَبْداللَّه فی حدیث قال فَضْلَ الْأَجِیرِ حَرَامٌ.
📚کافی ج۵ص۲۷۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : فضل اجیر حرام است!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، کسی که انجام پروژه و کاری مثل دوختن پارچه یا گچ کاری یک ساختمان و غیره را با اجرت معین برمی دارد و آن را با اجرت کمتر به دیگری می دهد، به سودی که در این کار به او می رسد #فضل_اجیر گفته می شود که تنها در صورتی حلال و بدون اشکال است که خودش نیز بر روی آن کار و پروژه عملی انجام دهد و در صورتی که بدون انجام هیچ کاری بر روی آن با اجرت کمتر به دیگری بدهد، سودی که کسب می کند حرام می باشد.
مثال وارده در روایات خیاطی است که با مزد معین اجیر می شود که پارچه ای را بدوزد. اگر بدون انجام هیچ کاری بر روی آن، به خیاط دیگری با اجرت کمتر تحویل دهد، سود حاصله حرام می باشد و اگر کاری مانند برش دادن آن و غیره بر روی پارچه انجام دهد، سود او حلال و بدون اشکال می باشد.
کسی که مثلا کار رنگ کردن یک ساختمان را به مبلغ یک میلیون می گیرد و بدون انجام هیچ کاری به مبلغ 800هزار به دیگری می دهد، سود او حرام می باشد ولی اگر خودش نیز کاری بر روی آن انجام دهد،مشکلی ندارد.
✅ مولا امام زمان علیه السلام را فراموش نکنیم :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
بسم الله الرحمن الرحیم
هل صلّیت الیوم علی محمّد و آل محمّد
و دعوت الله لتعجیل الفرج؟
https://t.me/porseshvapasokhe/1110
نظرات (0)