#سؤال_1315_ به این علت که خداوند کسی که نمی دانسته است را مؤاخذه نمی کند، آیا بهتر نیست که علما احکام را بیان نکنند و مردم هم یاد نگیرند تا مؤاخذه نشوند؟!
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّه طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْم
📚الکافی ج۱ص۳۰
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : #طلب_علم بر هر مسلمانی #فریضه است. آگاه باشید که همانا اللَّه طالبان علم را دوست دارد!
2⃣عَنْ یُونُسَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو الْحَسَن هَلْ یَسَعُ النَّاسَ تَرْکُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ قَالَ لَا.
📚 الکافی ج۱ص۳۰
از امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه سؤال شد : آیا مردم اجازه دارند که سؤال پرسیدن از آنچه به آن احتیاج دارند را ترک کنند؟ فرمود : خیر!
3⃣عَنِ ابْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ علیهما السلام وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَبْدِی أَ کُنْتَ عَالِماً فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ وَ إِنْ قَالَ کُنْتُ جَاهِلًا قَالَ لَهُ أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ حَتَّی تَعْمَلَ فَیَخْصِمُهُ وَ ذَلِکَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ.
📚 أمالی مفید
ابن زیاد گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّه تعالی (در سوره انعام آیه 149) که می فرماید : « بگو حجت رسا برای اللَّه است» سؤال شد و شنیدم که فرمود : همانا اللَّهِ تعالی در روز قیامت به بنده می گوید : ای بنده من آیا عالم بودی و می دانستی؟! پس اگر بنده بگوید : بله! به او می فرماید : آیا پس به آنچه می دانستی عمل نکردی؟! و اگر بگوید : جاهل بودم و نمی دانستم به او می فرماید : چرا یاد نگرفتی تا عمل کنی؟! و در نتیجه بر او چیره می شود و این حجت رسا و بالغ است!
4⃣عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَرَأْتُ فِی کِتَابِ عَلِیٍّ إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَأْخُذْ عَلَی الْجُهَّالِ عَهْداً بِطَلَبِ الْعِلْمِ حَتَّی أَخَذَ عَلَی الْعُلَمَاءِ عَهْداً بِبَذْلِ الْعِلْمِ لِلْجُهَّالِ لِأَنَّ الْعِلْمَ کَانَ قَبْلَ الْجَهْلِ.
📚 الکافی ج1ص41
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : در کتاب امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه خواندم : همانا اللَّه از جاهلان بر طلب علم پیمان نگرفته است تا اینکه از علما بر بذل علم به جاهلان عهد و پیمان گرفت، زیرا علم قبل جهل بود!
✅ با توجه به روایات فوق و روایات بسیار فراوان دیگر، طلب علم بر هر مسلمانی فریضه است و مردم اجازه و رخصت ترک سؤال در مورد آنچه به آن محتاج هستند را ندارند و اللَّه ابتدا از علما پیمان گرفته است که علم را به جاهلان عطا نمایند و سپس از جاهلان پیمان گرفته است که علم را طلب کنند و بنده ای که در روز قیامت بگوید نمی دانستم، به او گفته می شود که چرا یاد نگرفتی؟
لذا از منظر تعالیم اهل بیت علیهم السلام، افراد نمی توانند به این طمع که به خاطر ندانستن وظائف مورد مؤاخذه واقع نشوند، طلب علم و تعلیم علم را رها نمایند و این تفکر غلط از طرف هواپرستان ادیان باطل برای منحرف کردن اذهان مسلمین تبلیغ می شود.
✅ در قسمتی از زیارت معروف به آل یاسین، خطاب به مولایمان می گوئیم :
السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْدٌ غَیْرُ مَکْذُوبٍ
«الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ» یعنی علمِ ریزان و علمِ سرازیر که این وصف زیبا برای مولایمان بیانگر بطلان تفکر ترک تعلیم و تعلم علم برای رهایی از مؤاخذه می باشد.
راستی! چقدر مشتاق رؤیت وجه بقیة اللَّه صلوات اللَّه علیه هستیم؟! همان کسی که علم مصبوب و عَلَم منصوب و غوث یعنی فریاد رس و رحمت فراگیر است!
بیائیم اشتیاق خود را برای درک زمان ظهورش افزایش دهیم و یکی از علائم آن را زمزمه کردن بیشتر دعای زیر قرار دهیم :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)