#سوال_1285_ آیا کسی که ادعا می کند اهل بیت علیهم السلام را دوست دارد ولی با شیعیان آنها دشمنی می کند و به خلفای غاصب نیز اعتقاد دارد، ناصبی محسوب می شود؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عن ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَن علیه السلام یَقُولُ: مَنْ عَادَی شِیعَتَنَا فَقَدْ عَادَانَا و مَنْ وَالاهُمْ فَقَدْ وَالانَا لِأَنَّهُمْ مِنَّا خُلِقُوا مِنْ طِینَتِنَا مَنْ أَحَبَّهُمْ فَهُوَ مِنَّا وَ مَنْ أَبْغَضَهُمْ فَلَیْسَ مِنَّا
📚صفات الشیعه ص163
پسر ابونجران گوید : شنیدم امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه می فرمود : هر کس با شیعیان ما دشمنی کند، قطعا با ما دشمنی کرده است و هر کس آنها را دوست بدارد، با ما دوستی کرده است، زیرا آنها از ما هستند، از طینت و سرشت ما خلقت شدهاند، هر کس آنها را دوست بدارد از ماست و هر کس آنها را دشمن بدارد از ما نیست!
2⃣عن الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ الرِّضَا علیه السلام وَ عِنْدَهُ زَیْدُ بْنُ مُوسَی أَخُوهُ وَ هُوَ یَقُولُ...یَا زَیْدُ إِنَّ شِیعَتَنَا إِنَّمَا أَبْغَضَهُمُ النَّاسُ و عَادُوهُمْ وَ اسْتَحَلُّوا دِمَاءَهُمْ و أَمْوَالَهُمْ لِمَحَبَّتِهِمْ لَنَا و اعْتِقَادِهِمْ لِوَلَایَتِنَا فَإِنْ أَنْتَ أَسَأْتَ إِلَیْهِمْ ظَلَمْتَ نَفْسَکَ وَ أَبْطَلْتَ حَقَّکَ...
📚عیون الأخبار ج۲ص۲۳۵
حسن بن جهم گوید : من نزد امام رضا صلوات اللَّه علیه بودم و برادرش زيد بن موسی نیز نزد ایشان بود و امام به او می فرمود :.... ای زید! همانا مردم با شیعیان ما بغض و دشمنی کردند و خون و اموال آنها را حلال شمردند، به خاطر محبت به ما و اعتقاد آنها به ولایت ما! پس اگر تو به آنها بدی کنی، به خودت ظلم کردهای و حق خود را باطل نموده ای!
3⃣محمد بْنِ أَحمد بْنِ زِيَادٍ و مُوسَى بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى قَالَ كَتَبْتُ إِلَيْهِ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَسْأَلُهُ عَنِ النَّاصِبِ هَلْ أَحْتَاجُ فِي امْتِحَانِهِ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ تَقْدِيمِهِ الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ و اعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ
📚مستطرفات السرائر ص۶۸ ح۱۳
محمد بن أَحمد بن زياد و موسى بن محمد بن علي بن عيسى گویند : به امام علی النقی صلوات اللَّه علیه نامه نوشتم و در مورد #ناصبی از او سؤال کردم که آیا برای امتحان کردن او به چیزی بیشتر از مقدم داشتن جبت و طاغوت (یعنی اولی و دومی) و اعتقاد به امامت آن دو احتیاج دارم؟
پس جواب آمد : کسی که بر این عقیده باشد #ناصبی است!
4⃣عَبْداللَّه بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قال: لَيْسَ النَّاصِبُ مَنْ نَصَبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لِأَنَّكَ لَا تَجِدُ رَجُلًا يَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لَكِنَّ النَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَكُمْ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَلَّوْنَّا وَ أَنَّكُمْ مِنْ شِيعَتِنَا
📚عقاب الأعمال ص۲۴۷
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : ناصبی(فقط) کسی نیست که با ما اهل بیت دشمنی بورزد زیرا تو شخصی را نمی یابی که بگوید : من محمد و آل محمد را دشمن می دارم! ولی ناصبی کسی است که با شما (شیعیان) دشمنی می کند در حالیکه می داند که شما ولایت و دوستی ما را دارید و شما از شیعیان ما هستید!
5⃣امام باقر صلوات اللَّه علیه در حدیثی از امام علی صلوات الله علیه نقل کردند که فرمود : کسی که می خواهد محبت ما را بداند، باید قلب خود را امتحان نماید : پس اگر دوستی دشمن ما در وجود او با دوستی ما شرکت داشت، پس او از ما نیست و ما هم از او نیستیم و اللَّه و جبرئیل و میکائیل دشمن او هستند و اللَّه دشمن کافران است!
📚 بحارالأنوار ج۲۷ص۵۱
✅ در روایات شیعه، جهات مختلفی از ناصبی گری تعریف شده است و غیر از نَصب جنگ و نَصب عداوت با اهل بیت علیهم السلام، کسانی که جبت و طاغوت يعني اولی و دومی را بر امیرالمؤمنین علیه السلام مقدم می دارند و اعتقاد به امامت و خلافت آن دو داشته باشند ناصبی محسوب می شوند.
و نیز کسی که در زبان ابراز و اعلان عداوت و دشمنی با اهل بیت علیهم السلام نمی کند ولی با کسانی که ولایت و دوستی اهل بیت علیهم السلام را دارند و شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستند دشمنی و عداوت می کند، ناصبی محسوب می شود، هر چند به زبان ادعای دوستی اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد و غیر ممکن است که در وجود کسی دوستی اهل بیت علیهم السلام با دوستی دشمن آنها جمع گردد و دشمنی کننده با شیعیان و مقدم کننده غاصبین بر امیرالمومنین علیه السلام، جزوه دسته نواصب محسوب می شود، هر چند ادعای محبت اهل بیت علیهم السلام داشته باشد.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
نظرات (0)