#سؤال_1267_ آیا شرکت در مراسمات شادی اهل بیت علیهم السلام که به صورت مختلط از زن و مرد و به همراه مکالمات زنان با مردان انجام می شود صحیح است؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عن عَمْرِو بْنِ أَبِی الْمِقْدَامِ عن أَبِی جَعْفَر علیه السلام قَالَ: لَمَّا أَقْبَلَ أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام مِنْ صِفِّینَ کَتَبَ إِلَی ابْنِهِ الْحَسَنِ عَلَیْهِ السلام ....مَا خَیْرٌ بِخَیْرٍ لَا یُنَالُ إِلَّا بِشَرٍّ وَ یُسْرٌ لَا یُنَالُ إِلَّا بِعُسْرٍ
📚بحار ج77ص214
امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه به فرزندشان امام مجتبی صلوات اللَّه علیه نوشتند : ... خیری که جز با شرّ به دست نیاید خیر نیست و آسانی که جز با سختی به دست نیاید آسانی نیست!
2⃣عن أَبی بصیر قال سَمِعْتُ أَبا عَبْداللَّه یَقُولُ لَا وَاللَّهِ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ شَیْئاً مِنْ طَاعَتِهِ عَلَی الْإِصْرَارِ عَلَی شَیْ ءٍ مِنْ مَعَاصِیه
📚کافی ج۲ص۲۸۸
ابوبصیر گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : نه به اللَّه قسم! اللَّه چیزی از طاعت خود را با وجود اصرار بر چیزی از معصیتش قبول نمی کند!
3⃣فی وصیة رسول اللّه لابی ذر قال :یَا أَبَا ذَرٍّ کُنْ بِالْعَمَلِ بِالتَّقْوَی أَشَدَّ اهْتِمَاماً مِنْکَ بِالْعَمَلِ فَإِنَّهُ لَا یَقِلُّ عَمَلٌ بِالتَّقْوَی وَ کَیْفَ یَقِلُّ عَمَلٌ یَتَقَبَّلُ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ
📚بحار الأنوار ج77ص86
رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند : ای اباذر! اهتمام و تلاش تو برای عمل به تقوا شدیدتر از خود عمل باشد، زیرا هیچ عملی با وجود تقوا اندک نیست و چگونه کم باشد عملی که مورد قبول واقع می شود؟! اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ می فرماید : «همانا اللَّه (عمل را) از اهل تقوا قبول می کند»
4⃣عن جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَر عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ : لَمَّا قَضَی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَنَاسِکَهُ مِنْ حَجَّةِ الْوَدَاعِ رَکِبَ رَاحِلَتَهُ وَ أَنْشَأَ یَقُولُ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کَانَ مُسْلِماً فَقَامَ إِلَیْهِ أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِیُّ رَحِمَهُ اللَّهُ فقال یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْإِسْلَامُ فَقَالَ علیه السلام الْإِسْلَامُ عُرْیَانٌ وَ لِبَاسُهُ التَّقْوَی و زِینَتُهُ الْحَیَاءُ و مِلَاکُهُ الْوَرَعُ وَ کَمَالُهُ الدِّینُ وَ ثَمَرَتَهُ الْعَمَلُ و لِکُلِّ شَیْءٍ أَسَاسٌ و أَسَاسُ الْإِسْلَامِ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْت
📚أمالی ابن الشیخ ص۵۲
امام باقر صلوات اللَّه علیه از اجدادش روایت نموده است که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله هنگامی که مناسک خود را در حجة الوداع انجام داد بر مرکب خود سوار شد و شروع به گفتن این سخن نمود که : داخل بهشت نمی شود مگر کسی که مسلمان باشد! پس اباذر غفاری رحمة الله علیه برخاست و عرض کرد: یا رسول اللَّه! اسلام چیست؟ حضرت فرمود : اسلام عریان است و لباس آن تقوا است و زینت آن حیا است و معیار و وسیله سنجش آن ورع و پرهیزکاری است و کمال آن دین است و ثمره آن عمل است و هر چیزی اساسی دارد و اساس اسلام دوستی ما اهل بیت است!
✅ هر چند اهل بیت علیهم السلام در برخی مناسبتها امر به شادی و سرور نموده اند، ولی با توجه به روایات فوق و غیره، شرط قبولی اعمال تقوا و ورع است و کسی که با نیت الهی قصد سرور و شادی دارد، هیچ اجازه ندارد که این مهم را از طریق معصیت و نافرمانی و فساد، عملی نماید و اگر تقوا را مراعات نکند، اعمال او مورد قبول واقع نمی شود و جرم و گناه آن مفاسد نیز برایش نوشته می شود.
متأسفانه برخی امروزه به بهانه شادی اهل بیت علیهم السلام در عید غدیر و غیره، در مکانهای مختلف اجتماعات مختلط از زن و مرد تشکیل می دهند و مشغول تناول شربت و شیرینی می شوند که در ضمن آن منهیات فراونی مانند : خروج بیدلیل زنان از منزل، مکالمه بی ضرورت زنان با مردان، نگاه مردان به زنان نامحرم، نگاه زنان به مردان نامحرم، برخورد زنان با مردان بیگانه، شوخی مردان با زنان و بالعکس و....رخ می دهد که بدون شک چنین عملی مشوب با معاصی و بدون ورع و تقوا می باشد و مورد قبول واقع نمی گردد.
لذا لازم است تمام اعمال مانند شادی کردن در سرور اهل بیت و محزون بودن در حزن اهل بیت و غیره، منطبق با دستورالعمل اهل بیت علیهم السلام و مخلوط با تقوا و ورع باشد تا مورد قبول واقع گردد و چنین اجتماعاتی که متأسفانه گاهی اوقات به همراه نواختن موسیقی نیز می باشد، مایه شین و فساد است.
✅ برخی از روایات مربوط به منهیات این اجتماعات را در لینکهای زیر مطالعه نمایید :
t.me/porseshvapasokhe/1488
t.me/porseshvapasokhe/904
https://t.me/porseshvapasokhe/1975
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
بسم الله الرحمن الرحیم
⚜ فرمایش امام رضا علیه السلام
در فضیلت عید غدیر خم
در چند قسمت ارسال می شود تا با دقت مطالعه بفرمایید.
1⃣ قسمت اول :
بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنِ الْإِمَامِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَنَّهُ قَالَ: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیَّامٍ إِلَی اللَّهِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَی خِدْرِهَا.
قِیلَ مَا هَذِهِ الْأَیَّامُ قَالَ: یَوْمُ الْأَضْحَی وَ یَوْمُ الْفِطْرِ وَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ وَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَی وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ
امام رضا (عليه السلام ) فرمود:
هنگامي که روز قيامـت مي شود، چهار روز آن گونه که عروس به سرا پرده خـود فرستاده مي شود به سوي خدا فرستاده مي شوند ، گفته شد آن روزها کدامند ؟
فرمود : روز قربان و روز فطر و روز جمعـه و روز غدير و قطعا روز غدير در بين قربان و فطر و جامعه ، همانند ماه در بين ستارگان است.
2⃣ قسمت دوم :
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی نَجَا فِیهِ إِبْرَاهِیمُ الْخَلِیلُ مِنَ النَّارِ فَصَامَهُ شُکْراً لِلَّهِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّینَ فِی إِقَامَةِ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَماً وَ أَبَانَ فَضِیلَتَهُ وَ وَصَایَتَهُ فَصَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ
و آن روزي است که ابـراهيم خليـل از
آتش نجات پيدا کرد و براي شكر خدا #روزه گرفت و آن روزي اسـت که خدا با اقامه کردن پيامبر (صلي الله عليه و آله) علـي را بـه عنوان عَلَم، دين را کامل کرد و فضيلت و وصايت او را روشن نمود، پس آن روز را روزه گرفت.
3⃣ قسمت سوم :
وَ إِنَّهُ لَیَوْمُ الْکَمَالِ وَ یَوْمُ مَرْغَمَةِ الشَّیْطَانِ وَ یَوْمٌ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَعْمَدُ اللَّهُ فِیهِ إِلَی مَا عَمِلَهُ الْمُخَالِفُونَ فَیَجْعَلُهُ هَبَاءً مَنْثُوراً
و آن روز کمال دين است و روز به خاك
ماليده شدن بيني شيطان است و روزي است که اعمال شيعیان و دوست داران آل محمد عليهم السلام قبول مي شـود و آن روزي اسـت که خداوند قصد مي کند به سوي آنچه که مخـالفين انجـام داده انـد و اعمال آنها را گردِ پراکنده مي کند .
🆔 @Feghh14
4⃣ قسمت چهارم :
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَأْمُرُ جَبْرَائِیلُ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنْ یَنْصِبَ کُرْسِیَّ کَرَامَةِ اللَّهِ بِإِزَاءِ بَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ یَصْعَدُهُ جَبْرَائِیلُ عَلَیْهِ السَّلَامَ وَ تَجْتَمِعُ إِلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ مِنْ جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ یَثْنُونَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِشِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ مُحِبِّیهِمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَأْمُرُ اللَّهُ فِیهِ الْکِرَامَ الْکَاتِبِینَ أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنْ مُحِبِّی أَهْلِ الْبَیْتِ وَ شِیعَتِهِمْ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ یَوْمِ الْغَدِیرِ وَ لَا یَکْتُبُونَ عَلَیْهِمْ شَیْئاً مِنْ خَطَایَاهُمْ کَرَامَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ الْأَئِمَّةِ
و آن روزي است که جبرئيـل دستور مي دهد که کرسي کرامت خداوند روبروي بيت المعمور نصـب شود و جبرئيل عليه السلام روي آن منبر مي رود و ملائكه از همه آسمانها دور او جمع مي شوند و بر محمد (صلي الله عليه و آله) ثنا مي گويند و براي شيعيان اميرالمومنين و ائمه عليهم السـلام و دوست داران آنها از فرزندان آدم عليه السلام استغفار مي کنند و آن روزي است که خداوند به نويسندگان گرامي دستور مـي دهـد که تا سه روز از غدير از دوست داران اهل بيت و شيعيان آنهـا قلم را بردارند و به احترام پيامبر (صـلي الله عليـه و آلـه) و علي ( عليه السلام ) و ائمه، چيـزي از خطاهـاي آنهـا را بـراي آنها نمي نويسند.
5⃣ قسمت پنجم :
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ذَوِی رَحْمَتِهِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَزِیدُ اللَّهُ فِی مَالِ مَنْ عَبَدَ فِیهِ وَ وَسَّعَ عَلَی عِیَالِهِ وَ نَفْسِهِ وَ إِخْوَانِهِ وَ یُعْتِقُهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَجْعَلُ اللَّهُ فِیهِ سَعْیَ الشِّیعَةِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبَهُمُ مَغْفُوراً وَ عَمَلَهُمْ مَقْبُولًا
و آن روزي است که خداوند آنرا براي محمـد و آل او و خويشاوندان او قرار داده است و آن روزي است که خداوند کسي که او را در آن #عبادت کنـد و بـر عيالش و خودش و بردارانش #وسعت دهد، اموالش را زیاد می کند و خدا او را از آتـش آزاد مي كند و آن روزي است که خدا در آن تلاش شيعه را مشكور و گناه آنها را آمرزيده و #عمل آنها را مورد قبول قرار مي دهـد
6⃣ قسمت ششم حدیث :
وَ هُوَ یَوْمُ تَنْفِیسِ الْکَرْبِ وَ یَوْمُ تَحْطِیطِ الْوِزْرِ وَ یَوْمُ الْحَبَاءِ وَ الْعَطِیَّةِ وَ یَوْمُ نَشْرِ الْعِلْمِ وَ یَوْمُ الْبِشَارَةِ وَ الْعِیدِ الْأَکْبَرِ وَ یَوْمٌ یُسْتَجَابُ فِیهِ الدُّعَاءُ وَ یَوْمُ الْمَوْقِفِ الْعَظِیمِ
و آن روز بر طرف شدن بلاهاست و روز ريختن گناه و روز #بخشش و #عطا و روز نشر علم و روز بشارت و عيد اکبر است و روزي است که دعـا در آن #مستجاب مي شـود و روز موقـف عظـيم اسـت .
🆔 @Feghh14
7⃣ قسمت هفتم :
وَ یَوْمُ لُبْسِ الثِّیَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ
وَ یَوْمُ الشَّرْطِ الْمَشْرُوطِ وَ یَوْمُ نَفْیِ الْغُمُومِ وَ یَوْمُ الصَّفْحِ عَنْ مُذْنِبِی شِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ یَوْمُ السُّبْقَةِ وَ یَوْمُ إِکْثَارِ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ یَوْمُ الرِّضَا وَ یَوْمُ عِیدِ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ یَوْمُ قَبُولِ الْأَعْمَالِ وَ یَوْمُ طَلَبِ الزِّیَادَةِ وَ یَوْمُ اسْتِرَاحَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَوْمُ الْمُتَاجَرَةِ وَ یَوْمُ تَوَدُّدُ الشِّیعَةِ فِیمَا بَیْنَهُم وَ یَوْمُ الْوُصُولِ إِلَی رَحْمَةِ اللَّهِ وَ یَوْمُ التَّزْکِیَةِ وَ یَوْمُ تَرْکِ الْکَبَائِرِ وَ الذُّنُوبِ وَ یَوْمُ الْعِبَادَةِ
و روز پوشـيدن لباسها و کندن سياهي است و روزِ شرطِ گرفتـه شـده و روز دور شدن غصه ها و روز گذشت از گناهكـاران شـيعيان اميرالمـومنين است و آن روز سبقت و روز فراوان #صلوات فرستادن بر محمـد و آل محمد است و روز رضا و روز عيد اهل بيت محمد (صـلي الله عليـه و آله) و روز قبولي اعمـال و روز طلـب زيـادتي و روز اسـتراحت مؤمنين و روز تجارت (با خدا و اهل بیت علیهم السلام) و روزِ دوست داشتن و روز رسيدن به رحمت خـدا و روز تزکيه و روز ترك کبيره هـا و #گناهان است! و روز عبادت است .
8⃣ قسمت هشتم :
وَ یَوْمُ تَفْطِیرِ الصَّائِمِینَ فَمَنْ فَطَّرَ فِیهِ صَائِماً مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً إِلَی أَنْ عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ أَوَ تَدْرِی مَا الْفِئَامُ قَالَ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ
و روز #افطـار دادن روزه داران است . پس کسي که در آن، روزه دار مـومني را افطـار دهد مانند کسي است که گروهي و گروهي را تـا ده گـروه اطعـام کرده باشد . سپس فرمود : آيا مي داني فِئام (گروه) چيست ؟ گفت : نه ، فرمود هر فئامي صدهزار است!
9⃣ قسمت نهم:
وَ هُوَ یَوْمُ التَّهْنِئَةِ یُهَنِّی بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَإِذَا لَقِیَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ یَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ
و آن روز #تهنيـت گفتن است که يكي از شما ديگري را تهنيت مي دهد . پس هنگـاميَ که مؤمن، برادرش را ملاقات کرد مي گويد: { الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ }
.
🆔 @Feghh14
0⃣1⃣ قسمت دهم:
وَ هُوَ یَوْمُ التَّبَسُّمِ فِی وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَانِ فَمَنْ تَبَسَّمَ فِی وَجْهِ أَخِیهِ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِالرَّحْمَةِ وَ قَضَی لَهُ أَلْفَ حَاجَةٍ وَ بَنَی لَهُ قَصْراً فِی الْجَنَّةِ مِنْ دُرَّةٍ بَیْضَاءَ وَ نَضَّرَ وَجْهَهُ
و آن روز تبسّم در روی مردم اهل ايمان است . پس کسـي که در روز غدير در روی برادرش #تبسم کند خداوند روز قيامت با رحمت به او نظر مي کند وهزار حاجت براي او برآورده مي کند و قصري از دُرّ سفيد در بهشت براي او بنا مي کنـد و صـورت او را شـاد و خرّم مي گرداند.
1⃣1⃣ قسمت یازدهم:
وَ هُوَ یَوْمُ الزِّینَةِ فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ خَطِیئَةٍ عَمِلَهَا صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَی قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ فَإِنْ مَاتَ مَاتَ شَهِیداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ سَعِیداً
و آن روز #زينت است پس کسي که براي روز غدير زينت کند خداوند هر خطايي که انجام داده است چه کوچك باشد و چـه بـزرگ را مـي آمرزد و ملائكه را به سوي او مي فرستد که تـا سـال آينـده در چنين روزي براي او حسنات بنويسند و درجات بلند کنند . پس اگـر در آن سال از دنيا رفت شـهيد مـرده اسـت و اگـر زنـده مانـد خوشبخت و سعيد زندگي کرده است.
2⃣1⃣ قسمت دوازدهم:
وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ
وَ مَنْ زَارَ فِیهِ مُؤْمِناً أَدْخَلَ اللَّهُ قَبْرَهُ سَبْعِینَ نُوراً وَ وَسَّعَ فِی قَبْرِهِ وَ یَزُورُ قَبْرَهُ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ یُبَشِّرُونَهُ بِالْجَنَّةِ
و کسي که مومني را #اطعام کند
مانند کسي است که همه انبياء و صدّيقين را طعام داده باشـد!
و کسي که در آن روز، مـومني را #زيـارت کنـد، خداونـد در قبـر او هفتاد نور وارد مي کند و در قبرش وسعت مي دهـد و قبـر او را در هر روز هفتاد هزار ملك زيارت مي کنند و او را بشـارت بـه بهشت مـي دهنـد .
🆔 @Feghh14
3⃣1⃣ قسمت سیزدهم :
وَ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ عَرَضَ اللَّهُ الْوَلَایَةَ عَلَی أَهْلِ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ فَسَبَقَ إِلَیْهَا أَهْلُ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ فَزَیَّنَ بِهَا الْعَرْشَ ثُمَّ سَبَقَ إِلَیْهَا أَهْلُ السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ فَزَیَّنَهَا بِالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ ثُمَّ سَبَقَ إِلَیْهَا أَهْلُ السَّمَاءِ الدُّنْیَا فَزَیَّنَهَا بِالْکَوَاکِبِ ثُمَّ عَرَضَهَا عَلَی الْأَرَضِینَ فَسَبَقَتْ مَکَّةُ فَزَیَّنَهَا بِالْکَعْبَةِ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَیْهَا الْمَدِینَةُ فَزَیَّنَهَا بِالْمُصْطَفَی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَیْهَا الْکُوفَةُ فَزَیَّنَهَا بِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ عَرَضَهَا عَلَی الْجِبَالِ فَأَوَّلُ جَبَلٍ أَقَرَّ بِذَلِکَ ثَلَاثَةُ أَجْبُلٍ الْعَقِیقُ وَ جَبَلُ الْفَیْرُوزَجِ وَ جَبَلُ الْیَاقُوتِ فَصَارَتْ هَذِهِ الْجِبَالُ جِبَالَهُنَّ وَ أَفْضَلَ الْجَوَاهِرِ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَیْهَا جِبَالٌ أُخَرُ فَصَارَتْ مَعَادِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ مَا لَمْ یُقِرَّ بِذَلِکَ وَ لَمْ یَقْبَلْ صَارَتْ لَا تُنْبِتُ شَیْئاً وَ عُرِضَتْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ عَلَی الْمِیَاهِ فَمَا قَبِلَ مِنْهَا صَارَ عَذْباً وَ مَا أَنْکَرَ صَارَ مِلْحاً أُجَاجاً
وَ عَرَضَهَا فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ عَلَی النَّبَاتِ فَمَا قَبِلَهُ صَارَ حُلْواً طَیِّباً وَ مَا لَمْ یَقْبَلْ صَارَ مُرّاً
ثُمَّ عَرَضَهَا فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ عَلَی الطَّیْرِ فَمَا قَبِلَهَا صَارَ فَصِیحاً مُصَوِّتاً وَ مَا أَنْکَرَهَا صَارَ أَخْرَسَ مِثْلَ اللَّکِنِ
و در روز غـدير، خداونـد ولايـت را بـر اهـل آسمانهاي هفتگانه عرضه نمود . پس اهل آسمان هفتم بـه آن سـبقت گرفتند پس خدا آنرا به عرش زينت داد سپس اهل آسمان چهارم به آن سبقت گرفتند پس آنرا به بيت المعمور زينت داد .سپس اهـل آسمان دنيا به آن سبقت گرفتند پس آنرا به ستارگان زينـت داد سپس ولايت را بر زمين ها عرضه کرد . زمـين مكـه بـه آن سـبقت گرفت در نتيجه آنرا به کعبه زينت کرد . سپس مدينه به آن سـبقت گرفت، خداوند با محمّد (صلي الله عليه و آله) آنرا زينت کرد سـپس زمين کوفه به آن سبقت گرفت، خداوند با اميرالمـومنين (عليـه السلام) آنرا زينت نمود و خدا ولايت را بر کوهها عرضه کرد . پس اولين کوه هایی که به آن اقرار کرد، سه کوه بود :
کوه عقيـق ، کوه فيروزه و کوه ياقوت . پـس ايـن کوههـا معـدن ايـن سـه و
بهترين گوهرها شدند .پس کوههاي ديگري به ولايت سـبقت گرفتنـد در نتيجه معدن طلا و نقره شدند و هر کوهي که به ولايـت اقـرار نكرد و قبول نكرد بي رويش و معدن گرديد و در آن روز ولايت بر آبها عرضه شد هر آبي که ولايت را قبول کرد شيرين و گوارا شـد و هر آبي که انكار کرد، شور و تلخ گرديد و در آن روز ولايت را بر پرندگان عرضه کرد، هر پرنده اي که قبول کرد فصيح و صدادار شد و هرچه آن را انكار کرد گنگ و بي صدا شـد!
4⃣1⃣ قسمت چهاردهم:
وَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِینَ فِی قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ کَمَثَلِ الْمَلَائِکَةِ فِی سُجُودِهِمْ لآِدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَی وَلَایَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ مَثَلُ إِبْلِیسَ فِی رَفْضِهِ السُّجُودَ لآِدَمَ
وَ فِی هَذَا الْیَوْمِ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً
وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَّا وَ کَانَ یَوْمُ بَعْثِهِ مِثْلَ یَوْمِ الْغَدِیرِ عِنْدَهُ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ إِذْ نَصَبَ لِأُمَّتِهِ وَصِیّاً وَ خَلِیفَةً مِنْ بَعْدِهِ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ
و مَثَـل مـؤمنين در قبول ولايت اميرالمومنين در روز غديرخم مَثَـل ملائكـه در سـجده کردن بــه آدم اســت و َمَثَــل کســي که در روز غــدير از ولايــت اميرالمومنين، ابا کرد مَثَل ابليس است.
و در ايـن روز ايـن آيـه نازل شد : [ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً ] و خداونـد هـيچ پيـامبري مبعوث نكرد مگر اينكه روز بعثـتِ او در نـزدش مثـل روز غـدير بوده است و حرمت آنرا مي شناخته است از ايـن جهـت که بـراي امتش در آن روز وصي و خليفه بعد از خودش را نصب نمود!
📚 زادالمعاد، علامه مجلسی
🆔 @Feghh14
نظرات (0)