#سوال_1265_ آیا حضور زنان در استادیوم برای تماشا و تشویق تیم های ورزشی جائز است؟
✅پاسخ : حضور زن در #استادیوم و ورزشگاه برای تماشا و تشویق مسابقه دهندگان، #حداقل از سه جهت دارای مشکل اساسی می باشد :
1_ مشکل اول : بحث #حرمت_نگاه_زن_به_مرد_نامحرم :
1⃣احمد بن ابي عبد الله حکایت نموده است که ابن ام مکتوم (که کور بود) اجازه ورود بر رسول اللّه صلی الله علیه و آله گرفت در حالیکه عائشه و حفصه نزد حضرت بودند.
رسول اللّه صلی الله علیه و آله به آن دو فرمود : برخیزید و داخل اتاق شوید!
آن دو گفتند : او کور است!
حضرت فرمودند : هر چند او شما دو نفر را نمی بیند ولی شما دو نفر او را می بینید!
📚 الكافي ج۵ص۵۳۴
2⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي عِقَابِ الْأَعْمَالِ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلَى امْرَأَةٍ ذَاتِ بَعْلٍ مَلَأَتْ عَيْنَهَا مِنْ غَيْرِ زَوْجِهَا أَوْ غَيْرِ ذِي مَحْرَمٍ مِنْهَا فَإِنَّهَا إِنْ فَعَلَتْ ذَلِكَ أَحْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ كُلَّ عَمَلٍ عَمِلَتْهُ
📚عقاب الأعمال ۳۳۸
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : غضب الهی بر زن شوهر داری که چشم خود را از غير شوهر و محارم خود پُر میکند شدید است، چرا که اگر این کار را انجام داد، پروردگار هر عملی که انجام داده است را حبط و باطل می کند!
2_ اشکال دوم : حضور در مکان لهو و قمار که #مجلس_معصیت به حساب می آید :
3⃣عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِسْمَاعِیلَ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله کُلُّ لَهْوِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلٌ إِلَّا فِی ثَلَاثٍ فِی تَأْدِیبِهِ الْفَرَسَ وَ رَمْیِهِ عَنْ قَوْسِهِ وَ مُلَاعَبَتِهِ امْرَأَتَهُ فَإِنَّهُنَّ حَقٌّ
📚کافی ج ۵ص۵٠
ترجمه :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند :هر #لهو و سرگرمی مومن باطل است مگر در سه مورد: تأدیب اسب و تیر اندازی و... که این سه مورد حق است
✅نکته مهم :
لهو و بازی گاهی اوقات در حد «بازی» باقی می ماند و مشمول مذمت های فراوان که از جمله چند حدیث آن ذکر شد، می گردد. ولی انجام بازی به نحو خاص، آن را به صورت «مسابقه» یا«رهان» و « #قمار » در می آورد و بیشتر مشمول مذمت و پلیدی می گردد. اما در مورد گروبندی و مسابقه به روایت زیر توجه کنید:
4⃣عَنْ حَفْصٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَا سَبْقَ إِلَّا فِی خُفٍّ أَوْ حَافِرٍ أَوْ نَصْلٍ یَعْنِی النِّضَالَ
📚کافی ج ۵ص۵٠
امام صادق علیه السلام فرمود :مسابقه ای (یا جایزه و گرو قرار دادن) نیست مگر در(دارنده) سم(شتر) یا (دارنده) حافر(مثل اسب ) یا (دارنده) پیکان یعنی تیر کمان.
✅با توجه به حدیث فوق، تنها در سه مورد می توان مسابقه برقرار کرد تیراندازی و اسب و شتر دوانی، و در حدیث 📚تهذیب ج۶ص٢٨۴ امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند :به غیر از این سه مورد، مابقی مسابقاتی که رهن و #جائزه در آن شرط می شود قمار و حرام است.
3_اشکال سوم :
#خروج_غیر_لازم_زنان_از_منزل :
5⃣قال علی صلوات الله علیه :و إیاک و مشاورة النساء فإن رأیهن إلی الأفن و عزمهن إلی الوهن و اکفف علیهن من أبصارهن بحجابک إیاهن فإن شدة الحجاب خیر لک و لهن من الارتیاب و لیس خروجهن بأشد من دخول من لا یوثق به علیهن و إن استطعت أن لا یعرفن غیرک من الرجال فافعل
📚كافي ج۵ص۳۳۷
امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه اش به امام مجتبی علیه السلام، در مورد زنان فرمودند :... با پسِ پرده و #در_حجاب_نگه_داشتن_زنها ، دید و چشم آنها را باز دار، پس همانا شدت مستور داشتن آنها برای تو و برای آنها از مورد شک واقع شدن بهتر است و بیرون رفتن آنها، از وارد شدن کسی که به او اطمینان نداری بر آنها شدیدتر نیست، پس اگر می توانی که از مردان، کسی غیر از تو را نشناسند، این کار را انجام بده!
6⃣امام صادق علیه السلام فرمود :همانا اللَّه حوّاء را از آدم خلقت نمود، پس همت و قصد زنان، مردان هستند، پس آنها را در خانه ها و بیوت حفظ و حراست کنید.
📚كافي ج۵ص۳۳۷
✅ مباحث کاملتر فوق را در لینک های زیر مطالعه فرمایید:
t.me/porseshvapasokhe/164
t.me/porseshvapasokhe/1488
t.me/porseshvapasokhe/904
✅با توجه به احادیث فوق و غیره، رفتن زنها به ورزشگاهها برای تماشا و تشویق مسابقات، از جهات مختلف مورد اشکال و فساد اساسی می باشد و هیچ جایگاهی از نظر روایات برای آن وجود ندارد.
✅ شگفت است که با وجود روایات فوق و غیره، برخی در مقام بیان حکم الهی می گویند : رفتن زنان به ورزشگاه ها فی نفسه اشکال ندارد!!!
در حالیکه از روایات فوق روشن است که این کار فی نفسه از جهات گوناگون دارای اشکال می باشد.
✅ استدعا دارم که برای تعجیل فرج بقیة اللَّه صلوات الله علیه بیشتر دعا کنید :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)