Loading...

#سوال_1146_ حکم #قذف چیست؟




قال الله تعالی : إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

کسانی که زنان پاکدامن و بی خبرِ مؤمن را متهم می‌سازند، در دنیا و آخرت لعنت شده اند و عذاب بزرگی برای آنهاست.

📚 سوره نور آیه 23


1⃣مُحَمَّدِ بن سنان عن الرِّضَا فِيمَا كَتَبَ إِلَيْهِ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ وَ حَرَّمَ اللَّهُ قَذْفَ الْمُحْصَنَاتِ لِمَا فِيهِ مِنْ فَسَادِ الْأَنْسَابِ وَ نَفْيِ الْوَلَدِ وَ إِبْطَالِ الْمَوَارِيثِ وَ تَرْكِ التَّرْبِيَةِ وَ ذَهَابِ الْمَعَارِفِ وَ مَا فِيهِ مِنَ الْكَبَائِرِ وَ الْعِلَلِ الَّتِي تُؤَدِّي إِلَى فَسَادِ الْخَلْق

📚فقيه ج۳ص۵۶۵

امام رضا صلوات اللَّه علیه در آنچه در جواب محمد بن سنان نوشتند این بود که : اللَّه قَذْف و نسبت زنا دادن به زنان پاکدامن را #حرام نموده است، به خاطر آنچه از فساد نسب ها و نفی فرزند و باطل شدن میراثها و ترک تربیت و از بین رفتن خوبی ها و آنچه از گناهان کبیره در آن است و علت‌هایی که به فساد خلق منجر می شود!


2⃣ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر فِي امْرَأَةٍ قَذَفَتْ رَجُلًا قَالَ تُجْلَدُ ثَمَانِينَ جَلْدَةً

📚كافي ج۷ص۲۰۵

امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که مردی را قذف نماید (یعنی به زنا یا لواط نسبت دهد) فرمود : ٨٠ تازیانه زده می شود!


3⃣عَبْداللَّه بْنِ سنان قال: قال أَبُوعَبْداللَّه قَضَى أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ أَنَّ الْفِرْيَةَ ثَلَاثٌ يَعْنِي ثَلَاثَ وُجُوهٍ إِذَا رَمَى الرَّجُلُ الرَّجُلَ بِالزِّنَا وَ إِذَا قَالَ إِنَّ أُمَّهُ زَانِيَةٌ وَ إِذَا دَعَا لِغَيْرِ أَبِيهِ فَذَلِكَ فِيهِ حَدٌّ ثَمَانُونَ

📚كافي ج۷ص۲۰۵

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه حکم فرمودند که افترا بر سه وجه است : هنگامی که مردی به مرد دیگر تهمت زنا بزند و هنگامی که بگوید : مادرش زنا کننده است و هنگامی که او را به غیر پدرش نسبت دهد که اینها در آن ٨٠ تازیانه است!


4⃣عن جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيه أَنَّ عَلِيّاً لَمْ يَكُنْ يَحُدُّ فِي التَّعْرِيضِ حَتَّى يَأْتِيَ بِالْفِرْيَةِ الْمُصَرَّحَةِ مثل يَا زَانِي أَوْ يَا ابْنَ الزَّانِيَةِ أَوْ لَسْتَ لِأَبِيكَ

📚فقيه ج۴ص۴۹

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : امام علی صلوات اللَّه علیه در مورد کنایه زدن‌ها حدّ جاری نمی کرد تا اینکه افترای تصریح شده مثل : ای زناکار یا: ای فرزند زن زناکار یا : تو از پدرت نیستی بیاورد!



5⃣عن عَبَّادٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: إِذَا قَذَفَ الرَّجُلُ الرَّجُلَ فَقَالَ إِنَّكَ تَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ تَنْكِحُ الرِّجَالَ قَالَ يُجْلَدُ حَدَّ الْقَاذِفِ ثَمَانِينَ جَلْدَةً

📚كافي ج۷ص۲۰۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که مردی مرد دیگر را قذف کند و بگوید : تو عمل قوم لوط را انجام می دهی و با مردان نکاح می کنی، حد قذف کننده که ٨٠ تازیانه است به او زده می شود!


6⃣ عن عَبَّادِ بْنِ صُهَيْبٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ كَانَ عَلِيٌّ يَقُولُ إِذَا قَالَ الرَّجُلُ لِلرَّجُلِ يَا مَعْفُوجَ يَا مَنْكُوحَ فِي دُبُرِهِ فَإِنَّ عَلَيْهِ حَدَّ الْقَاذِف

📚كافي ج۷ص۲۰۸

عباد گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : امام علی صلوات اللَّه علیه می فرمود : هنگامي که مردی به مرد دیگر بگوید : ای نکاح شونده! ای نکاح شونده در دُبُرش!، پس قطعا حدّ قذف کننده بر او خواهد بود!


✅ با توجه به آیه و روایات فوق و غیره، اصطلاح قذف به معنای افترای زنا یا لواط دادن به ديگران است که علاوه بر حرمت آن ، در صورت وجود شرایط و مطالبه مقذوف ، ٨٠ تازیانه حدّ برای آن در قرآن و روایات معین شده است.

برخی از فحش های رایج در بین افراد بی تقوا از موارد قذف است که اگر فرد مقذوف عفو نکند، أمر این حق الناس به قیامت موکول می شود :


7⃣ غياث بن إِبراهيم عن جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي قُلْتُ لِأَمَتِي يَا زَانِيَةُ فَقَالَ هَلْ رَأَيْتِ عَلَيْهَا زِنًا فَقَالَتْ لَا فَقَالَ أَمَا إِنَّهَا سَیُقَادُ لَهَا مِنْكِ يَوْمَ الْقِيَامَة

📚تهذيب ج۱۰ص۸۰

امام باقر علیه السلام فرمود : زنی نزد رسول اللَّه علیه و آله آمد و گفت : ای رسول اللّه! من به کنیز خود گفتم : ای زناکننده!
حضرت فرمود : آیا زنایی از او دیده ای؟! گفت : خیر! فرمود : آگاه باش که به زودی در روز قیامت برای او از تو قصاص می شود!


✅ برخی متوجه نیستند که برخی سخنان آنها حرام و موجب حدّ است و آگاهی از روایات می تواند مانع ارتکاب باشد.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹