#سوال_1134_ به چه علت روزه هایی که در سفر گرفته نمی شود باید در وطن قضا شود ولی نقصان نمازهای شکسته نیاز به قضا ندارد؟!
#قضای_روزه
✅پاسخ : به آیه و روایات زیر توجه فرمایید :
قال الله تبارک و تعالی :
لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ
📚 سوره انبیاء آیه 23
او (یعنی اللَّه) از آنچه مى كند مورد سؤال و مؤاخذه قرار نمى گيرد و آنها (یعنی مردم) مورد سؤال و مؤاخذه قرار مى گيرند!
1⃣ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ قَدْ رَخَّصَ لِلْمُسَافِرِ فِي الْإِفْطَارِ وَ التَّقْصِيرِ وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِ قَضَاءَ الصِّيَامِ وَ لَمْ يُوجِبْ عَلَيْهِ قَضَاءَ تَمَامِ الصَّلَاةِ وَ السُّنَّةُ لَا تُقَاسُ.
📚 الفقيه ج۲ص۱۴۳
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : همانا اللَّه به مسافر در افطار روزه و شکسته خواندن نمازهای (چهار رکعتی) رخصت داده است و قضای روزه را بر او واجب نموده است ولی قضای تکمیل نماز را بر او واجب نکرده است و سنت #قیاس نمی شود!
2⃣ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ اللَّیْثِیِّ في حديث عَن أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ علیهما السلام قَالَ : .... فَقَالَ لَا عَجَبَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَفْعَلُ ما یَشاءُ وَ لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ...
📚 علل الشرائع ص887
امام باقر صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند :.... از أمر الهی تعجب نیست! همانا اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ آنچه بخواهد انجام می دهد و او از آنچه انجام می دهد مورد سؤال واقع نمی شود ولی آنها (یعنی مردم) مورد سؤال واقع می شوند!
3⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام في حديث قَالَ : .... لِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَکِیمُ فِی أَفْعَالِهِ لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ
📚 الخصال ج۱ص۱۴۶
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : همانا اللَّه در افعال و کارهای خود #حکیم است، از آنچه انجام میدهد مورد سوال واقع نمی شود و آنها (یعنی مردم) مورد سؤال واقع می شوند...
4⃣في حديث عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ علیهما السلام یَقُولُ: ..... وَ مَتَی عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّوَجَلَّ حَکِیمٌ صَدَّقْنَا بِأَنَّ أَفْعَالَهُ کُلَّهَا حِکْمَةٌ وَ إِنْ کَانَ وَجْهُهَا غَیْرَ مُنْکَشِفٍ لَنَا.
📚 کمال الدین
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : وقتی ما دانستیم که همانا اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ #حکیم است، تصدیق می کنیم که همه افعال و کارهای او حکمت است، هر چند وجه و علت آن برای ما مکشوف و مشخص نباشد!
✅ با توجه به روایت 1⃣ و غیره، شخص مسافر باید در سفر روزه ماه رمضان را افطار نماید و نمازهای چهاررکعتی را به صورت شکسته و دو رکعتی بخواند و هنگام رفتن به وطن موظف است که تا قبل رسیدن ماه رمضان بعدی، قضای روزه هایی که در سفر نگرفته است را بگیرد ولی قضا کردن دو رکعتی که از نمازهای چهاررکعتی ناقص کرده بود بر عهده او نیست و از این جهت که این از دستورات اللَّهِ حکیم است که بر زبان حجت های او به ما رسانده شده است و همه اوامر او بر حسب حکمت است، او نسبت به آنچه انجام می دهد مورد سؤال واقع نمی شود زیرا قطعا این أمر الهی بر حسب حکمت و صلاح بندگان است. ضمن اینکه سنت هیچگاه مورد قیاس واقع نمی شود و نمی توان از حکم روزه، حکم نماز را استخراج نمود.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)