#سوال_1124_ حکم گرفتن پرندگانی مانند کبوتر که بر روی خانهی ما می نشینند چیست؟
#شکار
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: قُلْتُ لَهُ الطَّائِرُ يَقَعُ عَلَى الدَّارِ فَيُؤْخَذُ أَ حَلَالٌ هُوَ أَمْ حَرَامٌ لِمَنْ أَخَذَهُ قَالَ يَا إِسْمَاعِيلُ عَافٍ أَوْ غَيْرُ عَافٍ قُلْتُ وَ مَا الْعَافِي قَالَ الْمُسْتَوِي جَنَاحَاهُ الْمَالِكُ جَنَاحَيْهِ يَذْهَبُ حَيْثُ شَاءَ قَالَ هُوَ لِمَنْ أَخَذَهُ حَلَالٌ.
📚 الكافي ج۶ص۲۲۳
اسماعیل بن جابر گوید : به امام باقر صلوات اللَّه علیه گفتم : پرنده ای بر خانه قرار می گیرد و گرفته می شود، آیا برای کسی که آن را گرفته است حلال است یا حرام؟ امام فرمودند : ای اسماعیل! آیا عاف است یا غیر عاف؟! من گفتم : عافي چیست؟! فرمود : پرنده ای که دو بالش کامل است و مالک بالهای خود می باشد و هر جا که بخواهد می رود! و فرمود : (چنین موردی) برای کسی که آن را بگیرد #حلال است!
2⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الطَّيْرُ يَقَعُ فِي الدَّارِ فَنَصِيدُهُ وَ حَوْلَنَا حَمَامٌ لِبَعْضِهِمْ فَقَالَ إِذَا مَلَكَ جَنَاحَهُ فَهُوَ لِمَنْ أَخَذَهُ قَالَ قُلْتُ: يَقَعُ عَلَيْنَا فَنَأْخُذُهُ وَ قَدْ نَعْلَمُ لِمَنْ هُوَ قَالَ إِذَا عَرَفْتَهُ فَرُدَّهُ عَلَى صَاحِبِهِ.
📚 السرائر ص۴۷۷
اسحاق بن عمار گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : پرنده ای بر خانه واقع می شود و ما آن را صيد می کنیم و در اطرافیان ما یکی از آنها کبوترانی دارد!
امام فرمودند : در صورتی که مالک بالهای خود باشد (و بال او چیده یا شکسته یا بسته نشده باشد)، پس آن برای کسی است که آن را بگیرد!
گفتم : بر (خانهی) ما واقع می شود و آن را می گیریم در حالیکه می دانیم که از کیست! امام فرمودند : اگر او را می شناسی آن را به صاحبش برگردان!
3⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا عَنِ الرَّجُلِ يَصِيدُ الطَّيْرَ يُسَاوِي دَرَاهِمَ كَثِيرَةً وَ هُوَ مُسْتَوِي الْجَنَاحَيْنِ فَيَعْرِفُ صَاحِبَهُ أَوْ يَجِيئُهُ فَيَطْلُبُهُ مَنْ لَا يَتَّهِمُهُ فَقَالَ لَا يَحِلُّ لَهُ إِمْسَاكُهُ يَرُدُّهُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ فَإِنْ صَادَ مَا هُوَ مَالِكٌ لِجَنَاحِهِ لَا يَعْرِفُ لَهُ طَالِباً قَالَ هُوَ لَهُ.
📚 الكافي ج۶ص۲۲۲
احمد بن محمد گوید : از امام رضا صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که پرنده ای که دراهم زیادی ارزش دارد صید می کند و دو بالش کامل است و صاحبش را می شناسد یا فردی که او را متهم نمی داند به نزد او می آید و آن را طلب می کند سؤال کردم؛ امام فرمودند : نگه داشتن آن برای او حلال نیست و آن را به او برمی گرداند. گفتم : اگر آنچه مالک بالهای خود بود را صيد نمود و طلب کننده ای برای آن نمی شناسد چطور؟ فرمود : آن برای اوست!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اگر پرنده ای مانند کبوتر بر خانه شخص بنشیند و بالهای او کامل شده باشد و مالک بالهای خود باشد، به این معنا که بالهای او شکسته و بسته و چیده و امثال آن نشده باشد و بتواند هر کجا که بخواهد برود و این شخص آن را بگیرد و #صيد کند، مال خود او می باشد مگر اینکه صاحب آن را بشناسد یا فرد غیر متهم بیاید و آن را طلب نماید که در این دو صورت موظف است آن پرنده را به صاحبش یا فرد طلب کننده برگرداند.
✅ اما در حالتی که بالهای آن پرنده کامل نشده باشد و یا چیده یا شکسته یا بسته شده باشد، تابع احکام کلی لقطه و گمشده می باشد و بر حسب احکام لقطه با آن رفتار می کند.
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
.
نظرات (0)