#سوال_1103_ تفسیر آیات 4 و 5 سوره ماعون چیست؟
✅پاسخ : به آیات مورد نظر توجه فرمایید :
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ (۴)
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (۵)
ترجمه : پس واى بر نمازگزاران!
آنان كه از نمازشان غفلت و سهو می ورزند!
✅ به برخی از تفاسیر خاندان نبوت در مورد آیات فوق توجه فرمایید :
1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْداً صَالِحاً عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ قَالَ هُوَ التَّضْيِيعُ.
📚 الكافي ج۳ص۲۶۸
محمد بن فضيل گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره ماعون) که می فرماید : « کسانی که از نماز خود سهو می کنند» سؤال کردم؛ امام فرمودند : منظور ضایع و تباه کردن نماز است!
2⃣ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه فِي قَوْلِهِ تَعَالَى الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ أَ هِيَ وَسْوَسَةُ الشَّيْطَانِ فَقَالَ لَا كُلُّ أَحَدٍ يُصِيبُهُ هَذَا وَ لَكِنْ أَنْ يَغْفُلَهَا وَ يَدَعَ أَنْ يُصَلِّيَ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا.
📚 مجمع البيان ج۵ص۵۴۸
یونس بن عمار از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ تعالي (در سوره ماعون) که می فرماید : « کسانی که از نماز خود سهو کننده هستند» روایت کرده که (گفتم) : آیا این منظور وسوسه شیطان است؟ فرمود : خیر! همه افراد به این دچار می شوند ولی منظور این است که از نماز غفلت بورزد و خواندن نماز را در اول وقتش ترک نماید!
3⃣عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ قَالَ هُوَ التَّرْكُ لَهَا وَ التَّوَانِي عَنْهَا.
📚 مجمع البيان ج۵ص۵۴۸
زید شحام گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره ماعون) که می فرماید : «کسانی که از نماز خود سهو می ورزند» سؤال کردم؛ امام فرمودند : منظور ترک آن و سستی ورزیدن از آن است!
4⃣عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ قَالَ تَأْخِيرُ الصَّلَاةِ عَنْ أَوَّلِ وَقْتِهَا لِغَيْرِ عُذْرٍ.
📚 تفسير القمّيّ ج۲ص۴۴۴
امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره ماعون) که می فرماید : « پس وای به حال نمازگزارانی که از نماز خود سهو می ورزند» فرمود : منظور #تأخیر_نماز از اول وقت بدون عذر است!
5⃣ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ : لَيْسَ عَمَلٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الصَّلَاةِ فَلَا يَشْغَلَنَّكُمْ عَنْ أَوْقَاتِهَا شَيْءٌ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذَمَّ أَقْوَاماً فَقَالَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ يَعْنِي أَنَّهُمْ غَافِلُونَ اسْتَهَانُوا بِأَوْقَاتِهَا
📚 الخصال ص ۶۲۱
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : هیچ عملی در نزد اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ محبوبتر از نماز نیست، پس هرگز چیزی از امور دنیا شما را از اوقات آن مشغول نکند، زیرا اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ (در سوره ماعون) اقوامی را مذمت نموده است و فرموده است : «کسانی که از نماز خود سهو کننده هستند»، منظورش این است که آنها غافل هستند و #اوقات_نماز را سبک و خوار می شمرند!
✅ با توجه به تفسیر اهل بیت علیهم السلام، اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، ويل و وای را برای نمازگزارانی که نماز را ضایع می کنند و از آن غفلت می ورزند و بدون عذر خواندن آن را در اول وقت ترک می کنند و اوقات آن را سبک می شمارند قرار داده است.
✅ إن شاءالله ما از محافظت کنندگان بر حدود نمازها باشیم.
✅ در نشر این روایات کوشش کنیم، به امید توجه بیشتر شیعیان به نماز و حدود نماز خصوصا نماز اول وقت.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)