Loading...

#سوال_1060_ آیا با مرگ موجر، عقد #اجاره باطل می شود؟


✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ الرَّازِیِّ قَالَ: کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ رَجُلٌ اسْتَأْجَرَ ضَیْعَةً مِنْ رَجُلٍ فَبَاعَ الْمُؤَاجِرُ تِلْکَ الضَّیْعَةَ الَّتِی آجَرَهَا بِحَضْرَةِ الْمُسْتَأْجِرِ وَ لَمْ یُنْکِرِ الْمُسْتَأْجِرُ الْبَیْعَ وَ کَانَ حَاضِراً لَهُ شَاهِداً عَلَیْهِ فَمَاتَ الْمُشْتَرِی وَ لَهُ وَرَثَةٌ أَیَرْجِعُ ذَلِکَ فِی الْمِیرَاثِ أَوْ یَبْقَی فِی یَدِ الْمُسْتَأْجِرِ إِلَی أَنْ تَنْقَضِیَ إِجَارَتُهُ فَکَتَبَ إِلَی أَنْ تَنْقَضِیَ إِجَارَتُهُ

📚الكافي ج5ص271

احمد بن اسحاق گوید : مردی به امام هادی صلوات اللَّه علیه نوشت : شخصی ملکی را از کسی اجاره می کند، پس شخص اجاره دهنده، آن ملکی را که اجاره داده است در حضور مستأجر می فروشد و مستأجر به فروش اعتراضی نمی کند و نزد آن حاضر و شاهد بر آن است. پس آن خریدار از دنیا می رود و وارثانی دارد. آیا آن ملک به وارثان بازمی گردد یا تا زمان انقضای اجاره در دست مستأجر می ماند؟
امام فرمود : تا زمانی که اجاره او تمام شود (در دست مستأجر باقي می ماند)!


2⃣عن إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِیِّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ إِبْرَاهِیمَ الْهَمَذَانِیِّ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ وَ سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ آجَرَتْ ضَیْعَتَهَا عَشْرَ سِنِینَ عَلَی أَنْ تُعْطَی الْأُجْرَةَ فِی کُلِّ سَنَةٍ عِنْدَ انْقِضَائِهَا لَا یُقَدَّمُ لَهَا شَیْ ءٌ مِنَ الْأُجْرَةِ مَا لَمْ یَمْضِ الْوَقْتُ فَمَاتَتْ قَبْلَ ثَلَاثِ سِنِینَ أَوْ بَعْدَهَا هَلْ یَجِبُ عَلَی وَرَثَتِهَا إِنْفَاذُ الْإِجَارَةِ إِلَی الْوَقْتِ أَمْ تَکُونُ
الْإِجَارَةُ مُنْتَقِضَةً بِمَوْتِ الْمَرْأَةِ فَکَتَبَ إِنْ کَانَ لَهَا وَقْتٌ مُسَمًّی لَمْ یَبْلُغْ فَمَاتَتْ فَلِوَرَثَتِهَا تِلْکَ الْإِجَارَةُ فَإِنْ لَمْ تَبْلُغْ ذَلِکَ الْوَقْتَ وَ بَلَغَتْ ثُلُثَهُ أَوْ نِصْفَهُ أَوْ شَیْئاً مِنْهُ فَیُعْطَی وَرَثَتُهَا بِقَدْرِ مَا بَلَغَتْ مِنْ ذَلِکَ الْوَقْتِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ

📚الكافي ج5ص270

ابراهيم همدانی گوید : به امام هادی صلوات اللَّه علیه نامه نوشتم و از ایشان سوال کردم : زنی مِلک خود را ده ساله اجاره می دهد به این شرط که مبلغ اجاره‌ی هر سال هنگام انقضا و پایان سال به او داده شود و تا زمان آن نگذشته است چیزی از مبلغ اجاره زودتر به آن زن داده نشود.
پس آن زن قبل از گذشت سه سال یا بعد از آن از دنیا می رود. آیا بر وارثان انفاذ اجاره تا آن وقت واجب است یا با مرگ آن زن اجاره باطل و نقض شده است؟
امام در جواب نوشتند : اگر برای اجاره وقت مشخصي باشد که هنوز نرسیده است و آن زن بمیرد، پس آن اجاره برای وارثان آن زن نیز خواهد بود.
پس اگر هنوز آن وقت نرسیده است و یک سوم یا نیمی از آن یا بخشی از آن رسیده است، پس به اندازه ای که از آن وقت رسیده است به وارثان او داده می شود. ان شاءالله


3⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنِ الرَّجُلِ يَتَكَارَى مِنَ الرَّجُلِ الْبَيْتَ أَوِ السَّفِينَةَ سَنَةً أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ قَالَ الْكِرَاءُ لَازِمٌ لَهُ إِلَى الْوَقْتِ الَّذِي تَكَارَى إِلَيْهِ وَ الْخِيَارُ فِي أَخْذِ الْكِرَاءِ إِلَى رَبِّهَا إِنْ شَاءَ أَخَذَ وَ إِنْ شَاءَ تَرَكَ

📚تهذيب ج۷ص۲۰۹

علي بن يقطين گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که خانه یا کِشتی را به مدت یکسال یا بیشتر یا کمتر از کسی اجاره می کند سؤال کردم؛ امام فرمودند : پرداخت کرایه تا زمانی که آن را از او اجاره کرده است بر او #لازم است و اختيار در گرفتن کرایه به دست صاحب آن (خانه یا کشتی) می باشد که اگر خواست آن را می گیرد و اگر خواست ترک می کند!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اجاره پیمانی است که بین دو نفر یا گروه منعقد می شود و به صورت یکطرفه قابل نقض و ابطال نیست و اگر اجاره دهنده قبل از اتمام اجاره از دنیا برود، قول به ابطال اجاره نیاز به حکم روشنی از اهل بیت علیهم السلام دارد که وجود ندارد و با استدلال‌های عقلی چیزی اثبات نمی شود.

علاوه بر آن، برخی از شواهد روائی مثل روایت 1⃣ و 2⃣، نشان می دهد که مرگ موجر، عقد اجاره را باطل نمی کند.
لذا اگر کسی خانه یا مغازه ای را تا مدت معین از کسی اجاره کند و قبل از انقضای آن، صاحب آن خانه یا مغازه و غیره از دنیا برود، اجاره باطل نمی شود و از آن به بعد تا پایان موعد، طرف مقابل مستأجر، وارثان آن موجر خواهند بود. إن شاءالله


اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹