#سوال_1035_ آیا نماز خواندن در لباسی که از جوشهای بدن چند نقطه آن خون آلود شده است جائز است؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّه الرَّجُلُ يَكُونُ فِي ثَوْبِهِ نُقَطُ الدَّمِ لَا يَعْلَمُ بِهِ ثُمَّ يَعْلَمُ فَيَنْسَى أَنْ يَغْسِلَهُ فَيُصَلِّي ثُمَّ يَذْكُرُ بَعْدَ مَا صَلَّى أَ يُعِيدُ صَلَاتَهُ قَالَ يَغْسِلُهُ وَ لَا يُعِيدُ صَلَاتَهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مِقْدَارَ الدِّرْهَمِ مُجْتَمِعاً فَيَغْسِلُهُ وَ يُعِيدُ الصَّلَاةَ.
📚 التهذيب ج۱ص۲۵۵
عبدالله گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : شخصی در لباسش نقطه های #خون می باشد که از آن آگاه نیست و سپس آگاه می شود و فراموش می کند که آنها را بشوید و در آن نماز می خواند و بعد از نماز به یاد می آورد. آیا نمازش را اعاده کند؟ فرمود : آن را می شوید ولی نمازش را اعاده نمی کند مگر اینکه مجموعاً به اندازه وسعت یک درهم باشد که در این صورت آن را می شوید و نماز را إعاده می کند!
2⃣عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَر قَالَ: فِي الدَّمِ يَكُونُ فِي الثَّوْبِ إِنْ كَانَ أَقَلَّ مِنْ قَدْرِ الدِّرْهَمِ فَلَا يُعِيدُ الصَّلَاةَ وَ إِنْ كَانَ أَكْثَرَ مِنْ قَدْرِ الدِّرْهَمِ وَ كَانَ رَآهُ فَلَمْ يَغْسِلْهُ حَتَّى صَلَّى فَلْيُعِدْ صَلَاتَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ رَآهُ حَتَّى صَلَّى فَلَا يُعِيدُ الصَّلَاةَ.
📚 التهذيب ج۱ص۲۵۵
امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد خونی که در لباس می باشد فرمود : اگر کمتر از اندازه یک درهم باشد، نماز را اعاده نمی کند و اگر بیشتر از اندازه درهم باشد و آن را دیده بوده است ولی نَشُسته است تا اینکه در آن نماز خوانده است، باید نماز را #اعاده کند و اگر آن را ندیده است تا اینکه نماز خوانده است، نمازش را اعاده نمی کند!
3⃣عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّه أَنَّهُمَا قَالا لَا بَأْسَ بِأَنْ يُصَلِّيَ الرَّجُلُ فِي الثَّوْبِ وَ فِيهِ الدَّمُ مُتَفَرِّقاً شِبْهَ النَّضْحِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ رَآهُ صَاحِبُهُ قَبْلَ ذَلِكَ فَلَا بَأْسَ بِهِ مَا لَمْ يَكُنْ مُجْتَمِعاً قَدْرَ الدِّرْهَمِ.
📚 التهذيب ج۱ص۲۵۶
امام باقر و امام صادق صلوات اللَّه علیهما فرمودند : اشکالی ندارد که شخص در لباسی نماز بخواند در حالیکه در آن لباس به صورت متفرق، شبیه پاشیدن، خون باشد، هر چند صاحبش آن را قبل از آن دیده باشد، پس اشکالی ندارد تا وقتی که مجموعاً اندازه وسعت یک درهم باشد (نه بیشتر)!
4⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لَهُ الدَّمُ يَكُونُ فِي الثَّوْبِ عَلَيَّ وَ أَنَا فِي الصَّلَاةِ قَالَ إِنْ رَأَيْتَهُ وَ عَلَيْكَ ثَوْبٌ غَيْرُهُ فَاطْرَحْهُ وَ صَلِّ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ عَلَيْكَ ثَوْبٌ غَيْرُهُ فَامْضِ فِي صَلَاتِكَ وَ لَا إِعَادَةَ عَلَيْكَ مَا لَمْ يَزِدْ عَلَى مِقْدَارِ الدِّرْهَمِ وَ مَا كَانَ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ فَلَيْسَ بِشَيْءٍ رَأَيْتَهُ قَبْلُ أَوْ لَمْ تَرَهُ وَ إِذَا كُنْتَ قَدْ رَأَيْتَهُ وَ هُوَ أَكْثَرُ مِنْ مِقْدَارِ الدِّرْهَمِ فَضَيَّعْتَ غَسْلَهُ وَ صَلَّيْتَ فِيهِ صَلَاةً كَثِيرَةً فَأَعِدْ مَا صَلَّيْتَ فِيهِ.
📚 الكافي ج۳ص۵۹
محمد بن مسلم گوید : به (امام علیه السلام) گفتم : خون بر روی لباس من هست و من در حال نماز می باشم (چه کنم)؟ فرمود : اگر هنگامی که آن را می بینی، لباس دیگری بر بدن تو هست، آن لباس را دور بینداز و نماز بخوان و اگر لباس دیگری غیر از آن بر تو نیست، به نمازت ادامه بده و اعاده نماز هم بر عهده تو نیست تا وقتی که از مقدار وسعت یک درهم بیشتر نباشد و آنچه از مقدار یک درهم کمتر باشد چیزی نیست (مشکلی ندارد) ، چه قبلا آن را دیده باشی و چه ندیده باشی و اگر آن را دیده بودی و مقدار آن از یک درهم بیشتر بود، پس شستن آن را #ضایع کردی و در آن نمازهای زیادی خواندی، پس هر چه نماز در آن خوانده ای اعاده کن!
5⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَوْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: لَا تُعَادُ الصَّلَاةُ مِنْ دَمٍ لَمْ تُبْصِرُهُ غَيْرَ دَمِ الْحَيْضِ فَإِنَّ قَلِيلَهُ وَ كَثِيرَهُ فِي الثَّوْبِ إِنْ رَآهُ أَوْ لَمْ يَرَهُ سَوَاءٌ
📚 الكافي ج۳ص۴۰۵
امام باقر يا امام صادق صلوات اللَّه علیهما فرمود : نماز از خونی که آن را ندیده باشی اعاده نمی شود، به غیر از خون حیض که همانا کم و زیاد آن در لباس، چه آن را دیده باشد و چه ندیده باشد برابر است!
6⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ قَالَ: قَالَ: دَمُكَ أَنْظَفُ مِنْ دَمِ غَيْرِكَ إِذَا كَانَ فِي ثَوْبِكَ شِبْهُ النَّضْحِ مِنْ دَمِكَ فَلَا بَأْسَ وَ إِنْ كَانَ دَمُ غَيْرِكَ قَلِيلًا أَوْ كَثِيراً فَاغْسِلْهُ
📚 الكافي ج۳ص۵۹
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : خون تو از خون غیر تو نظيف تر است! در صورتی که در لباست از خون خودت شبیه پاشیدن باشد، (نماز خواندن در آن) اشکالی ندارد و اگر از خون دیگری باشد، چه کم باشد و چه زیاد، آن را بشوی!
✅ با توجه به روایات فوق، نماز خواندن در لباسی که خون در آن باشد، با سه شرط جائز است :
1_ از خون خود آن شخص باشد.
2_ خون حیض نباشد.
3_ وسعت مجموع آن از وسعت یک درهم نقره بیشتر نباشد.
✅ در غیر این صورت، نمی توان در لباس آغشته به خون نماز خواند و اگر کسی در لباس آغشته به خون نماز خواند، با توجه به زمان آگاهی از آن، دارای احکام متفاوت می باشد.
✅ لذا اگر از جوشهای بدنمان یا جای دیگر بدنمان ، خونی به لباس سرایت کند و بپاشد ، اگر مجموع آنها از وسعت یک درهم کمتر باشد می توان در آن نماز خواند و اگر به اندازه درهم و بیشتر از آن باشد نمی توان در آن نماز خواند.
✅ «درهم» به سکه نقره گفته می شود که با توجه به برخی محاسبات، حدود 3 گرم وزن داشته است و هر چند میزان ضخامت آن در وسعت آن تأثیر دارد، ولی طریحی در کتاب مجمع البحرين، در ماده «بغل»، اندازه درهم های بغلی را به اندازه گودی کف دست و به اندازه بند انگشت شصت دانسته است و البته یادآور شده است که درهم شرعی کمتر از اين مقدار است و لازم است در این مورد #احتياط مراعات گردد و فقط مقداری که یقین داریم کمتر از درهم است را در آن نماز بخوانیم ، زیرا وسعت دقیق درهم بر ما روشن نیست.
✅ بدانیم که نه فقط وسعت #دقیق درهم، بلکه هزاران چیز دیگر هم بر ما مبهم است. پس چرا احساس ضرورت و اضطرار نمی کنیم؟؟؟! در حالیکه ما خورشيدي در پشت ابر غیبت داریم که در حدیث 📚اکمال الدين صفحه 654، امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد او فرمود :
همانا علم به کتابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ و سنت پیامبرش در قلب مهدیِّ ما می روید، همانطور که گیاه با نیکوترین وجه خود رویش پیدا می کند! پس هر کدام از شما باقی ماند تا اینکه او را ملاقات نمود، وقتی که او را می بیند بگوید :
السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ الرَّحْمَةِ وَ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنَ الْعِلْمِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَة
و در 📚تفسیر عیاشی، امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اگر ضجه و گریه کنید، اللَّه فرج ما را می رساند! (نقل به معنا)
✅ پس زیاد و مداوم و با تضرع بگوئیم :
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)