Loading...

سوال ١٣۴- در #هنگام_برگشت_از_مسافرت وقت نماز فرا می رسد و وقت نماز وسعت دارد، اگر من نماز خود را نخوانم تا بیایم در منزل بخوانم، شکسته باید بخوانم یا کامل؟


✅پاسخ :به روایت زیر دقت کنید :

عَنْهُ عَنْ صَفْوَانَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ جَمِیعاً عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ جَابِرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ یَدْخُلُ عَلَیَّ وَقْتُ الصَّلَاةِ وَ أَنَا فِی السَّفَرِ فَلَا أُصَلِّی حَتَّی أَدْخُلَ أَهْلِی فَقَالَ صَلِّ وَ أَتِمَّ الصَّلَاةَ قُلْتُ (فَدَخَلَ عَلَیَّ) وَقْتُ الصَّلَاةِ وَ أَنَا فِی أَهْلِی أُرِیدُ السَّفَرَ فَلَا أُصَلِّی حَتَّی أَخْرُجَ فَقَالَ فَصَلِّ وَ قَصِّرْ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَقَدْ خَالَفْتَ (وَ اللَّهِ) رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
📚من لا یحضره الفقيه ج ١ص۴۴٣

ترجمه :اسماعیل بن جابر گويد :به امام صادق علیه السلام گفتم :من در مسافرت هستم و وقت نماز فرا می رسد پس من نماز نمی خوانم تا اینکه به اهل و خانه خود وارد می شوم، امام فرمودند:(در این صورت) نمازت را کامل بخوان. گفتم :وقت نماز بر من داخل می شود و من در خانه هستم و قصد سفر دارم ولی نماز را نمی خوانم تا اینکه به مسافرت می روم، امام فرمودند :(در این صورت) نماز را شکسته بخوان، پس اگر اینچنین عمل نکنی (به الله قسم) با رسول الله صلی الله علیه و آله مخالفت نموده ای.

✅روایت فوق به روشنی می رساند که در صورتی که مسافر نمازش را نخواند تا اینکه به خانه خود برسد موظف است نماز را کامل بخواند و موقع رفتن به مسافرت نیز اگر نماز خود را تاخیر انداخت تا در بیرون شهر بخواند، باید آن را شکسته بخواند.

عَنْهُ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی عَنِ الْعِیصِ بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یَدْخُلُ عَلَیْهِ وَقْتُ الصَّلَاةِ فِی السَّفَرِ ثُمَّ یَدْخُلُ بَیْتَهُ قَبْلَ أَنْ یُصَلِّیَهَا قَالَ یُصَلِّیهَا أَرْبَعاً وَ قَالَ لَا یَزَالُ یَقْصُرُ حَتَّی یَدْخُلَ بَیْتَهُ
📚تهذیب ج٣ص١۶٢

ترجمه :عیص بن قاسم گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که در مسافرت وقت نماز بر او داخل می شود سپس قبل از اینکه نماز بخواند به خانه خود وارد می شود، سوال کردم؛ امام فرمودند :نماز را چهار رکعت بخواند و فرمود:مسافر همواره نمازش شکسته است تا وقتی که به خانه خود وارد شود.

✅نکته:در حالتی که در سفر وقت نماز بر ما وارد شود و نماز را نخوانیم تا اینکه به خانه برسیم و در خانه هم نماز را فراموش کنیم تا اینکه وقت نماز خارج شود و بعد از خروج وقت به یاد آوریم به حدیث زیر دقت کنید :

عَنْهُ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ مُوسَی بْنِ بَکْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ وَ هُوَ فِی السَّفَرِ فَأَخَّرَ الصَّلَاةَ حَتَّی قَدِمَ فَهُوَ یُرِیدُ [أَنْ] یُصَلِّیَهَا إِذَا قَدِمَ إِلَی أَهْلِهِ فَنَسِیَ حِینَ قَدِمَ إِلَی أَهْلِهِ أَنْ یُصَلِّیَهَا حَتَّی ذَهَبَ وَقْتُهَا قَالَ یُصَلِّیهَا رَکْعَتَیْنِ صَلَاةَ الْمُسَافِرِ لِأَنَّ الْوَقْتَ دَخَلَ وَ هُوَ مُسَافِرٌ کَانَ یَنْبَغِی لَهُ أَنْ یُصَلِّیَ عِنْدَ ذَلِکَ
📚تهذیب ج٢ ص ١٣

ترجمه :زراره گوید:از امام باقر علیه السلام در مورد شخصی که در مسافرت است و وقت نماز فرا می رسد پس نماز را تأخیر می اندازد و قصد دارد به خانه که رسید نمازش را بخواند ولی وقتی به خانه رسید فراموش می کند نماز را بخواند تا اینکه وقت نماز می گذرد و تمام می شود، سوال شد‌؛ امام فرمودند :آن را باید به صورت نماز مسافر و دو رکعتی بخواند زیرا او در حالی که مسافر بود، وقت نماز بر او داخل شد و سزاوار بود که در آن هنگام نمازش را بخواند.

✅پس در حالتی که موقع دخول وقت مسافر باشیم ولی نماز را در خانه و در حالی که هنوز وقت نماز باقی است بخوانیم، طبق دو روایت اول نماز را کامل می خوانیم ولی اگر نمازی که در حال سفر وقتش رسیده است را فراموش کنیم بخوانیم تا اینکه وقت نماز خارج شود، طبق روایت آخر آن را شکسته می خوانیم.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹