Loading...

#سوال_1030_ اینکه گفته شده است بر حسب عملی که امام صادق علیه السلام در مورد فرزندشان اسماعیل انجام دادند و بر روی کفن او نوشتند: «إِسْمَاعِيلُ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، حال همه اهل حدیث نیز عین همین عبارت را برای اموات با نام‌های مختلف می نویسند حقیقت دارد؟



✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ أَبِي كَهْمَس قال: حَضَرْتُ مَوْتَ إِسْمَاعِيلَ وَ أَبُو عَبْداللَّه جَالِسٌ عِنْدَهُ فَلَمَّا حَضَرَهُ الْمَوْتُ شَدَّ لَحْيَيْهِ وَ غَمَّضَهُ وَ غَطَّى عَلَيْهِ الْمِلْحَفَةَ [و غطاه بالملحفة_اکمال الدين] ثُمَّ أَمَرَ بِتَهْيِئَتِهِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ أَمْرِهِ دَعَا بِكَفَنِهِ فَكَتَبَ فِي حَاشِيَةِ الْكَفَنِ إِسْمَاعِيلُ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

📚تهذيب ج۱ص۲۸۹

ابو کهمس گوید : اسماعیل (فرزند امام صادق صلوات اللَّه علیه) در حال احتضار بود و امام صادق صلوات اللَّه علیه نشسته بودند. پس وقتی مرگ او فرارسید، دو فک او را به هم بست و چشمان او را فرو خواباند و او را با پارچه ای پوشاند و سپس دستور به مهیا کردن او داد و هنگامی که از امر او فارغ گردید، کفن او را خواست و در حاشیه کفن نوشت : «إِسْمَاعِيلُ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» (یعنی : اسماعیل شهادت می دهد که هیچ الهی جز اللَّه نیست)



2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ قَدْ رُوِيَ لَنَا عَنِ الصَّادِقِ أَنَّهُ كَتَبَ عَلَى إِزَارِ إِسْمَاعِيلَ ابْنِهِ إِسْمَاعِيلُ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَهَلْ يَجُوزُ لَنَا أَنْ نَكْتُبَ مِثْلَ ذَلِكَ بِطِينِ الْقَبْرِ أَمْ غَيْرِهِ فَأَجَابَ يَجُوزُ ذَلِكَ و الْحَمْدُ لِلَّه

📚الاحتجاج ج۲ص۴۸۹

حمیری به امام زمان صلوات اللَّه علیه نامه نوشت : برای ما از امام صادق صلوات اللَّه علیه روایت شده است که آن حضرت بر ازار فرزندش اسماعیل (که یکی از پارچه های کفن است) نوشتند : «إِسْمَاعِيلُ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، آیا برای ما جائز است که #مانند آن را با تربت قبر امام حسین علیه السلام يا غير آن (بر کفن) بنویسم؟ امام جواب دادند : این کار جائز است و همه حمدها از آنِ اللَّه است!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، امام صادق صلوات اللَّه علیه که نام فرزندشان «اسماعیل» بود، بر روی کفن او نوشتند:
«إِسْمَاعِيلُ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و البته به نقل کتاب مصباح الانوار ص261، بر روی کفن فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز نوشته شد : «فَاطِمَةُ تَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ»

با توجه به روایت دوم کاملا روشن است که دیگران هم با توجه به #نام_ميت_خود می توانند این جمله را بر روی کفن ميت خود با تربت امام حسین صلوات اللَّه علیه يا غير آن بنویسند. مثلا اگر نام آن ميت «علی» باشد، بر حاشیه کفن نوشته می شود : «عَلِيٌّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و اگر نام ميت مثلا «مریم» باشد، بر حاشیه کفن او با تربت یا غیر آن نوشته می شود : «مریم تَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و....

✅ شیخ حر عاملی رحمة الله علیه که از فقهای اهل حدیث است در وسائل الشیعه ج2 در عنوان بابی که روایات فوق و غیره را در آن روایت نموده است، تصریح کرده است که نام خود آن ميت نوشته می شود.
شيخ صدوق علیه الرحمة نیز در کتاب الهداية که آن را نصوص روایی مشایخ شیعه می داند، در صفحه 33 آورده است که :
وَ يُكْتَبُ عَلَى قَمِيصِهِ وَ إِزَارِهِ وَ حِبَرَتِهِ وَ الْجَرِيدَةِ فُلَانٌ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

یعنی : بر روی پیراهن و ازار و سرتاسری و جریده میت نوشته می شود :
فُلَانٌ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
(که به جای فلان نام ميت مورد نظر نوشته می شود)

✅ البته سالها پیش شخصی برای تخریب کردن و جاهل جلوه دادن اهل عمل به نصوص روایی، در کتاب خود مدعی شد که اهل حدیث هر چند نام ميت آنها غیر از «اسماعیل» باشد، با توجه به اینکه در روایت آن آمده است که امام صادق صلوات اللَّه علیه بر کفن فرزندش اسماعیل نوشتند «إِسْمَاعِيلُ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، حال اینها نیز برای کلیه اموات همین عبارت را با همان نام اسماعیل می نویسند!
اما کاملا روشن است که این یک تهمت و داستان سرایی برای تخریب محدثین است و در هیچ یک از مؤلفات محدثین شیعه چنین سخنی نیامده است و در عمل آنها نیز مرسوم نبوده است و نیست.

✅ اما امان از وقتی که افرادی غیبت امام زمان علیه السلام را غنیمت بشمرند و مشغول طعنه زدن و مسخره کردن عمل کنندگان به نصوص روائی شوند!

وَ إِلَی اللَّهِ الْمُشْتَکَی...


اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹