#سوال_1004_ آیا خواندن قنوت و دعای در سجدهٔ نماز به زبان غیر عربی مانند زبان فارسی جائز است؟
✅ پاسخ : کسانی که قنوت غیر عربی را جائز می دادند به احادیث زیر استدلال کرده اند :
1⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنِ الرَّجُلِ يَتَكَلَّمُ فِي صَلَاةِ الْفَرِيضَةِ بِكُلِّ شَيْءٍ يُنَاجِي رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ نَعَمْ.
📚 التهذيب ج۲ص۳۲۶
علي بن مهزیار گوید : از ابوجعفر ثانی (امام جواد) صلوات اللَّه علیه سؤال کردم که آیا شخص در نماز فريضه اش به هر چیزی که با پروردگار عَزَّوَجَلَّ خود مناجات می کند تکلم می کند؟ فرمود: بله
2⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِي لَا بَأْسَ أَنْ يَتَكَلَّمَ الرَّجُلُ فِي صَلَاةِ الْفَرِيضَةِ بِكُلِّ شَيْءٍ يُنَاجِي بِهِ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
📚 الفقيه ج۱ص۳۱۶
ابوجعفر ثاني، امام جواد صلوات اللَّه علیه فرمود : اشکالی ندارد که شخص در نماز فريضه به هر چیزی که با پروردگار خود مناجات می کند تکلم نماید!
3⃣قَالَ الصَّادِقُ كُلُّ شَيْ ءٍ مُطْلَقٌ حَتَّى يَرِدَ فِيهِ نَهْيٌ
📚 الفقيه ج۱ص۳۱۷
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر چیزی مطلق است تا اینکه در مورد آن نهیی برسد.
4⃣قَالَ الصَّادِقُ كُلُّ مَا نَاجَيْتَ بِهِ رَبَّكَ
فِي الصَّلَاةِ فَلَيْسَ بِكَلَامٍ.
📚 الفقيه ج۱ص۳۱۷
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر آنچه که با آن با پرودگار خود مناجات نمایی کلام نمی باشد (که موجب قطع و بطلان نماز شود)!
5⃣عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ الْفَضْلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْقُنُوتِ وَ مَا يُقَالُ فِيهِ فَقَالَ مَا قَضَى اللَّهُ عَلَى لِسَانِكَ وَ لَا أَعْلَمُ فِيهِ [له] شَيْئاً مُوَقَّتاً.
📚 الكافي ج۳ص۳۴۰
اسماعیل گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد قنوت و آنچه در آن گفته می شود سؤال کردم؛ فرمود : آنچه اللَّه بر زبان تو قضا و جاری کند و چیز مُوَقَّت (معین و محدود) در مورد آن نمی دانم!
6⃣عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ كُلُّ مَا ذَكَرْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ النَّبِيَّ فَهُوَ مِنَ الصَّلَاةِ
📚 الكافي ج۳ص۳۳۷
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر آنچه که اللَّه و نبي او را در نماز با آن ذکر کنی از نماز است!
✅ ادله مشهور قائلین به جواز قنوت غير عربی در احادیث فوق ذکر گردید. اما اگر در دلالت این روایات دقت شود مشاهده می شود که هیچ کدام دلالت صریح و کامل بر این قول ندارد.
روایت 1⃣و2⃣ دلالت می کند که تکلم شخص در نماز فريضه با هر آنچه با آن با پروردگارش مناجات نماید اشکال ندارد و هیچ اشاره ای به زبان مناجات ندارد.
روایت 3⃣ در مورد امور مطلق است و اموری که محتمل لزوم و وجوب یا مشتبه حرمت است را در برنمی گیرد که آنهایی است که به عنوان «شُبَهاتٌ بَیْنَ ذلکَ» در حدیث مشهور به تثلیث بیان شده است.
حدیث 4⃣ نیز اجازه مناجات با رَبّ را در نماز می دهد و نوع زبان آن را عمومیت نمی دهد.
در حدیث 5⃣ اجازه خواندن هر دعا و ذکری که به زبان قضا و جاری می شود را می دهد و به بُعد زبان مورد استفاده نمی پردازد و نشان می دهد که دعای خاص و معین در قنوت نیست و از همه ادعیه می توان در قنوت استفاده نمود.
حدیث 6⃣ نیز جواز ذکر الهی و ذکر رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله را در نماز می رساند و منظور به کارگیری تنوع زبانها در آن نیست.
✅ لذا روایات فوق دلالت کافی برای جواز غیر عربی خواندن قنوت نماز را ندارد و برای آگاهی از این حدِ قنوت نماز، نیاز به پرسش خاص از ائمه علیهم السلام است تا جواز یا عدم جواز غیر عربی خواندن قنوت نماز روشن گردد. إن شاءالله
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)