Loading...

#سوال_970_ اگر با توجه به آزمایش DNA ثابت شود که یکی از فرزندان مردی از او نیست، آیا نفقه و میراث به این فرزند تعلق می گیرد؟



✅پاسخ:


1⃣محمد بن إسماعيل بن بزيع قال: سأل رجل الرضا و أنا أسمع عن الرجل يتزوج المرأة متعة و يشترط عليها أن لا يطلب ولدها فتأتي بعد ذلك بولد فينكر الولد فشدد في ذلك و قال يجحد و كيف يجحد إعظاما لذلك قال الرجل فإن اتهمها قال لا ينبغي لك أن تتزوج إلا مأمونة

📚تهذيب ج۷ص۲۶۹

بزیع گوید : مردی از امام رضا صلوات اللَّه علیه پرسید و من هم می شنیدم که مردی زنی را متعه می کند و با او شرط می کند که از او فرزند طلب نکند ولی بعدا بچه ای می آورد و این مرد بچه را انکار می کند!
امام در اینباره شدت به خرج دادند و از روی بزرگ شمردن این کار فرمودند : انکار می کند!! چگونه انکار می کند؟!
آن مرد گفت : اگر او را متهم کند چطور؟! فرمود : بر تو سزاوار نیست که ازدواج کنی مگر با زنِ مورد اطمینان!


2⃣جعفر بن محمد عن أبيه قال: جاء إلى رسول الله رجل فقال إني كنت أعزل عن جارية لي فجاءت بولد فقال على [الذکر] الوكاء قد ينفلت فألحق به الولد

📚قرب الإسناد ص۶۵

مردی نزد رسول اللّه صلی الله علیه و آله آمد و گفت : من از کنیز خود عزل و جلوگیری می کردم ولی فرزند آورد!
فرمود : بر ذَکَری که بند باشد هم گاهی بند شل می شود!
پس فرزند را به او ملحق دانست!


3⃣عن أحدهما في المرأة تزوج في عدتها قال يفرق بينهما و تعتد عدة واحدة منهما جميعا و إن جاءت بولد لستة أشهر أو أكثر فهو للأخير و إن جاءت بولد لأقل من ستة أشهر فهو للأول

📚تهذيب ج۸ص۱۶۸

امام باقر يا امام صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد زنی که در عده ازدواج می کند فرمود : بین آنها جدایی انداخته می شود و برای هر دو یک عده نگه می دارد و اگر بعد از 6 ماه یا بیشتر بچه ای به دنیا آورد برای این مرد دومی است و اگر کمتر از 6 ماه بچه ای به دنیا آورد برای آن اولی است!


4⃣امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : مردی از انصار نزد رسول اللّه صلی الله علیه و آله آمد و گفت : این دختر عموی من و زوجه من است، جز خیر از او نمی دانم ولی بچه ای برای من به دنیا آورده است که شدیداً سیاه است، با سوراخهای بینی گشاد و با موی مجعد و فرفری و بینی پهن که شبیه آن را در دایی ها و اجداد خودم نمی یابم!
حضرت به زوجة او فرمود : چه می گوئی؟! او گفت : از زمانی که این مرد مالک من شده است، کسی جز او را در جایگاهش ننشانده ام!
حضرت مدتی سرشان را به پایین انداختند و سپس سرشان را به طرف آسمان بلند کردند و به آن مرد توضیحاتی دادند و در پایان فرمودند : بچه ات را بردار به نزد خودت!


4⃣يونس در مورد زنی که شوهرش غائب می شود و زن بچه ای می آورد روايت نموده است که (امام علیه السلام) فرمود : بچه به مرد ملحق نمی شود و زن در این مورد که شوهر آمده است و او را باردار کرده است تصدیق نمی شود در صورتی که غائب بودن آن مرد معروف باشد!

📚كافي ج۵ص۴۹۰


5⃣قمی گوید : یکی از اصحاب به‌دست‌ من به امام باقر صلوات اللَّه علیه نامه نوشت : در مورد زنی که مردی با او فجور می کند و او را باردار می کند و سپس بعد از بارداری با او ازدواج می کند و زن یک بچه می آورد و آن بچه شبیه‌ترین خلق به آن مرد است چه می فرمائید؟
امام با خط و مهر خود نوشتند : بچه زنازاده است و ارث داده نمی شود!

📚تهذيب ج۸ص۱۸۲



6⃣سعيد الأعرج عن أبي عبدالله قال: قلت له الرجل يتزوج المرأة ليست بمأمونة تدعي الحمل قال ليصبر لقول رسول الله الولد للفراش و للعاهر الحجر

📚تهذيب ج۸ص۱۸۳

اعرج گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : مردی زنی را که مورد اطمینان نیست به ازدواج درمی آورد و سپس آن زن ادعای بارداری می کند!
امام فرمود : باید صبر و تحمل کند! به خاطر فرموده رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله که فرموده است : فرزند برای فراش است و برای زناکار فقط سنگ (رجم) است!


7⃣امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی در یک طُهر و پاکی واحد، یک مسلمان و یک یهودی و یک مسیحی بر زنی واقع شوند، بین آنها قرعه انداخته می شود و فرزند حاصله از کسی است که قرعه به نام او درآمده است!

📚تهذيب ج۹ص۳۴۸


✅ در فقه شیعه، روایات بسیار فراوانی در مورد تبيین و تعیین کسی که در حالات مختلف، فرزند به او ملحق می شود و مشمول ارث و نفقه و سائر احکام آن می شود از اهل بیت علیهم السلام روایت شده است که چند نمونه آن ذکر گرديد و اموری مثل آزمایش DNA اعتباری ندارد و حجت نمی باشد و نمی توان بر حسب آن فرزندی را از کسی نفی نمود و او را از نفقه و ارث محروم کرد.
روشن است که در روایات، هم موارد نفی ولد و هم موارد الحاق ولد در جایگاه خود ذکر شده است و بر حسب احکام روایی رفتار می شود نه آزمایش DNA

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹