Loading...

#سوال_946_ حکم کشیدن و نگهداری و استفاده از شمایل منسوب به اهل بیت علیهم السلام چیست؟



✅ پاسخ: ابتدا به برخی از روایات، در مذمت کشیدن تصویر جاندار توجه فرمایید :


1⃣عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ مَنْ مَثَّلَ تِمْثَالًا کُلِّفَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ یَنْفُخَ فِیهِ الرُّوحَ

📚کافی ج ۶ص ۵٢٧

امام صادق علیه السلام فرمود :کسی که تمثالی را درست کند، در روز قیامت تکلیف کرده می شود تا در آن روح بدمد!


2⃣مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّهِ عَنْ تَمَاثِیلِ الشَّجَرِ وَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ فَقَالَ لَا بَأْسَ مَا لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مِنَ الْحَیَوَان

📚محاسن ج ٢ص۶١٩

محمدبن مسلم گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد تمثال و تصویر درخت و خورشید و ماه، سوال کردم؛ امام فرمودند :اشکالی ندارد تا وقتی که از موجودات زنده نباشد.


3⃣عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ هُمُ الْمُصَوِّرُونَ یُکَلَّفُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ یَنْفُخُوا فِیهَا الرُّوحَ

📚محاسن ص616

امام باقر علیه السلام فرمود : «همانا کسانی که الله و رسول او را #آزار می دهند» همان #تصویرگران هستند، در روز قیامت تکلیف کرده می شوند که در آن روح بدمند!


4⃣عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: ثَلَاثَةٌ یُعَذَّبُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَنْ صَوَّرَ صُورَةً مِنَ الْحَیَوَانِ یُعَذَّبُ حَتَّی یَنْفُخَ فِیهَا وَ لَیْسَ بِنَافِخٍ فِیهَا وَ الَّذِی یَکْذِبُ فِی مَنَامِهِ یُعَذَّبُ حَتَّی یَعْقِدَ بَیْنَ شَعِیرَتَیْنِ وَ لَیْسَ بِعَاقِدِهِمَا وَ الْمُسْتَمِعُ مِنْ قَوْمٍ وَ هُمْ لَهُ کَارِهُونَ یُصَبُّ فِی أُذُنَیْهِ الْآنُکُ وَ هُوَ الْأُسْرُبُّ

📚محاسن ج٢ ص ۶١۶

امام صادق علیه السلام فرمود :سه کس روز قیامت مورد عذاب واقع می شوند :شخصی که رؤیا و خواب دروغ نقل نماید مجبور کرده می شود که بین دو حبه جو گره بزند و نمی تواند بین آن دو گره بزند و کسی که تمثالی را صورت گری کند تکلیف می شود که در آن بدمد و نمی تواند بدمد و کسی که بین قومی سخنان آنها را گوش می دهد در حالی که آنها کراهت دارند، در گوش های او سرب (مذاب) ریخته می شود.

✅هم در لغت و هم در روایات، «تمثال» هم به معنای ساختن مجسمه است و هم به معنای کشیدن تصویر با نوشتن.

در کتاب مجمع البحرین جلد ۵ص ۴٧٠ آمده است :
مثلت له تمثیلا :إذا صورت له مثاله بالکتابة و غیره:یعنی:درست کردن مثال کسی با کتابت و نوشتن و غیر آن

به حدیث زیر هم دقت کنید که نشان می دهد «تمثال» به نقش روی پرده هم گفته می شود :

5⃣عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ عَنِ الْبَیْتِ یَکُونُ عَلَی بَابِهِ سِتْرٌ فِیهِ تَمَاثِیلُ أَ یُصَلَّی فِی ذَلِکَ الْبَیْتِ قَالَ لَا وَ سَأَلْتُ عَنِ الْبُیُوتِ یَکُونُ فِیهَا التَّمَاثِیلُ أَ یُصَلَّی فِیهَا قَالَ لَا

📚محاسن ص ۶١٧

ترجمه :علی بن جعفر گوید :از موسی بن جعفر علیه السلام در مورد اتاقی که بر درب آن پرده ای هست که در آن «تماثیل» وجود دارد سوال کردم که آیا در آن اتاق می توان نماز خواند؟ فرمود:خیر، و پرسیدم آیا در اتاق‌هایی که مجسمه و تصویر هست در آن نماز خوانده می شود؟ فرمود :خیر

✅ مشاهده می شود که سخنان نورانی اهل بیت علیهم السلام به طور یکنواخت در مذمت از صورتگری و مجسمه سازی جاندار است و چطور اهل بیت علیهم السلام راضی باشند که تصویری خیالی و گاهی با خصوصيات اهانت آمیز کشیده شود و به آنها نسبت داده شود در حالیکه امام باقر صلوات اللَّه علیه در حدیثی در مورد تمثال ها فرمودند :

الْأَعَاجِمُ تُعَظِّمُهُ وَ إِنَّا لَنَمْتَهِنُهُ.

📚كافي ج۶ص۴۷۷

يعني : عجمی ها تماثیل را تعظیم و احترام می کنند و ما آن را #خوار می کنیم!

لذا هیچ جایگاهی برای کشیدن تصاویر خیالی و نسبت دادن آنها به معصومین و خرید و فروش و نصب آنها بر پرچم عزا و غیره وجود ندارد و روش و سنت هیچکدام از معصومین آن را تائید نمی کند و برای اطاعت از اهل بیت و ترک اهانت به آنها لازم است این تصاویر برچیده شود.


✅در روایت زیر نیز دقت نمائید :

6⃣عن برید بن معاویة قال سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَر یَقُولُ فِی مَسْجِدِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله إِنَّ إِبْلِیسَ اللَّعِینَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ صَوَّرَ صُورَةً عَلَی مِثَالِ آدَمَ علیه السلام لِیَفْتِنَ بِهِ النَّاسَ وَ یُضِلَّهُمْ عَنْ عِبَادَةِ اللَّهِ تَعَالَی..

برید گوید :شنیدم امام باقر صلوات اللَّه علیه در مسجدالنبی می فرمود: همانا ابليس لعين اولین کسی بود که صورتی را به شکل آدم علیه السلام درست کرد تا به وسیله آن مردم را به فتنه بیندازد و از عبادت اللَّهِ تعالی گمراه نماید.....!

📚 بحار ج3 ص 250

✅روایت فوق طولانی است که توصیه می شود به روایت کامل آن رجوع شود.


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹