Loading...

سوال ١٢١-#قنوت_نماز_بلند خوانده می شود یا #آهسته؟


✅پاسخ :مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْقُنُوتُ کُلُّهُ جِهَارٌ
📚من لا یحضره الفقيه ج١ص٣١٨

ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود :همه #قنوتها به صورت #جهر (آشکار و بلند) است.

عَنْ أَبِی بَکْرِ بْنِ أَبِی سَمَّاکٍ قَالَ صَلَّیْتُ خَلْفَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْفَجْرَ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ فِی الثَّانِیَةِ جَهَرَ بِصَوْتِهِ نَحْواً مِمَّا کَانَ یَقْرَأُ وَ قَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا وَ عَافِنَا وَ اعْفُ عَنَّا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ
📚من لا یحضره الفقيه ج١ص۴٠٠

ترجمه :راوی گوید:من نماز صبح را پشت سر امام صادق علیه السلام خواندم، آن حضرت وقتی در رکعت دوم از قرائت فارغ شدند صدای خود را همانطور که در حال قرائت بلند نموده بودند، بالا آوردند و(در قنوت) گفتند:

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا وَ عَافِنَا وَ اعْفُ عَنَّا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ

✅دعای فوق از ادعیه کوتاه و جامع اهل بیت علیهم السلام است که در قنوت نمازها از جانب ائمه علیهم السلام، در چند حدیث وارد شده است و در حدیث دیگری در 📚تهذیب ج٢ص٩٢ از همین راوی، امام به او فرمودند:این دعای بالا را در قنوت نماز وتر بخوان.

✅با توجه به دو روایت بالا، سنت اهل بیت علیهم السلام در بلند خواندن قنوت کلیه نمازها ثابت است، اما با توجه به حدیث زیر، رخصت آهسته خواندن هم، مشخص می شود :

مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی الْعُبَیْدِیِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَخِیهِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْمَاضِیَ عَنِ الرَّجُلِ هَلْ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَجْهَرَ بِالتَّشَهُّدِ وَ الْقَوْلِ فِی الرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ وَ الْقُنُوتِ فَقَالَ إِنْ شَاءَ جَهَرَ وَ إِنْ شَاءَ لَمْ یَجْهَرْ
📚تهذیب ج٢ ص١٠٣

ترجمه :علی بن یقطین گوید:از امام کاظم علیه السلام پرسیدم :آیا صلاح است که شخص در تشهد و ذکر رکوع و ذکر سجده و قنوت جهر کند(با صدای بلند و آشکار بگوید)؟ امام فرمودند :اگر خواست (در این موارد) با صدای بلند و جهر بخواند و اگر هم خواست بلند و جهر نخواند.

✅از این روایت، رخصت ترک جهر و بلند خواندن، در رکوع و سجده و تشهد و قنوت ثابت می شود.

اما به مورد استثناء زیر هم دقت شود:

عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَجَّالِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ یَنْبَغِی لِلْإِمَامِ أَنْ یُسْمِعَ مَنْ خَلْفَهُ کُلَّ مَا یَقُولُ وَ لَا یَنْبَغِی لِمَنْ خَلْفَ الْإِمَامِ أَنْ یُسْمِعَهُ شَیْئاً مِمَّا یَقُولُ
📚تهذیب ج٢ ص١٠٢

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :برای امام (جماعت) سزاوار است که (در نماز جماعت)، هر چه می گوید به کسانی که پشت سرش هستند بشنواند و کسانی که پشت سر امام جماعت هستند سزاوار نیست که چیزی از آنچه می گویند را به امام بشنوانند.

✅پس در نماز جماعت، ذکر قنوت طوری باید گفته شود که امام جماعت نشنود و امام نیز باید طوری بگوید که مأمومین بشنوند. جایی که مأمومین زیاد باشند حدیث خاص دارد.

✅اما کسانی که آهسته خواندن قنوت و تشهد و ذکر رکوع و سجده را با توجه به رخصت وارده در روایات برای عمل انتخاب می کنند حتما به روایت زیر دقت کنند:

مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَةَ وَ ابْنِ بُکَیْرٍ جَمِیعاً عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ لَا یُکْتَبُ مِنَ الْقِرَاءَةِ وَ الدُّعَاءِ إِلَّا مَا أَسْمَعَ نَفْسَهُ
📚کافی ج ٣ص٣١٣

ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود : (در نماز) از قرائت و دعا نوشته نمی شود مگر آنچه به گوش خود بشنواند.

✅طبق این فرموده حجت خدا صلوات الله علیه، نباید قرائت و دعا و از جمله قنوت، آنقدر آهسته گفته شود که خودش نشنود بلکه حداقل آن این است که خود آن را بشنود.

✅در پایان، این حدیث به مؤمنین هدیه می شود :

امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند :در قنوت نماز فریضه در همه روزها مگر در (ظهر) جمعه این دعا را می گوئی:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِوُلْدِی وَ أَهْلِ بَیْتِی وَ إِخْوَانِیَ الْمُؤْمِنِینَ فِیکَ الْیَقِینَ وَ الْعَفْوَ وَ الْمُعَافَاةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ الْمَغْفِرَةَ وَ الْعَافِیَةَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ

📚وسائل (٣٠جلدی)ج۶ص٢٧۵

✅لازم به ذکر است برای قنوت نماز ظهر جمعه دعای خاص در احادیث وجود دارد.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹