#سؤال_828_ شخص #لال چگونه نماز بخواند؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: تَلْبِيَةُ الْأَخْرَسِ وَ تَشَهُّدُهُ وَ قِرَاءَتُهُ الْقُرْآنَ فِي الصَّلَاةِ تَحْرِيكُ لِسَانِهِ وَ إِشَارَتُهُ بِإِصْبَعِهِ.
📚 الكافي ج۳ص۳۱۵
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : تلبيه گفتن شخص گنگ و تشهد و قرائت قرآن نمودن او در نماز، حرکت دادن زبانش و اشاره کردنش با انگشتش می باشد!
2⃣عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ إِنَّكَ قَدْ تَرَى مِنَ الْمُحَرَّمِ مِنَ الْعَجَمِ لَا يُرَادُ مِنْهُ مَا يُرَادُ مِنَ الْعَالِمِ الْفَصِيحِ وَ كَذَلِكَ الْأَخْرَسُ فِي الْقِرَاءَةِ فِي الصَّلَاةِ وَ التَّشَهُّدِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ فَهَذَا بِمَنْزِلَةِ الْعَجَمِ وَ الْمُحَرَّمِ لَا يُرَادُ مِنْهُ مَا يُرَادُ مِنَ الْعَاقِلِ الْمُتَكَلِّمِ الْفَصِيحِ
📚 قرب الإسناد ۲۴.
مسعده گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : همانا تو می بینی که آنچه از عالم فصیح خواسته می شود از شخص عجمی( غیر عرب) که هنوز تمرین و ریاضت او (بر تعلیم عربی) تکمیل نشده است خواسته نمی شود و همچنین است شخص گنگ در قرائت در نماز و تشهد و مانند آن، پس این هم به منزله شخص عجم است و از کسی که هنوز تمرین و ریاضت او تکمیل نشده است، آنچه از عالم سخنور فصیح خواسته می شود، خواسته نمی شود!
3⃣ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: تَلْبِيَةُ الْأَخْرَسِ وَ قِرَاءَتُهُ الْقُرْآنَ وَ تَشْهَدُهُ فِي الصَّلَاةِ يُجْزِيهِ تَحْرِيكُ لِسَانِهِ (وَ إِشَارَتُهُ) بِإِصْبَعِهِ
📚 الجعفريات ص ۷۰
علي صلوات اللَّه علیه فرمود : تلبيه گفتن ( لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ گفتن محرم) شخص لال و قرائت قرآن و تشهد او در نمازش، حرکت دادن زبانش (و اشاره او) با انگشتش او را کافی است!
✅ روشن است که شخص لال با حرکت دادن زبانش و اشاره با انگشتش قرائت و تشهد و اذکار نماز خود را ادا می کند و نماز خود را می خواند.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)