Loading...

#سؤال_791_ آیا شستن #مژه در #وضو واجب است؟



✅پاسخ: به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِر أَخْبِرْنِي عَنْ حَدِّ الْوَجْهِ الَّذِي يَنْبَغِي أَنْ يُوَضَّأَ الَّذِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ الْوَجْهُ الَّذِي قَالَ اللَّهُ وَ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَسْلِهِ الَّذِي لَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ أَنْ يَزِيدَ عَلَيْهِ وَ لَا يَنْقُصَ مِنْهُ إِنْ زَادَ عَلَيْهِ لَمْ يُؤْجَرْ وَ إِنْ نَقَصَ مِنْهُ أَثِمَ مَا دَارَتْ عَلَيْهِ الْوُسْطَى وَ الْإِبْهَامُ مِنْ قُصَاصِ شَعْرِ الرَّأْسِ إِلَى الذَّقَنِ وَ مَا جَرَتْ [حَوَتْ] عَلَيْهِ الْإِصْبَعَانِ مُسْتَدِيراً فَهُوَ مِنَ الْوَجْهِ وَ مَا سِوَى ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ الْوَجْهِ

📚 الفقيه ج۱ص۴۴

#زرارة به امام باقر صلوات اللَّه علیه عرض کرد : به من از حد صورتی که اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فرموده است که سزاوار است وضو داده شود خبر بده!
امام فرمودند : صورتی را که اللَّه فرموده است و به شستن آن أمر نموده است که برای هیچ کسی سزاوار نیست که بر آن بیفزاید و نه از آن کم کند، که اگر بر آن بیفزاید اجر نمی برد و اگر کم کند گناه کرده است، آن است که انگشت میانی و انگشت ابهام، از محل روئیدن موی سر تا چانه بر آن دور می زند و آنچه این دو انگشت به صورت دائره وار آن را در بر می گیرد از صورت است و غیر آن از صورت نیست!


2⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ أَ لَا تُخْبِرُنِي مِنْ أَيْنَ عَلِمْتَ وَ قُلْتَ أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ وَ بَعْضِ الرِّجْلَيْنِ فَضَحِكَ فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ وَ نَزَلَ بِهِ الْكِتَابُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ فَعَرَفْنَا أَنَّ الْوَجْهَ كُلَّهُ يَنْبَغِي أَنْ يُغْسَلَ


📚الفقيه ج۱ص۱۰۳

#زراره گوید :به امام باقر صلوات اللَّهِ علیه گفتم : آیا به من خبر نمی دهید که از کجا دانستید و فرمودید که همانا مسح به قسمتی از سر و قسمتی از دو پا است؟
پس امام تبسم کردند و فرمودند : ای زراره! آن را رسول اللّه صلی الله علیه و آله فرموده است و کتاب از جانب اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ به آن نازل شده است زیرا اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (در سوره مائده آیه 6)فرموده است : « پس صورتهای خود را بشویید»
لذا ما شناختیم که صورت #همه آن سزاوار است که شسته شود!


3⃣ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ مَا أَحَاطَ بِهِ الشَّعْرُ فَقَالَ كُلُّ مَا أَحَاطَ بِهِ مِنَ الشَّعْرِ فَلَيْسَ عَلَى الْعِبَادِ أَنْ يَطْلُبُوهُ وَ لَا يَبْحَثُوا عَنْهُ وَ لَكِنْ يُجْرَى عَلَيْهِ الْمَاءُ.

📚 الفقيه ج۱ص۴۴

#زراره گوید : به امام باقر صلوات اللَّهِ علیه گفتم : به من خبر دهید که آنچه مو آن را احاطه کرده است (برای وضو چه می شود)؟
امام فرمودند : هر آنچه که مو (مانند ریش) آن را احاطه کرده است ( مو آن را پوشانده است)، پس بر بندگان نیست که آن را طلب کنند و جستجو نمایند ولکن آب بر روی آن (یعنی روی همان موی پوشاننده) جاری کرده می شود!

4⃣ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ في حديث قَالَ: إِنَّمَا عَلَيْكَ أَنْ تَغْسِلَ مَا ظَهَرَ.

📚 التهذيب ج۱ص۷۸

#زراره از امام باقر صلوات اللَّهِ علیه روایت نموده است که فرمود : همانا بر عهده توست که (در وضو) آنچه آشکار است را شستشو دهی!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره روشن است که برای وضو کل محدوده صورت که در روایت 1⃣ مشخص شده است باید شستشو داده شود و از محدوده صورت، تنها بواطن مثل داخل چشم و داخل بینی و داخل دهان و نیز آنچه مو روی آن را احاطه کرده و پوشانده است، شستشو از آن برداشته شده است و ظاهر صورت باید شستشو داده شود و #مژه از محدوده صورت و جزو ظاهر صورت است و شستن آن در وضو واجب است.

لذا زنانی که مژه های خود را با مواد زینتی مثل #ریمل آرایش می کنند باید دقت کنند که مانع از رسیدن آب به مژه ها نباشد و چون مانع رسیدن آب وضو به مژه است، قبل از وضو آن مانع را برطرف نمایند.


✅ احادیث این پست همگی از روایت زرارة بن أعين است
ضمن هدیه ثواب نشر این پست به زرارة بن أعين، حدیث زیر را در #فضيلت_زراره به خوانندگان محترم هدیه می کنیم :


5⃣عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ وَ غَيْرِهِ قَالُوا قَالَ أَبُو عَبْداللَّه رَحِمَ اللَّهُ زُرَارَةَ بْنَ أَعْيَنَ لَوْ لَا زُرَارَةُ وَ نُظَرَاؤُهُ لَانْدَرَسَتْ أَحَادِيثُ أَبِي

📚 رجال الكشّيّ ج۱ص۱۳۶

امام صادق صلوات اللَّهِ علیه فرمود : اللَّه زرارة بن أعين را رحمت کند! اگر زراره و امثال او نبودند، نشان و أثر احادیث پدرم پاک و محو می شد و از بین می رفت!

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹