سوال ٩١- آیا دست گذاشتن بر روی سینه موقع سلام دادن به امام حسین علیه السلام درسته و مدرکی دارد؟
✅پاسخ :دستور خاصی مبنی بر انجام این کار در روایات مشاهده نشده است و بهتر است در انجام اعمال دینی فقط اعمال و دستورات صادر شده از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام عمل شود، ضمنا به روایت زیر دقت شود که کار منهی ذکر شده در آن، دارای دو معنی در کتب لغت میباشد که،یکی از آنها گذاشتن دست بر روی سینه در برابر اشخاص است:
مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مِهْرَانَ وَ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ جَمِیعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی فِی حَدِیثٍ أَنَّ رَجُلًا قَصَّ عَلَیْهِ قِصَّةً طَوِیلَةً وَ هُوَ قَائِمٌ وَ أَبْلَغَهُ سَلَامَ رَجُلٍ کَافِرٍ ثُمَّ قَالَ الرَّجُلُ إِنْ أَذِنْتَ لِی یَا سَیِّدِی کَفَّرْتُ لَکَ وَ جَلَسْتُ فَقَالَ آذَنُ لَکَ أَنْ تَجْلِسَ وَ لَا آذَنُ لَکَ أَنْ تُکَفِّرَ فَجَلَسَ
📚کافی ج ١ص۴٧٩
ترجمه :در حدیثی مردی در حالی که ایستاده بود داستانی طولانی را برای امام کاظم علیه السلام بیان کرد و از جانب شخصی کافر به امام سلام رساند سپس آن مرد گفت:ای آقای من اگر به من اجازه دهید برای شما «تکفیر» کنم و بنشینم؛ امام فرمودند :به تو اجازه میدهم که بنشینی ولی اجازه نمیدهم که عمل «تکفیر» انجام دهی.....
✅بیان:در کتب لغت دو معنی مناسب با این جملات برای واژه «تکفير» ، ذکر شده است که هر دو ذکر می شود :
1- «قد کفر له» و التکفیر :أن یضع یده او یدیه علی صدره
📚لسان العرب ج۵ ص ١۵٠
ترجمه :در کتاب لسان العرب و.. در معنی واژه «تکفیر» آمده است :اینکه شخص یک دست یا دو دست خود را برای کسی بر روی سینه بگذارد.
2-و «التکفیر» :هو أن ینحنی الإنسان و یطأطی رأسه قریبا من الرکوع کما یفعل من یرید تعظیم صاحبه
📚النهایه ج۴ص١۸٨
ترجمه :در کتاب «نهایه» و... در معنی واژه «تکفیر» آمده است : «تکفیر» این است که انسان خم شود و سرش را پایین آورد نزدیک به حالت رکوع، همانطور که هر که بخواهد طرف مقابل خود را تعظیم و احترام می کند، اینطور انجام می دهد.
در هر حال، انجام این کار یعنی گذاشتن دست بر روی سینه در موقع سلام، نیاز به سنتی از اهل بیت علیهم السلام دارد تا جایگاه عمل داشته باشد و در عین حال، بر حسب یکی از معانی ذکر شده برای آن در کتب لغت، از آن در حدیث کافی، نهی شده است و عالم بزرگوار شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه بر حسب این روایت قائل به کراهت انجام این کار برای مردم و حتی در برابر امام شده است.
نظرات (0)