Loading...

#سؤال_753_ مادرم بدون اطلاع پدرم مبلغی از مال خودش را به من بخشید. آیا اجازه گرفتن آن را دارم؟



✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا فِي الْمَرْأَةِ تَهَبُ مِنْ مَالِهَا شَيْئاً بِغَيْرِ إِذْنِ زَوْجِهَا قَالَ لَيْسَ لَهَا

📚 تهذيب ج۷ص۴۶۲

جميل بن دراج از یکی از اصحاب در مورد زنی که از مال خودش، چیزی را بدون اذن شوهرش #هبه می کند روایت نموده است که (امام علیه السلام) فرمود : چنین حقی برای او نیست!

2⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْقَطَّانِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ السُّكَّرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَكَرِيَّا الْجَوْهَرِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ قَالَ قَالَ: وَ لَا يَجُوزُ لِلْمَرْأَةِ فِي مَالِهَا عِتْقٌ وَ لَا بِرٌّ إِلَّا بِإِذْنِ زَوْجِهَا

📚 الخصال ج ۲ ص ۵۸۸ ح ۱۲

امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند : برای زن هیچ بنده آزاد کردن و احسان کردنی در مال خودش جائز نیست مگر به #اجازه_شوهرش!


3⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَيْسَ لِلْمَرْأَةِ مَعَ زَوْجِهَا أَمْرٌ فِي عِتْقٍ وَ لَا صَدَقَةٍ وَ لَا تَدْبِيرٍ وَ لَا هِبَةٍ وَ لَا نَذْرٍ فِي مَالِهَا إِلَّا بِإِذْنِ زَوْجِهَا إِلَّا فِي حَجٍّ أَوْ زَكَاةٍ أَوْ بِرِّ وَالِدَيْهَا أَوْ صِلَةِ قَرَابَتِهَا.

📚 الفقيه ج۳ص۱۷۷

امام صادق علیه السلام فرمود : برای زن با وجود شوهرش امری در مورد بنده آزاد کردن و صدقه دادن و تدبیر (یعنی آزاد کردن برده برای بعد از مرگ خود) و #هبه (یعنی بخشش) و #نذر در مالش نیست مگر با #اذن و اجازه شوهرش، بجز در مورد #حج (فریضه) یا #زکات یا #احسان_به_پدر_و_مادر یا #صله_با_قرابت_خودش (یعنی با خویشانِ رَحِم)


4⃣ عَنْ أَبِي الْمَحَامل عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الْإِنْسَانُ أَحَقُّ بِمَالِهِ مَا دَامَتِ الرُّوحُ فِي بَدَنِهِ.

📚 الكافي ج۷ص۸

امام صادق علیه السلام فرمود : انسان تا مادامی که روح در بدن اوست، به مال خود سزاوارتر است!


5⃣عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ اعْتُقِلَ لِسَانُهُ عِنْدَ الْمَوْتِ أَوِ امْرَأَةٍ فَجَعَلَ أَهَالِيهِمَا يُسَائِلُهُ أَعْتَقْتَ فُلَاناً وَ فُلَاناً فَيُومِئُ بِرَأْسِهِ أَوْ تُومِئُ بِرَأْسِهَا فِي بَعْضٍ نَعَمْ وَ فِي بَعْضٍ لَا وَ فِي الصَّدَقَةِ مِثْلُ ذَلِكَ أَ يَجُوزُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ جَائِزٌ.

📚 قرب الإسناد ص۱۱۹

علی بن جعفر گوید : از موسی بن جعفر علیه السلام پرسیدم : مرد یا زنی در هنگام مرگ زبانش بسته می شود، پس اهل او شروع می کنند به سؤال و جواب از او و می گویند : فلان و فلان برده را آزاد کردی؟ پس آن مرد یا آن زن در برخی با سرش اشاره می کند که بله و در مورد برخی هم با سرش اشاره می کند که خیر و در مورد #صدقه نیز همینطور
آیا جائز و قابل اجرا است؟ امام فرمودند : بله!


✅ با توجه به روایات فوق و غيره، انسان تا مادامی که زنده است اختیار مال خود را دارد ولی با این وجود، در مورد زن شوهر دار، در روایت 1⃣و2⃣و3⃣، صدقه و هبه و بنده آزاد کردن و احسان کردن زن با مال خودش منوط به #اجازه_شوهر شده است،البته در حدیث 3⃣، در مورد حج فریضه یا زکات يا احسان به والدین یا صله کردن با ارحامش این امر استثناء شده است و از آنجا که فرزند جزو قرابت و ارحام زن محسوب می شود، هبه کردن زن از مال شخصی خودش بدون اذن و اطلاع شوهرش جائز است و این فرزند می تواند هبه مادر خود را بگیرد هر چند پدرش مطلع نباشد.

✅ در چند روایت مانند روایت 5⃣ و روایت 📚الفقيه ج4 ص198 حدیث 5455 و روایت 📚الكافي ج۱ص۴۵۳ح۲ و غیره، وصیت نمودن زن در مال خودش برای بنده آزاد کردن و صدقه، بدون منوط بودن به اجازه شوهر آمده است که طبق #احکام_وصیت_حداکثر_تا_ثلث_مال ، زن نیز مانند مرد اجازه وصیت دارد.

#بخشش_زن_از_اموال_خودش_بدون_اذن_شوهرش

✅ به لینک زیر نیز رجوع فرمایید :

https://t.me/porseshvapasokhe/612

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹