#سؤال_750_ قبل از به پایان رسیدن مدت #عقد_موقت ، اگر طرفین قصد تمدید آن را داشته باشند، آیا باید صبر کنند مدت متعه تمام شود یا خیر؟ و آیا باید صبر کنند عده بگذرد؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: لَا بَأْسَ أَنْ تَزِيدَكَ وَ تَزِيدَهَا إِذَا انْقَطَعَ الْأَجَلُ فِيمَا بَيْنَكُمَا تَقُولُ لَهَا اسْتَحْلَلْتُكِ بِأَجَلٍ آخَرَ بِرِضًا مِنْهَا وَ لَا يَحِلُّ ذَلِكَ لِغَيْرِكَ حَتَّى تَنْقَضِيَ عِدَّتُهَا .
📚 الكافي ج۵ص۴۵۸
ابو بصير گوید : (امام فرمودند) : (در ازدواج موقت) وقتی مدت بین شما به پایان رسید، اشکالی ندارد که او مدت را بر شما بیفزاید و تو هم اجرت را بر او بیفزایی و با مهر مورد رضایت او، به او می گوئی با مدت دیگری تو را استحلال می کنم، اما این کار برای غیر تو حلال نیست تا اینکه #عده او به پایان برسد!
2⃣عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَمَّنْ رَوَاهُ قَالَ: إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ مُتْعَةً كَانَ عَلَيْهَا عِدَّةٌ لِغَيْرِهِ فَإِذَا أَرَادَ هُوَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا لَمْ يَكُنْ عَلَيْهَا عِدَّةٌ يَتَزَوَّجُهَا إِذَا شَاءَ.
📚 الكافي ج۵ص۴۵۹
ابن ابی عمیر از کسی که روایت نموده است که (امام) فرمودند : وقتی که مرد زنی را به #ازدواج_موقت در می آورد، برای غیر آن مرد نگه داشتن عده بر عهده زن می باشد ولی اگر خود او بخواهد با او ازدواج (دائم يا موقت) نماید، عده نگه داشتن بر عهده او نیست و هر موقع که خواست او را به ازدواج (موقت یا دائم) در می آورد!
3⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ إِنْ أَرَادَ أَنْ يَسْتَقْبِلَ أَمْراً جَدِيداً فَعَلَ وَ لَيْسَ عَلَيْهَا الْعِدَّةُ مِنْهُ وَ عَلَيْهَا مِنْ غَيْرِهِ خَمْسٌ وَ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً.
📚 التهذيب ج۷ص۲۶۴
محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام در مورد #متعه سؤال کرد؛ امام فرمودند : اگر قصد داشته باشند أمر جدیدی را آغاز نمایند، می توانند این کار را انجام دهند و عده نگه داشتن از او بر عهده زن نیست ولی از غير او 45 شب #عده بر عهده آن زن می باشد!
4⃣عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ: فَإِذَا جَاءَ الْأَجَلُ يَعْنِي فِي الْمُتْعَةِ كَانَتْ فُرْقَةٌ بِغَيْرِ طَلَاقٍ فَإِنْ شَاءَ أَنْ يَزِيدَ فَلَا بُدَّ أَنْ يُصْدِقَهَا شَيْئاً قَلَّ أَوْ كَثُرَ.
📚 الفقيه ج۳ص۴۶۴
امام باقر علیه السلام فرمود : وقتی در #ازدواج_موقت مدت به پایان رسید، بدون طلاق جدایی حاصل می شود، پس اگر مرد بخواهد باز اضافه کند، ناگزیر باید کم یا زیاد صداق و مهری برایش قرار دهد!
5⃣عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّه الرَّجُلُ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ مُتْعَةً فَيَتَزَوَّجُهَا عَلَى شَهْرٍ ثُمَّ إِنَّهَا تَقَعُ فِي قَلْبِهِ فَيُحِبُّ أَنْ يَكُونَ شَرْطُهُ أَكْثَرَ مِنْ شَهْرٍ فَهَلْ يَجُوزُ أَنْ يَزِيدَهَا فِي أَجْرِهَا وَ يَزْدَادَ فِي الْأَيَّامِ قَبْلَ أَنْ تَنْقَضِيَ أَيَّامُهُ الَّتِي شَرَطَ عَلَيْهَا فَقَالَ لَا يَجُوزُ شَرْطَانِ فِي شَرْطٍ قُلْتُ كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ يَتَصَدَّقُ عَلَيْهَا بِمَا بَقِيَ مِنَ الْأَيَّامِ ثُمَّ يَسْتَأْنِفُ شَرْطاً جَدِيداً.
📚 الكافي ج۵ص۴۵۸
ابان گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم : مردی زنی را به #ازدواج_موقت در می آورد و مدت را یک ماه قرار می دهند، سپس آن زن در دل او واقع می شود و دوست دارد که مدت او بیش از یک ماه باشد، آیا جائز است قبل از اینکه ایام او که بر زن شرط کرده است تمام شود، بر مدت و اجرت او اضافه کند؟
امام فرمودند : دو شرط(دو مدت و دو اجرت ) در یک شرط(یعنی در یک عقد) جائز نیست!
گفتم پس چه کند؟ فرمود : ایام باقيمانده را بر او ببخشد و سپس شرط جدیدی را آغاز نماید!
✅ از روایات فوق و غيره روشن است که در ازدواج موقت، اگر طرفین بعد از اتمام مدت بخواهند مجددا با هم ازدواج نمایند، نیازی به نگه داشتن عده نیست و نگه داشتن عده در موردی است که شخص دیگری بخواهد با این زن ازدواج دائم یا موقت نماید.
در صورتی که قبل از اتمام مدت بخواهند مدت بیشتری را در عقد موقت باشند، طبق روایت 5⃣ مرد مابقی مدت را به زن می بخشد سپس عقد جدیدی با مدت و مهر جدیدی منعقد می کنند.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)