Loading...

#سؤال_745_ آیا #نماز_خواندن_در_جوراب_و_دستکش و نعلین جائز است؟



✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه أَنَّهُ قَالَ: كُلُّ مَا كَانَ عَلَى الْإِنْسَانِ أَوْ مَعَهُ مِمَّا لَا تَجُوزُ الصَّلَاةُ فِيهِ وَحْدَهُ فَلَا بَأْسَ أَنْ يُصَلَّى فِيهِ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ قَذَرٌ مِثْلُ الْقَلَنْسُوَةِ وَ التِّكَّةِ وَ الْكَمَرَةِ وَ النَّعْلِ وَ الْخُفَّيْنِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ.

📚 التهذيب ج۲ص۲۷۵

امام صادق علیه السلام فرمود : هر چیزی که بر شخص یا همراه شخص باشد که از چیزهایی است که نماز خواندن به تنهایی در آن جائز نیست، پس اشکالی ندارد که در آن نماز بخواند هر چند در آن نجاست باشد. مثل : کلاه و بند شلوار و کیسه ای که بیمار سلس البول به آلت خود می بندد و نَعل (پاپوشی متشکل از یک کفه و یک یا دو بند بر روی آن) و خُفّ (کفش روبسته) و آنچه شبیه اینهاست!


2⃣ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِذَا صَلَّيْتَ فَصَلِّ فِي نَعْلَيْكَ إِذَا كَانَتْ طَاهِرَةً فَإِنَّهُ يُقَالُ ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ.

📚 التهذيب ج۲ص۲۳۳

امام صادق علیه السلام فرمود : هنگامی که نماز می خوانی، پس در نعلین خود نماز بخوان در صورتی که پاک باشد، چرا که گفته می شود از سنت است!


3⃣ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْخِفَافِ الَّتِي تُبَاعُ فِي السُّوقِ فَقَالَ اشْتَرِ وَ صَلِّ فِيهَا حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ مَيْتٌ بِعَيْنِهِ.

📚 التهذيب ج۲ص۲۳۴

حلبی گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد کفش‌های روبسته ای که در بازار فروخته می شود سؤال کردم؛ امام فرمودند : بخر و در آن نماز بخوان تا زمانی که به عینه علم پیدا کنی که #ميته است!

4⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: إِنَّ كُلَّ شَيْ ءٍ عَلَيْكَ تُصَلِّي فِيهِ يُسَبِّحُ مَعَكَ قَالَ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ لَبِسَ نَعْلَيْهِ وَ صَلَّى فِيهِمَا.

📚 علل الشرائع ص۳۳۶ح۱ الباب ۳۳

امام باقر علیه السلام فرمود : همانا هر چیزی که بر تو است و در آن نماز می خوانی، همراه تو تسبیح می گوید.
و فرمود : وقتی اقامه نماز گفته می شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله دو نعلین خود را می پوشید و در آن دو نماز می خواند!


5⃣عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَسْجُدَ فَارْفَعْ يَدَيْكَ بِالتَّكْبِيرِ وَ خِرَّ سَاجِداً وَ ابْدَأْ بِيَدَيْكَ فَضَعْهُمَا عَلَى الْأَرْضِ وَ إِنْ كَانَ تَحْتَهُمَا ثَوْبٌ فَلَا يَضُرُّكَ وَ إِنْ أَفْضَيْتَ بِهِمَا إِلَى الْأَرْضِ فَهُوَ أَفْضَلُ.

📚 الكافي ج۳ص۳۳۴

امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند : وقتی خواستی به سجده بروی، پس دستهایت را به تکبیر بالا ببر و به سجده سرازیر شو و ابتدا دستهایت را بر روی زمین بگذار و اگر زیر آن #پارچه ای باشد (یعنی پارچه یا لباسی بین دست تو و بین روی خود زمین مانع باشد) اشکال ندارد، ولی اگر آن دو را به زمین برسانی بهتر است!

6⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ لَا بَأْسَ أَنْ تَسْجُدَ وَ بَيْنَ كَفَّيْكَ وَ بَيْنَ الْأَرْضِ ثَوْبُكَ.

📚 التهذيب ج۲ص۳۰۹

امام باقر علیه السلام فرمود : اشکال ندارد که سجده کنی، در حالیکه لباست بین کف دست تو و بین زمین باشد!

✅ نماز خواندن در نعلین و جوراب و دستکش نهیی نشده است و رخصت های صریحی برای امثال جوراب رسیده است و حتی نجس بودن جوراب در نماز، به علت اینکه به تنهایی نماز در آن جائز نیست رخصت داده شده است و نماز خواندن در نعلین (عربی) نیز جزو سنت بیان شده است.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹