Loading...

#سؤال_721_ #محل_مصرف_خمس در #زمان_غیبت کجاست؟



✅پاسخ : به روایات زیر، با دقت توجه فرمایید :


1⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مَا أَيْسَرُ مَا يَدْخُلُ بِهِ الْعَبْدُ النَّارَ قَالَ مِنْ أَكْلٍ مِنْ مَالِ الْيَتِيمِ دِرْهَماً وَ نَحْنُ الْيَتِيمُ.

📚 الفقيه ج۲ص۴۱

ابوبصیر گوید : به امام باقر علیه السلام گفتم : کمترین چیزی که بنده به خاطر آن وارد آتش می شود چیست؟ فرمود : از خوردن یک درهم از مال یتیم و ما یتیم هستیم!


2⃣قَالَ الصَّادِقُ إِنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمَّا حَرَّمَ عَلَيْنَا الصَّدَقَةَ أَنْزَلَ لَنَا الْخُمُسَ فَالصَّدَقَةُ عَلَيْنَا حَرَامٌ وَ الْخُمُسُ لَنَا فَرِيضَةٌ وَ الْكَرَامَةُ لَنَا حَلَالٌ.

📚 الفقيه ج۲ص۴۱

امام صادق علیه السلام فرمود : همانا اللَّه که هیچ شایسته پرستشی جز او نیست، وقتی صدقه (واجب) را بر ما حرام نمود #خمس را برای ما نازل کرد، پس صدقه (فريضه و واجب) بر ما #حرام است و #خمس برای ما #فریضه است!


3⃣عَنْ عِمْرَانَ بْنِ مُوسَى عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: قَرَأْتُ عَلَيْهِ آيَةَ الْخُمُسِ فَقَالَ مَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ لِرَسُولِهِ- وَ مَا كَانَ لِرَسُولِهِ فَهُوَ لَنَا ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَرْزَاقَهُمْ بِخَمْسَةِ دَرَاهِمَ جَعَلُوا لِرَبِّهِمْ وَاحِداً وَ أَكَلُوا أَرْبَعَةً أَحِلَّاءَ ثُمَّ قَالَ هَذَا مِنْ حَدِيثِنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يَعْمَلُ بِهِ وَ لَا يَصْبِرُ عَلَيْهِ إِلَّا مُمْتَحَنٌ قَلْبُهُ لِلْإِيمَانِ.

📚 بصائر الدرجات ص۴۹

عمران بن موسی گوید : آیه خمس را بر امام کاظم علیه السلام قرائت نمودم؛ پس امام فرمودند : آنچه برای اللَّه است، برای رسول اوست و آنچه برای رسول اوست‌، برای ماست!
سپس فرمود : به اللَّه قسم که اللَّه بر مؤمنين ارزاق آنها را آسان گرفته است که در پنج درهم، یک درهم آن را برای رَبِّ خود قرار دهند و چهار درهم آن را به صورت حلال بخورند!
سپس فرمود : این (أمر دادن خمس) از #احاديث_دشوار_و_سخت ماست که جز کسی که قلب او برای ایمان آزموده شده است به آن عمل نمی کند و بر آن صبر نمی کند!

#حدیث_صعب_مستصعب

4⃣عَنِ ابْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الْخُمُسُ أُخْرِجُهُ قَبْلَ الْمَئُونَةِ أَوْ بَعْدَ الْمَئُونَةِ فَكَتَبَ بَعْدَ الْمَئُونَةِ.

📚 الكافي ج۱ص۵۴۵

ابن ابی نصر گوید : به ابوجعفر علیه السلام نامه نوشتم که #خمس را قبل از مئونه خارج کنم یا بعد از مئونه؟
پس امام در جواب نوشتند : بعد از مئونه (یعنی بعد از خرج معمول زندگی)



5⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَحَدِهِمَا فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ قَالَ خُمُسُ اللَّهِ وَ خُمُسُ الرَّسُولِ لِلْإِمَامِ وَ خُمُسُ ذِي الْقُرْبَى لِقَرَابَةِ الرَّسُولِ وَ الْإِمَامِ وَ الْيَتَامَى يَتَامَى آلِ الرَّسُولِ وَ الْمَسَاكِينُ مِنْهُمْ وَ أَبْنَاءُ السَّبِيلِ مِنْهُمْ فَلَا يُخْرَجُ مِنْهُمْ إِلَى غَيْرِهِمْ

📚 التهذيب ج۴ص۱۲۵

امام باقر يا امام صادق علیهما السلام در مورد گفتار الهی (در سوره انفال آیه 41)که می فرماید :

«بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای اللَّه ، و برای پیامبر، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است» فرمود : خمس اللَّه و خمس رسول برای امام است و خمس ذي القربی برای قرابة و خویشان رسول و امام است و یتیمان، یتیمان آل رسول هستند و مساکین از آنها (یعنی از آل رسول) و در راه ماندگان از آنها (یعنی از آل رسول). پس 👈#خمس از اینها به سوی دیگران بیرون برده نمی شود!👉




6⃣عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَ الْحَدِيثَ قَالَ: فَأَمَّا الْخُمُسُ فَيُقْسَمُ عَلَى سِتَّةِ أَسْهُمٍ سَهْمٌ لِلَّهِ وَ سَهْمٌ لِلرَّسُولِ وَ سَهْمٌ لِذَوِي الْقُرْبَى وَ سَهْمٌ لِلْيَتَامَى وَ سَهْمٌ لِلْمَسَاكِينِ وَ سَهْمٌ لِأَبْنَاءِ السَّبِيلِ فَالَّذِي لِلَّهِ فَلِرَسُولِ اللَّهِ فَرَسُولُ اللَّهِ أَحَقُّ بِهِ فَهُوَ لَهُ خَاصَّةً وَ الَّذِي لِلرَّسُولِ هُوَ لِذِي الْقُرْبَى وَ الْحُجَّةِ فِي زَمَانِهِ فَالنِّصْفُ لَهُ خَاصَّةً وَ النِّصْفُ لِلْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ أَبْنَاءِ السَّبِيلِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ لَا تَحِلُّ لَهُمُ الصَّدَقَةُ وَ لَا الزَّكَاةُ عَوَّضَهُمُ اللَّهُ مَكَانَ ذَلِكَ بِالْخُمُسِ الْحَدِيثَ.

📚 التهذيب ج۴ص۱۲۶

یکی از اصحاب حدیث را به سوی (امام) رفع داده است که فرمود:... اما #خمس بر شش سهم تقسیم می شود : سهمی براي اللَّه و سهمی برای رسول و سهمی برای ذی القربی (که همان امام است) و سهمی برای یتیمان و سهمی برای مساکین و سهمی برای در راه ماندگان.
پس آنچه برای اللَّه است، برای رسول اللّه است و او به آن سزاوارتر است و اختصاصا برای اوست و آنچه برای رسول است، پس برای ذي القربی و حجت در زمانش می باشد، پس نیمی از خمس اختصاصا برای امام است و نیمه دیگر برای یتیمان و مساکین و در راه ماندگان از آل محمد (یعنی سادات) می باشد که صدقه (واجب) و زکات برای آنها حلال نمی باشد و اللَّه به جای آن خمس را برای آنها قرار داده است!


7⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ: قَدِمَ قَوْمٌ مِنْ خُرَاسَانَ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا فَسَأَلُوهُ أَنْ يَجْعَلَهُمْ فِي حِلٍّ مِنَ الْخُمُسِ فَقَالَ مَا أَمْحَلَ هَذَا تُمْحِضُونَّا الْمَوَدَّةَ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَزْوُونَ عَنَّا حَقّاً جَعَلَهُ اللَّهُ لَنَا وَ جَعَلَنَا لَهُ [و هو الخمس] لَا نَجْعَلُ لَا نَجْعَلُ لَا نَجْعَلُ لِأَحَدٍ [احدا] مِنْكُمْ فِي حِلٍّ.

📚 الكافي ج۱ص۵۴۸

محمد بن زید گوید: گروهی از خراسان بر امام رضا علیه السلام وارد شدند و از ایشان درخواست کردند که در مورد #خمس آنها را در حليت قرار دهد!
امام فرمودند : چقدر این أمر محال و غیر ممکن است! شما با زبانتان دوستی خالص برای ما ابراز می کنید و حقي که اللَّه برای ما قرار داده است و ما را برای آن قرار داده است که همان خمس است، از ما دور می کنید؟؟!! احدی از شما را در حليت قرار نمی دهیم! قرار نمی دهیم! قرار نمی دهیم!


8⃣عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ قَالَ: وَ لَهُ يَعْنِي لِلْإِمَامِ نِصْفُ الْخُمُسِ كَمَلًا وَ نِصْفُ الْخُمُسِ الْبَاقِي بَيْنَ أَهْلِ بَيْتِهِ فَسَهْمٌ لِيَتَامَاهُمْ وَ سَهْمٌ لِمَسَاكِينِهِمْ وَ سَهْمٌ لِأَبْنَاءِ سَبِيلِهِمْ يُقْسَمُ بَيْنَهُمْ عَلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ مَا يَسْتَغْنُونَ بِهِ فِي سَنَتِهِمْ فَإِنْ فَضَلَ عَنْهُمْ شَيْ ءٌ فَهُوَ لِلْوَالِي فَإِنْ عَجَزَ أَوْ نَقَصَ عَنِ اسْتِغْنَائِهِمْ كَانَ عَلَى الْوَالِي أَنْ يُنْفِقَ مِنْ عِنْدِهِ بِقَدْرِ مَا يَسْتَغْنُونَ بِهِ وَ إِنَّمَا صَارَ عَلَيْهِ أَنْ يَمُونَهُمْ لِأَنَّ لَهُ مَا فَضَلَ عَنْهُمْ.

📚 الكافي ج۱ص۵۴۰

امام کاظم علیه السلام در حدیثی طولانی فرمودند : نیمی از #خمس به طور کامل برای امام است و نیمه دیگر خمس بین اهل بیت او (یعنی سادات) می باشد. پس یک سهم برای #یتیمان آنها و یک سهم برای #مساکین آنها و یک سهم برای #در_راه_ماندگان از سادات است که بر حسب کتاب و سنت، به اندازه ای که در سالشان بی نیاز شوند بین آنها تقسیم می شود.
پس اگر چیزی از نیمه سادات زیاد بیاید، پس برای والي یعنی امام می باشد و اگر نیمه سادات از بی نیاز کردن آنها ناتوان و ناقص باشد، بر عهده والي يعني امام است که به میزانی که با آن بی نیاز گردند از نزد خود به آنها انفاق نماید و همانا بر عهده امام است که مئونه آنها را بدهد، زیرا آنچه از سادات زیاد بیاید مال امام است!


9⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْتَرِيَ مِنَ الْخُمُسِ شَيْئاً حَتَّى يَصِلَ إِلَيْنَا حَقُّنَا.

📚 الكافي ج۱ص۵۴۵

امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند : برای هیچ کس حلال نیست که از خمس چیزی بخرد تا اینکه حق ما را به ما برساند!





0⃣1⃣عَنْ أَبِي الْحُسَيْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْأَسَدِيِّ قَالَ كَانَ فِيمَا وَرَدَ عَلَيَّ مِنَ الشَّيْخِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ الْعَمْرِيِّ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ فِي جَوَابِ مَسَائِلِي إِلَى صَاحِبِ الدَّارِ وَ أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ مِنْ أَمْرِ مَنْ يَسْتَحِلُّ مَا فِي يَدِهِ مِنْ أَمْوَالِنَا وَ يَتَصَرَّفُ فِيهِ تَصَرُّفَهُ فِي مَالِهِ مِنْ غَيْرِ أَمْرِنَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ نَحْنُ خُصَمَاؤُهُ فَقَدْ قَالَ النَّبِيُّ الْمُسْتَحِلُّ مِنْ عِتْرَتِي مَا حَرَّمَ اللَّهُ مَلْعُونٌ عَلَى لِسَانِي وَ لِسَانِ كُلِّ نَبِيٍّ مُجَابٍ فَمَنْ ظَلَمَنَا كَانَ مِنْ جُمْلَةِ الظَّالِمِينَ لَنَا وَ كَانَتْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ بِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ

📚 إكمال الدين ص۵۲۰ح۴۹

محمد بن جعفر اسدی گوید : از چیزهایی که بر دست محمد بن عثمان عَمْری در جواب سوالاتم به سوی صاحب دار (یعنی امام زمان علیه السلام) بر من وارد شد، این بود :
اما آنچه سؤال کردی از أمر کسانی که آنچه از اموال ما در دست آنها هست را حلال می شمارند و بدون اجازه ما، مانند اموال خودشان در آن تصرف می کنند، پس کسی که چنین کند ملعون است و ما خصمای او هستیم! به تحقیق که نبي صلی الله علیه و آله فرموده است : حلال شمرنده آنچه اللَّه از عترت من حرام کرده است، بر زبان من و هر پیامبر مجابی ملعون است، پس کسی که به ما ظلم کند، در زمره ظالمین به ماست و لعنت الهی بر اوست، بر حسب گفتار اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ که می فرماید : بهوش که لعنتِ اللَّه بر ظالمین باد!

1⃣1⃣ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى بْنِ طَاوُسٍ فِي كِتَابِ الطُّرَفِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عِيسَى بْنِ الْمُسْتَفَادِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللّهِ قَالَ لِأَبِي ذَرٍّ وَ سَلْمَانَ وَ الْمِقْدَادِ- أَشْهِدُونِي عَلَى أَنْفُسِكُمْ بِشَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ- وَصِيُّ مُحَمَّدٍ وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ولي المؤمنين و مولاهم و أن حقه من اللّه مفروض واجب وَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَةُ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ- وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِهِ وَ أَنَّ مَوَدَّةَ أَهْلِ بَيْتِهِ مَفْرُوضَةٌ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ مَعَ إِقَامِ الصَّلَاةِ لِوَقْتِهَا وَ إِخْرَاجِ الزَّكَاةِ مِنْ حِلِّهَا وَ وَضْعِهَا فِي أَهْلِهَا وَ إِخْرَاجِ الْخُمُسِ مِنْ كُلِّ مَا يَمْلِكُهُ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ حَتَّى يَدْفَعَهُ إِلَى وَلِيِّ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَمِيرِهِمْ وَ مَنْ بَعْدَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ فَمَنْ عَجَزَ وَ لَمْ يَقْدِرْ إِلَّا عَلَى الْيَسِيرِ مِنَ الْمَالِ فَلْيَدْفَعْ ذَلِكَ إِلَى الضُّعَفَاءِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي مِنْ وُلْدِ الْأَئِمَّةِ إِلَى أَنْ قَالَ فَهَذِهِ شُرُوطُ الْإِسْلَامِ وَ مَا بَقِيَ أَكْثَرُ.

📚 الطرف ص۱۱، الطرفة السادسة.

امام کاظم علیه السلام از پدرشان امام صادق علیه السلام روایت نموده است که فرمودند : همانا رسول الله صلی الله علیه و آله به سلمان و اباذر و مقداد فرمودند : مرا بر خودتان شاهد بگیرید به شهادت لا اله الا الله..... تا آنجا که فرمود : و اینکه علی بن ابی طالب وصی محمد صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین و ولی و مولای مؤمنين است و همانا حق او از جانب اللَّه فریضه و واجب است و همانا اطاعت از او، اطاعت از اللَّه و رسول اوست و نیز امامان از فرزندان او، و همانا مودت و دوستی اهل بیت من بر هر زن و مرد مؤمن فریضه و واجب است، همراه با اقامه نماز در وقت آن و خارج نمودن زکات از موارد آن و صرف آن در اهل آن و #خارج_نمودن_خمس از همه آنچه أحدی از مردم مالک آن است تا اینکه آن را به ولی مؤمنين و امیر آنها و بعد از او به امامان از فرزندانش پرداخت نماید.
پس کسی که (از رساندن به امام‌) ناتوان باشد و جز بر اندکی از مال توانایی نداشته باشد، پس باید آن را (یعنی خمس را) به ضعيفان از اهل بیت من از فرزندان ائمه علیهم السلام(یعنی سادات) پرداخت نماید.... تا آنجا فرمود : پس اینها #شرطهای_اسلام است و آنچه باقي مانده است بیشتر است!




2⃣1⃣عَنْ زَيْدِ بْنِ الْحَسَنِ الْأَنْمَاطِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَانَ بْنَ تَغْلِبَ يَسْأَلُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ فِيمَنْ نَزَلَتْ قَالَ وَ اللَّهِ فِينَا نَزَلَتْ خَاصَّةً ما أشركنا فيها أحد. قُلْتُ فَإِنَّ أَبَا الْجَارُودِ رَوَى عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ أَنَّهُ قَالَ الْخُمُسُ لَنَا مَا احْتَجْنَا إِلَيْهِ فَإِذَا اسْتَغْنَيْنَا عَنْهُ فَلَيْسَ لَنَا أَنْ نَبْنِيَ الدُّورَ وَ الْقُصُورَ قَالَ فَهُوَ كَمَا قَالَ زَيْدٌ إِنَّمَا سَأَلْتَ عَنِ الْأَنْفَالِ فَهِيَ لَنَا خَاصَّةً

📚 تفسير فرات الكوفيّ ص ۴۹

أنماطی گوید : شنیدم ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام می پرسید: آیه «از تو در مورد انفال سؤال می کنند، بگو انفال برای اللَّه و رسول است، پس تقوای الهی پیشه کنید» در مورد چه کسی نازل شده است؟ امام فرمودند : به اللَّه قسم به طور اختصاصی در مورد ما نازل شده است و هیچ کسی در آن با ما شریک نیست!
من گفتم :ابوجارود از زید بن علی روایت کرده است که گفته است : خمس تا زمانی که ما به آن احتیاج داشته باشیم برای ما (یعنی فرزندان ائمه) است ولی وقتی بی نیاز می شویم حق نداریم خانه ها و قصرها بنا کنیم!
امام فرمودند : مطلب همان طور است که او گفته است، ولی تو از من در مورد #انفال سؤال کردی که آن به‌ طور اختصاصی برای ما می باشد!


✅ برخی از نکات مهم برگرفته از روایات فوق و غیره :

1⃣خمس یکی از فرائض الهی است که از جمله در #آیه 41 سوره انفال بیان شده است.

2⃣ خمس مال که موارد آن در روایات مشخص شده است،به غیر از چند مورد استثناء، بعد از مئونه و خرج معمول شخص و عيال او از مال خارج می شود و در زمان حضور پیامبر و امام، به طور کامل تحویل آنها داده می شود.

3⃣ صدقه واجب و زکات فریضه بر سادات حرام شده است و به جای آن خمس برای آنها #فریضه شده است.

4⃣طبق روایات فوق ، نیمی از خمس مال امام است و نیمه دیگر توسط امام بین سادات یتیم و مسکین و در راه مانده تقسیم می شود.

5⃣ طبق روایت کافی و غیره، بعد از اینکه امام نصفه سادات را بین آنها تقسیم نمود، اگر باز هم نیاز در بین سادات باقي بماند، بر امام است که از نزد خود کمبودهای سادات را جبران نماید تا به طور کامل بی نیاز شوند.

6⃣ با توجه به حرام بودن زکات و صدقات واجب بر سادات و هشدارهای بسیار شدید در مورد ادا نکردن خمس، ترک فریضه خمس و بی تکلیف رها کردن سادات فقیر به #بهانه غیبت امام، هیچ جایگاهی ندارد و کاری شدیداً خلاف احتياط می باشد.

7⃣ اکنون که در زمان غیبت به سر می بریم و دسترسی به امام زمان علیه السلام نداریم، برای انجام وظیفه و ادای فریضه خمس و احتیاط در دینمان، همان رفتاری که امام معصوم با خمس می نمود را انجام می دهیم، یعنی طبق روایت 8⃣ و غیره، نیمه سادات را تقسیم می کنیم و کمبودی آنها را از نیمه #سهم_امام جبران می کنیم که این کار دقیقا دستوری است که در روایت 1⃣1⃣ نیز برای کسی که از رساندن خمس به امام معصوم عاجز است معین شده است.

8⃣ از آن جهت که امروزه اکثر مردم اهل پرداخت خمس نیستند و از پرداخت کنندگان هم بسیاری از آنها خمس را به غیر صاحبان معین شده آن در نص قرآن و روایات می دهند، بعد از پرداخت نیمه سادات به‌ آنها، باز هم فقرا و مساکین و نیازهای متعدد در بین سادات باقي می ماند که طبق روش خود امام، #سهم_امام علیه السلام نیز در بین آنها تقسیم می شود.

9⃣ بسیار باید مواظب باشیم که ضایع شدن سادات فقیر در محضر ما، موجب شرمندگی عظیم در برابر رسول الله صلی الله علیه و آله در روز قیامت می شود و همان کسانی نیز که پنداشته اند که خمس در زمان غیبت کاملا مباح شده است، در ترک کمک به‌ فقراء و مساکین و ایتام از سادات و برطرف نمودن نیاز آنها هیچ عذری ندارند و هر چند به لزوم دادن خمس معتقد نباشند، #لزوم_رسیدگی_به_مساکین_و_ایتام_سادات در عمومات روایات حقوق مالی بر آنها ثابت است.

0⃣1⃣ کسانی که از غیر سادات مسکین و یتیم، مشغول استفاده از مبالغ خمس هستند بدانند که طبق روایات فوق و غیره در اموال غیر تصرف نموده اند و حق دیگران را خورده اند و حساب سختی باید پس بدهند.

1⃣1⃣ همچنین کسانی که با وجود سیره امام معصوم در نحوه تقسیم خمس و نیز دستور وارده در حدیث یازدهم، سهم امام را به #رأی خود در راه های خير و حتی تبلیغ دین صرف می کنند نیز بدانند که جایگاه مصرف خمس را تغییر داده اند و با اجتهادی در برابر نص، جایگاه دیگری برای محل مصرف خمس قائل شده اند و طيب خاطر خود را، طيب خاطر امام پنداشته اند!

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


#صلـوات‌شعبـانیـه

https://t.me/porseshvapasokhe/581

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹