Loading...

#سؤال_713_ گروهی که قصد #نماز_جماعت دارند، کدامیک به امامت سزاوارتر هستند؟


✅پاسخ : برخی شرایط عمومی و لازم امام جماعت را در لینک زیر مطالعه فرمایید :
https://t.me/porseshvapasokhe/274


اما اگر عده ای شرایط عمومی لازم را دارند، بر حسب روایت زیر، سزاوارترین آنها به امامت مشخص می شود :

1⃣أَبِي عُبَيْدَة قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّه عن الْقَوْمِ مِنْ أَصْحَابِنَا يَجْتَمِعُونَ فَتَحْضُرُ الصَّلَاةُ فَيَقُولُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ تَقَدَّمْ يَا فُلَانُ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّه قَالَ يَتَقَدَّمُ الْقَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ لِلْقُرْآنِ فَإِنْ كَانُوا فِي الْقِرَاءَةِ سَوَاءً فَأَقْدَمُهُمْ هِجْرَةً فَإِنْ كَانُوا فِي الْهِجْرَةِ سَوَاءً فَأَكْبَرُهُمْ سِنّاً فَإِنْ كَانُوا فِي السِّنِّ سَوَاءً فَلْيَؤُمَّهُمْ أَعْلَمُهُمْ بِالسُّنَّةِ وَ أَفْقَهُهُمْ فِي الدِّينِ وَ لَا يَتَقَدَّمَنَّ أَحَدُكُمُ الرَّجُلَ فِي مَنْزِلِهِ وَ لَا صَاحِبَ سُلْطَانٍ فِي سُلْطَانِهِ

📚الكافي ج۳ص۳۷۶

ابو عبيدة گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد گروهی از اصحاب که جمع می شوند و وقت نماز فرا می رسد، پس یکی از آنها به دیگری می گوید : فلانی (برای امامت) جلو برو سؤال کردم؛
پس امام صادق علیه السلام فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : بر قوم آنکه نیکو ترین قرائت قرآن را دارد مقدم می شود،
اگر در مورد قرائت با هم برابر باشند، آنکسی که زودتر هجرت کرده است جلو می رود
و اگر در مورد هجرت نیز برابر باشند، آنکه از نظر سن بزرگتر باشد مقدم می شود
و اگر از نظر سن برابر باشند، عالم ترین آنها به سنت و فقیه ترین آنها در دین مقدم می شود
و هرگز یکی از شما بر مردی در منزل او مقدم نشود و نیز بر همنشین سلطان در محدود فرمانداریش !

✅ در روایت فوق، شخص «أَقْرَء»، یعنی کسی که فصیح تر و بهتر و بیشتر قرآن را قرائت می کند، دارای اولویت امامت می باشد و این مطلب در جاهای دیگری نیز عنوان شده است. از جمله :

2⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ الْبَاقِرُ وَ الصَّادِقُ لَا بَأْسَ أَنْ يَؤُمَّ الْأَعْمَى إِذَا رَضُوا بِهِ وَ كَانَ أَكْثَرَهُمْ قِرَاءَةً وَ أَفْقَهَهُمْ.

📚 الفقيه ج۱ص۳۷۹

امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند : اشکالی ندارد که شخص نابینا امامت کند، در صورتی که به امامت او راضی باشند و بیشترین آنها از نظر #قرائت و #فقیه ترین آنها باشد!

3⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْعَبْدِ يَؤُمُّ الْقَوْمَ إِذَا رَضُوا بِهِ وَ كَانَ أَكْثَرَهُمْ قُرْآناً قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ

📚 التهذيب ج۳ص۲۹

محمد بن مسلم گوید :از یکی از دو امام باقر یا امام صادق علیهما السلام در مورد برده، در صورتی که به او راضی باشند و بیشترین (بالاترین) آنها از نظر (قرائت) قرآن باشد و گروهی را امامت کند سؤال شد؛ امام فرمودند : اشکالی ندارد.

4⃣عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَا بَأْسَ أَنْ يَؤُمَّ الْمَمْلُوكُ إِذَا كَانَ قَارِئاً.

📚 قرب الإسناد ص۷۲

علي علیه السلام در حدیثی فرمودند : اشکالی ندارد که شخص مملوک، امامت نماید، در صورتی که #قاری باشد (قرائت قرآن خوب بلد باشد)

5⃣قال و قَالَ عَلِيٌّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ يَؤُمُّكُمْ أَقْرَؤُكُمْ وَ يُؤَذِّنُ لَكُمْ خِيَارُكُمْ

📚فقيه ج۱ص۲۸۵

علي علیه السلام فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : #قاری_ترین شما بر شما امامت کند و بهترین شما برای شما #اذان بگوید!

✅ مشاهده می شود که یکی از مهمترین معیارها برای اولویت امامت بر یک گروه، فصاحت و کثرت و نیکویی در قرائت قرآن است.

✅ البته اگر کسی قرآن را صحیح قرائت می کند ولی به خاطر عجم بودن و عدم توانایی، آن را نیکو و با الحان عرب نمی تواند قرائت کند، در حديث زیر آمده است که ملائکه آن را به صورت عربی بالا می برند :

6⃣السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ إِنَّ الرَّجُلَ الْأَعْجَمِيَّ مِنْ أُمَّتِي لَيَقْرَأُ الْقُرْآنَ بِعُجْمَتِهِ [بعجمیته] فَتَرْفَعُهُ الْمَلَائِكَةُ عَلَى عَرَبِيَّتِهِ.

📚 الكافي ج۲ص۶۱۹

امام صادق علیه السلام فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : همانا شخص غير عرب از امت من قرآن را با همان بی فصاحتی و لحن عجم خود قرائت می کند، پس ملائکه آن را به صورت عربی بالا می برند!

✅ چنین کسی اگر بر اشخاص قاری تر از خود مقدم شود و امامت کند، احادیث فوق، دال بر مقدم شدن قاری تر و فصیح تر مورد عمل قرار نگرفته است و شایسته است که این أمر اصلاح گردد.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹