Loading...

#سؤال_672_ مردی که مشروبات الکلی مصرف می کند به خواستگاری دخترم آمده است و دخترم نیز خواهان اوست، آیا می توانم دخترم را به ازدواج او درآورم؟


✅پاسخ:

1⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّه مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ بَعْدَ مَا حَرَّمَهَا اللَّهُ عَلَى لِسَانِي فَلَيْسَ بِأَهْلٍ أَنْ يُزَوَّجَ إِذَا خَطَبَ وَ لَا يُشَفَّعَ إِذَا شَفَعَ وَ لَا يُصَدَّقَ إِذَا حَدَّثَ وَ لَا يُؤْتَمَنَ عَلَى أَمَانَةٍ فَمَنِ ائْتَمَنَهُ بَعْدَ عِلْمِهِ فیه فَلَيْسَ لِلَّذِي ائْتَمَنَهُ عَلَى اللَّهِ ضَمَانٌ وَ لَا لَهُ أَجْرٌ وَ لَا خَلَفٌ

📚كافي ج۶ص۳۹۶

امام صادق علیه السلام فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : کسی که #شراب را بعد از آنکه اللَّه آن را بر زبان من #حرام نموده است بنوشد، پس لیاقت ندارد که اگر خواستگاری کرد دختر به او تزویج شود و وقتی شفاعت نمود شفاعتش قبول نمی شود و وقتی سخن گفت #تصدیق نمی شود و بر امانتی #امین شمرده نمی شود، پس کسی که بعد از آگاهی در مورد او امانتی به او بدهد، برای آنکسی که او را امین شمرده است، بر اللَّه ضمانت و اجر و جایگزین نیست!

2⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّه شَارِبُ الْخَمْرِ لَا يُعَادُ إِذَا مَرِضَ وَ لَا يُشْهَدُ لَهُ جَنَازَةٌ وَ لَا تُزَكُّوهُ إِذَا شَهِدَ وَ لَا تُزَوِّجُوهُ إِذَا خَطَبَ وَ لَا تَأْتَمِنُوهُ عَلَى أَمَانَةٍ

📚كافي ج۶ص۳۹۶

امام صادق علیه السلام فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : #شرابخوار وقتی بیمار شود عیادت نمی شود و بر جنازه او حضور به هم رسانده نمی شود و وقتی حاضر بود او را نستائید و در صورتی که خواستگاری نمود به او #تزویج_نکنید و بر هیچ امانتی او را امین نشمارید!

3⃣عن عمار قال: سَأَلْتُ أَبَا عبداللَّه عَن الرَّجُلِ يَكُونُ مُسْلِماً عَارِفاً إِلَّا أَنَّهُ يَشْرَبُ الْمُسْكِرَ هَذَا النَّبِيذَ فَقَالَ يَا عَمَّارُ إِنْ مَاتَ فَلَا تُصَلِّ عَلَيْه

📚تهذيب ج۹ص۱۱۶

عمار گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد مردی که مسلمان و عارف است جز اینکه این #نبيذ مست کننده را می نوشد سؤال کردم؛ پس امام فرمودند : اگر از دنیا رفت بر جنازه او نماز نخوان!

4⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ شَارِبُ الْخَمْرِ إِنْ مَرِضَ فَلَا تَعُودُوهُ وَ إِنْ مَاتَ فَلَا تَشْهَدُوهُ وَ إِنْ شَهِدَ فَلَا تُزَكُّوهُ وَ إِنْ خَطَبَ إِلَيْكُمْ فَلَا تُزَوِّجُوهُ فَإِنَّ مَنْ زَوَّجَ ابْنَتَهُ شَارِبَ خَمْرٍ فَكَأَنَّمَا قَادَهَا إِلَى الزنا وَ مَنْ زَوَّجَ ابْنَتَهُ مُخَالِفاً له عَلَى دِينِهِ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا وَ مَنِ ائْتَمَنَ شَارِبَ خَمْرٍ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَلَى اللَّهِ ضَمَانٌ

📚فقيه ج۴ص۵۸

امام صادق علیه السلام فرمود : شرابخوار اگر بیمار شد او را عيادت نکنید و اگر مُرد به جنازه اش حاضر نشوید و اگر حاضر بود او را نستائید و اگر دختری از شما خواست، به ازدواج او درنیاورید، پس همانا کسی که دخترش را به ازدواج شرابخواری درآورد، گوئی که او را به #زنا فرستاده است و کسی که دخترش را به کسی که در دین با او مخالف است تزویج کند، رَحِم او را قطع کرده است و کسی که #شرابخوار را امین بشمارد، برای او بر اللَّه ضمانتی نیست!

5⃣عن مُحَمَّدبن مُسْلِمٍ عن أَبِي عبداللَّه فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَا تُجَالِسُوا شَارِبَ الْخَمْرِ وَ لَا تُزَوِّجُوهُ وَ لَا تَتَزَوَّجُوا إِلَيْهِ وَ إِنْ مَرِضَ فَلَا تَعُودُوهُ وَ إِنْ مَاتَ فَلَا تُشَيِّعُوا جَنَازَتَهُ إِنَّ شَارِبَ الْخَمْرِ يَجِي ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مُزْرَقَّةً عَيْنَاهُ مَائِلًا شِدْقُهُ سَائِلًا لُعَابُهُ دَالِعاً لِسَانُهُ مِنْ قَفَاهُ

📚أمالي الصدوق ص۳۳۹

امام صادق علیه السلام فرمود :با شرابخوار #همنشینی نکنید و دختر به او #ندهید و از او دختر #نگیرید و اگر بیمار شد او را #عیادت نکنید و اگر مُرد جنازه او را #تشییع نکنید.
همانا شرابخوار در روز قیامت می آید در حالیکه صورتش سیاه و چشمانش کور و کنج دهانش کج و آب دهانش روان و زبان او از پشت سرش آویزان است!

6⃣عن أَبِي الْحسن الْمَاضِي قال: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُحَرِّم الْخَمْرَ لِاسْمِهَا وَ لَكِنْ حَرَّمَهَا لِعَاقِبَتِهَا فَمَا كَانَ عَاقِبَتُهُ عَاقِبَةَ الْخَمْرِ فَهُوَ خَمْرٌ

📚كافي ج۶ص۴۱۲

امام کاظم علیه السلام فرمود : همانا اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ خمر را به خاطر نامش حرام نکرده است، ولکن برای عاقبتش حرام نموده است، پس هر چیز که عاقبت آن، عاقبت خمر باشد #خمر است!

✅#نهی_شدید_از_دختر_دادن_به_شرابخوار_و_دختر_گرفتن_از_او روشن است.

✅ امروزه موادی وجود دارد که همانند خمر باعث زائل شدن عقل می شود که طبق روایت 6⃣، به این علت که همان کار خمر را انجام می دهد خمر محسوب می شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹