#سؤال_671_ برای #ابطال_سحر چه دستوراتی رسیده است؟
✅پاسخ : با توجه به آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام، سحر و چشم زخم حقیقت دارند ولی نکته ای که لازم به توجه است این است که هرگز نمی توان هر مشکل و فقر و گرفتاری و گره در کار را به علت سحر و چشم زخم دانست.
اما برای نجات از سِحر، برخی از دستورالعمل ها برای پیشگیری و برخی برای ابطال و دفع کردن می باشد که إن شاء الله به مرور مواردی از آن را به محبین اهل بیت علیهم السلام هدیه می کنیم.
1⃣ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ أَكَلَ فِي كُلِّ يَوْمٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةٍ عَلَى الرِّيقِ مِنْ تَمْرِ الْعَالِيَةِ لَمْ يَضُرَّهُ سَمٌّ وَ لَا سِحْرٌ وَ لَا شَيْطَانٌ.
📚 الكافي ج۶ص۳۴۹
عبد اللّه بن سنان گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس هر روز در حالت ناشتا، هفت خرماى عجوه از تمر عالي بخورد، هيچ زهر و جادو و شيطانى به او آسيب نخواهد زد.
✅ عجوه نوعی خاص از رطبهای مدینه است.
2⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى يَقُولُ التُّفَّاحُ يَنْفَعُ مِنْ خِصَالٍ عدة مِنَ السِّحْرِ وَ السَّمِّ وَ اللَّمَمِ يَعْرِضُ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ الْبَلْغَمِ الْغَالِبِ وَ لَيْسَ شَيْ ءٌ أَسْرَعَ مَنْفَعَةً مِنْهُ.
📚 الكافي ج۶ص۳۵۵
جعفری گوید:شنیدم امام كاظم عليه السّلام فرمودند: #سيب، براى چند چيز فايده مىدهد : براى #سحر و سَمّ، جنونی كه از جنّيان عارض مىشود و برای #بلغم_غالب ؛ و چيزى در نفع رساندن، سريعتر از #سيب نيست!
3⃣ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: یهودیان نزد یکی از زنان هم کیش خود به نام عَبَده رفتند و به او گفتند: ای عبده! تو میدانی که محمد (صلی الله علیه و آله) پشت بنی اسرائیل را شکسته و یهودیت را ویران کرده است. جمعی از بنی اسرائیل این سمّ را به قیمتی گزاف برای او خریده اند و در ازای این که تو او را با این گوسفند مسموم کنی به تو مزد خوبی خواهند داد. عبده گوسفند را گرفت و آن را بریان کرد و سپس سران بنی اسرائیل را در خانه اش جمع کرد و نزد رسول الله صلّی الله علیه و آله رفت و عرض کرد: ای محمد! میدانی که حق همسایگی بر عهده من است، من سران یهود را به خانهام دعوت کردم، پس تو نیز با یارانت مرا سرافراز کن. رسول الله صلّی الله علیه و آله به همراه امام علی صلوات الله علیه و ابو دُجانه و ابو ایوب و سهل بن حُنَیف و جمعی از مهاجرین به خانه او رفتند. وقتی وارد شدند و زن گوسفند را آورد، یهودیان بینیهای خود را با پشم بستند و به پا ایستادند و به عصاهایشان تکیه زدند!
رسول الله صلّی الله علیه و آله به آنها فرمود: بنشینید! گفتند: وقتی پیغمبری به دیدن ما بیاید ما نمی نشینیم و بد میدانیم که نفس هایمان به او برسد و باعث آزارش شود. در حالی که یهودی ها که لعنت الهی بر آنها باد دروغ می گفتند ، آنها فقط از ترس اثر و بخار سم این کار را کرده بودند. وقتی گوسفند را روبروی حضرت گذاشتند کتف گوسفند به سخن در آمد و گفت : دست نگه دار ای محمد و مرا نخور که من مسموم هستم! رسول الله صلّی الله علیه و آله عَبَده را فرا خواند و به او فرمود: چرا این کار را کردی؟ عرض کرد: با خود گفتم اگر او پیامبر باشد به او آسیبی نمی رسد و اگر دروغگو یا ساحر باشد قومم را از دستش راحت میکنم. در آن هنگام جبرئیل فرود آمد و عرض کرد : ای رسول الله !، اللَّه به تو سلام میرساند و میفرماید : بگو :
« بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي يُسَمِّيهِ بِهِ كُلُّ مُؤْمِنٍ وَ بِهِ عِزُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ بِنُورِهِ الَّذِي أَضَاءَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِقُدْرَتِهِ الَّتِي خَضَعَ لَهَا كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ انْتَكَسَ كُلُّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ مِنْ شَرِّ السَّمِّ وَ السِّحْرِ وَ اللَّمَمِ بِسْمِ اللَّهِ الْعَلِيِّ الْمَلِكِ الْفَرْدِ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسارا »
پس پیامبر صلّی الله علیه و آله این دعا را گفت و به اصحاب نیز امر کرد و آنان نیز گفتند و سپس فرمود: بخورید و بعد از آن به آنان دستور داد #حجامت کنند!
📚أمالي الصدوق ص135
#دعای_نجات_از_سم_و_سحر
✅ هر چند رسول الله صلی الله علیه و آله دعای فوق را برای رهایی از سَمّ خواندند، ولی در متن آن در کنار سَمّ از سِحر نیز پناه برده می شود.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
4⃣عن أَبي عبدالله قال: مَنْ أَكْثَرَ قِرَاءَةَ قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ لَمْ يُصِبْهُ في الْحَيَاة الدُّنْيَا شَيْ ءٌ مِنْ أَعْيُنِ الْجِنِّ و لَا نَفْثِهِمْ و لَا سِحْرِهِمْ و لا مِنْ كَيْدِهِمْ و كانَ مَعَ مُحَمَّدٍ فَيَقُولُ يا رَبِّ لَا أُرِيدُ بِهِ بَدَلًا و لَا أُرِيدُ أَنْ أَبْغِيَ عَنْهُ حِوَلًا
📚ثواب الأعمال ۱۴۸
امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه سوره قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ (یعنی#سوره_جن) را زياد بخواند، هيچگاه در زندگی دنیا چیزی از #چشم_زخم جني ها و آب دهان انداختن آنها (در گره های جادو ) و سِحر و جادوی آنها و مكرِ آنها به او نمی رسد و همراه محمد صلی الله علیه و آله می باشد و می گوید : ای پرودگار! من خواهان تبدیل او نیستم و جا به جا شدن از نزد او را طلب نمی کنم!
5⃣محمدبن عیسی قال: سَأَلْتُ الرِّضَا علیه السلام عَنِ السِّحْرِ قال هُوَ حَقٌّ وَ هُمْ یُضِرُّونَ بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِذَا أَصَابَکَ ذَلِکَ فَارْفَعْ یَدَک بِحِذَاءِ وَجْهِکَ وَ اقْرَأْ عَلَیْهَا بِسْمِ اللَّهِ الْعَظِیمِ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ إِلَّا ذَهَبَتْ وَ انْقَرَضَتْ
محمد بن عیسی گوید : از امام رضا علیه السلام در مورد #سحر سؤال کردم؛ امام فرمودند : آن حقیقت دارد و به إذن اللَّه #ضرر می رسانند! پس وقتی که آن به تو رسید، دستت را مقابل صورتت بالا بیاور و بر آن بخوان :
« بِسْمِ اللَّهِ الْعَظِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الْعَظِيمِ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيم»
که جز این نمی شود که می رود و چیزی از آن باقی نمی ماند!
📚مکارم الاخلاق ص413
6⃣ امام مجتبی علیه السلام از مادرشان حضرت فاطمه سلام الله علیها روایت نموده است که فرمود: رسول الله صلی الله علیه و آله به من فرمودند : ای فاطمه! آیا دعایی به تو ياد دهم که هیچ کسی به آن دعا نمی کند مگر اینکه مستجاب می شود و در صاحب آن هیچ سَمّ و #سحری اثر نمی کند و هیچ شیطانی بدی و سوء بر او عارض نمی کند و هیچ درخواستی از او رد نمی شود و همه #حوائج نزدیک و مدت دار او که در مورد آنها به سوی اللَّه رغبت می کند برآورده می شود؟
فاطمه عليها السلام می فرماید : من گفتم : بله ای پدرجان! هر آینه این مطلب از دنیا و آنچه در دنیاست نزد من محبوبتر است!
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : می گوئی:
َیا اللَّهُ یا أَعَزَّ مَذْکُورٍ وَ أَقْدَمَهُ قِدَماً فِی الْعِزَّةِ وَ الْجَبَرُوتِ یَا اللَّهُ یَا رَحِیمَ کُلِّ مُسْتَرْحِمٍ وَ مَفْزَعَ کُلِّ مَلْهُوفٍ یَا اللَّهُ یَا رَاحِمَ کُلِّ حَزِینٍ یَشْکُو بَثَّهُ وَ حُزْنَهُ إِلَیْهِ یَا اللَّهُ یَا خَیْرَ مَنْ طُلِبَ الْمَعْرُوفُ مِنْهُ وَ أَسْرَعَهُ إِعْطَاءً یا اللَّهُ یَا مَنْ تَخَافُ الْمَلَائِکَةُ الْمُتَوَقِّدَةُ بِالنُّورِ مِنْهُ أَسْأَلُکَ بِالْأَسْمَاءِ الَّتِی تَدْعُو بِهَا حَمَلَةُ عَرْشِکَ وَ مَنْ حَوْلَ عَرْشِکَ یُسَبِّحُونَ بِهَا شَفَقَةً مِنْ خَوْفِ عَذَابِکَ وَ بِالْأَسْمَاءِ الَّتِی یَدْعُوکَ بِهَا جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ وَ إِسْرَافِیلُ إِلَّا أَجَبْتَنِی وَ کَشَفْتَ یَا إِلَهِی کُرْبَتِی وَ سَتَرْتَ ذُنُوبِی یَا مَنْ یَأْمُرُ بِالصَّیْحَةِ فِی خَلْقِهِ فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ أَسْأَلُکَ بِذَلِکَ الِاسْمِ الَّذِی تُحْیِی الْعِظَامَ وَ هِیَ رَمِیمٌ أَنْ تُحْیِیَ قَلْبِی وَ تَشْرَحَ صَدْرِی وَ تُصْلِحَ شَأْنِی یَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالْبَقَاءِ وَ خَلَقَ لِبَرِیَّتِهِ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ یَا مَنْ فِعْلُهُ قَوْلٌ وَ قَوْلُهُ أَمْرٌ وَ أَمْرُهُ مَاضٍ عَلَی مَا یَشَاءُ أَسْأَلُکَ بِالاسْمِ الَّذِی دَعَاکَ بِهِ خَلِیلُکَ حِینَ أُلْقِیَ فی النَّارِ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَ قُلْتَ یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلی إِبْراهِیمَ وَ بِالاسْمِ الَّذِی دَعَاکَ بِهِ مُوسَی مِنْ جانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ دُعَاءَهُ وَ بِالاسْمِ الَّذِی کَشَفْتَ بِهِ عَنْ أَیُّوبَ الضُّرَّ وَ تُبْتَ عَلَی دَاوُدَ وَ سَخَّرْتَ لِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ وَ الشَّیَاطِینَ وَ عَلَّمْتَهُ مَنْطِقَ الطَّیْرِ و بِالاسْمِ الَّذی وَهَبْتَ لِزَکَرِیَّا یَحْیَی وَ خَلَقْتَ عِیسَی مِنْ رُوحِ الْقُدُسِ مِنْ غَیْرِ أَبٍ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ الْعَرْشَ و الْکُرْسِیَّ و بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ الرُّوحَانِیِّینَ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ الْجِنَّ و الْإِنْسَ و بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ جَمِیعَ الْخَلْقِ و جَمِیعَ ما أَرَدْتَ مِنْ شَیْ ءٍ و بِالاسْمِ الَّذِی قَدَرْتَ بِهِ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ أَسْأَلُکَ بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ لَمَّا أَعْطَیْتَنِی سُؤْلِی و قَضَیْتَ بِهَا حَوَائِجِی
پس همانا به تو گفته می شود :ای فاطمه!بله! بله!
📚بحار ج94ص219
7⃣ الحلبی قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّهِ علیه السلام عَنِ النُّشْرَةِ لِلْمَسْحُورِ فَقَالَ مَا کَانَ أَبِی علیه السلام یَرَی بِهَا بَأْساً
📚طب الأئمة ص114
ترجمه :حلبی گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد #تعویذ برای شخص سحر شده، سؤال کردم؛ امام فرمودند :پدرم به آن اشکالی نمی دید.
8⃣محمد بن مسلم گوید :این تعویذ را امام صادق علیه السلام بر ما املاء فرمود و ذکر کرد که این به صورت وراثت (به ما رسیده) و همانا این #سحر را #باطل می کند، بر روی برگه ای نوشته می شود و بر شخص دچار سحر شده آویزان می شود :
قالَ مُوسی ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها رَفَعَ سَمْکَها فَسَوَّاها وَأَغْطَشَ لَیْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا
وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِکَ دَحَاهَا
أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا
وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ وَ أُلْقِیَ السَّحَرَةُ ساجِدِینَ قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِینَ رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ
📚طبّ الأئمّة ص ۱۱۵
9⃣ در أدعيه سر مروي از امام باقر صلوات الله عليه از رسول الله صلی الله علیه و آله آمده است : (در شب معراج رب العالمین به رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود) : ای محمد(صلی الله علیه و آله)، همانا سِحر از قدیم بوده است و بدون إذن من به چیزی ضرر نمی زند، پس کسی که دوست دارد از اهل عافیت من از سِحر باشد، بگوید :
اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَی وَ خَاصَّهُ بِکَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ کَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِیدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلَقِّفَهَا إِفْکَ أَهْلِ الْإِفْکِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِینَ وَ مُبْطِلَ کَیْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ کَادَنِی بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَیْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ وَ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّی تُرْجِعَهُ عَنِّی غَیْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ لِی وَ لَا شَامِتٍ بِی إِنِّی أَدْرَأُ بِعَظَمَتِکَ فِی نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَکُنْ لِی مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا یَا کَرِیمُ
پس همانا وقتی این را گفت، سِحر هیچ ساحر جنی و إنسی ابدا به او ضرر نمی زند.
📚بحارالانوار به نقل از بلدالامین ص504تا515
0⃣1⃣ ياسر خادم گوید: وقتی امام ابوالحسن الرضا علیه السلام در قصر حُمَیْدِ بن قَحْطَبَةَ منزل گرفت، لباسهایش را درآورد و به حُمَیْد داد و حُمَیْد آنها را برداشت و به کنیزش داد تا آنها را بشوید، پس طولی نکشید که آن کنیز در حالی که کاغذی در دست داشت آمد و آن را به حُمَیْد داد و گفت :آن را در گریبان ابوالحسن علیه السلام یافتم. حُمَیْد گوید :به امام رضا علیه السلام گفتم :فدایت شوم، همانا کنیز در گریبان شما رقعه و نوشته ای را پیدا کرد، این چیست؟ امام فرمودند :ای حُمَیْد، این یک #تعویذ است که ما از آن جدا نمی شویم. پس گفت :کاش مرا به آن مشرف می نمودید! امام فرمودند :این تعویذی است که هر کس آن را در گریبان خود نگه دارد، (شرها)از او دفع شده است و برایش حرز و پناهی از شیطان رجیم است و سپس #تعویذ را بر حُمَیْد املا نمود و آن تعويد این است :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ بِسْمِ اللَّهِ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا أَوْ غَیْرَ تَقِیٍّ أَخَذْتُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْبَصِیرِ عَلَی سَمْعِکَ وَ بَصَرِکَ لَا سُلْطَانَ لَکَ عَلَیَّ وَ لَا عَلَی سَمْعِی وَ لَا عَلَی بَصَرِی وَ لَا عَلَی شَعْرِی وَ لَا عَلَی بَشَرِی وَ لَا عَلَی لَحْمِی وَ لَا عَلَی دَمِی وَ لَا عَلَی مُخِّی وَ لَا عَلَی عَصَبِی وَ لَا عَلَی عِظَامِی وَ لَا عَلَی مَالِی وَ لَا عَلَی أَهْلِی وَ لَا عَلَی مَا رَزَقَنِی رَبِّی سَتَرْتُ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ بِسِتْرِ النُّبُوَّةِ الَّذِی اسْتَتَرَ بِهِ أَنْبِیَاءُ اللَّهِ مِنْ سُلْطَانِ الْفَرَاعِنَةِ جَبْرَئِیلُ عَنْ یَمِینِی وَ مِیکَائِیلُ عَنْ یَسَارِی وَ إِسْرَافِیلُ مِنْ وَرَائِی وَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله أَمَامِی وَ اللَّهُ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ یَمْنَعُکَ مِنِّی وَ یَمْنَعُ الشَّیْطَانَ مِنِّی اللَّهُمَّ لَا یَغْلِبُ جَهْلُهُ أَنَاتَکَ أَنْ یَسْتَفِزَّنِی وَ یَسْتَخِفَّنِی اللَّهُمَّ إِلَیْکَ الْتَجَأْتُ اللَّهُمَّ إِلَیْکَ الْتَجَأْتُ اللَّهُمَّ إِلَیْکَ الْتَجَأْتُ
📚عیون الأخبار ج ۲ ص ۱۳۸
✅حرز فوق، جامع و از جمله مفید برای دفع سحر است.
نظرات (0)