Loading...

#سؤال_667_ آیا #ختم_سوره_انعام به سبک مشهور، مستند روایی دارد؟


✅پاسخ : ابتدا به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: نَزَلَتْ سُورَةُ الْأَنْعَامِ جُمْلَةً وَاحِدَةً شَیَّعَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ لَهُمْ زَجَلٌ بِالتَّسْبِیحِ وَ التَّهْلِیلِ وَ التَّکْبِیرِ فَمَنْ قَرَأَهَا سَبَّحُوا لَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

📚 تفسیر القمّیّ ص ۱۸۰

امام رضا علیه السلام فرمود : #سوره_انعام یکباره نازل شد، هفتاد هزار ملک آن را همراهی کردند که صوت شادی به سُبْحَانَ اللَّه و لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ داشتند، پس کسی که آن را قرائت کند، آن ملک ها تا روز قیامت براي او تسبیح می گویند!


2⃣ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه إِنَّ سُورَةَ الْأَنْعَامِ نَزَلَتْ جُمْلَةً شَيَّعَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ حَتَّى أُنْزِلَتْ عَلَى مُحَمَّدٍ فَعَظِّمُوهَا وَ بَجِّلُوهَا فَإِنَّ اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا فِي سَبْعِينَ مَوْضِعاً وَ لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي قِرَاءَتِهَا مَا تَرَكُوهَا.

📚 الكافي ج۲ص۶۲۲

امام صادق علیه السلام فرمود : همانا #سوره_انعام یکباره نازل گردید و هفتاد هزار ملک آن را همراهی نمودند تا بر محمد صلی الله علیه و آله نازل شد. پس آن را عظیم بشمارید و بزرگ دارید زیرا اسم اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ در هفتاد مکان آن می باشد و اگر مردم می دانستند که در #قرائت آن چیست، آن را ترک نمی کردند!


3⃣در حدیثی أبو بصير از امام صادق علیه السلام روایت نموده است که آن حضرت فرمودند : کسی که برای او حاجتی نزد اللَّه باشد که خواهان برآورده شدن آن است ، باید چهار رکعت نماز (یعنی دو تا دو رکعتی) با حمد و #سوره_انعام بخواند (يعنی در هر رکعت بعد از حمد، سوره انعام را بخواند) و در نمازش وقتی که از قرائت فارغ گردید (یعنی در قنوت رکعت آخر نماز يا در هر رکعت بعد از پایان سوره انعام ) بگوید :


يَا كَرِيمُ يَا كَرِيمُ يَا كَرِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا أَعْظَمَ مِنْ كُلِّ عَظِيمٍ يَا سَمِيعَ الدُّعَاءِ يَا مَنْ لَا تُغَيِّرُهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ارْحَمْ ضَعْفِي وَ فَقْرِي وَ فَاقَتِي وَ مَسْكَنَتِي فَإِنَّكَ أَعْلَمُ بِهَا مِنِّي وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِحَاجَتِي يَا مَنْ رَحِمَ الشَّيْخَ يَعْقُوبَ حِينَ رَدَّ عَلَيْهِ يُوسُفَ قُرَّةَ عَيْنِهِ يَا مَنْ رَحِمَ أَيُّوبَ بَعْدَ طُولِ بَلَائِهِ يَا مَنْ رَحِمَ مُحَمَّداً وَ مِنَ الْيُتْمِ آوَاهُ وَ نَصَرَهُ عَلَى جَبَابِرَةِ قُرَيْشٍ وَ طَوَاغِيتِهَا وَ أَمْكَنَهُ مِنْهُمْ يَا مُغِيثُ يَا مُغِيثُ يَا مُغِيثُ

و جمله يَا مُغِيثُ را چند بار می گوئی.

پس قسم به کسی که جانم به دست اوست، اگر بعد از خواندن این نماز، پشت سر این سوره، اللَّه را بخوانی و همه حوائج خود را درخواست کنی، بر تو بخل نمی ورزد و إن شاءالله آن را به تو عطا می کند!

📚تفسير العيّاشيّ ج۱ص۳۵۳

✅ شبیه به این روایت در 📚بلدالامین ص 155 از امام صادق علیه السلام روایت شده است ولی در آنجا، خواندن دعای مذکور برای بعد از سلام نماز آمده است و سپس حوائج درخواست می شود.

✅ همانطور که در روایات فوق آمده است، قرائت سوره انعام فضیلت زیادی دارد.
اما آنچه امروزه به اسم #ختم_انعام مرسوم شده است و به صورت انفرادی و بیشتر با برپایی مجالس ختم انعام با برخی آداب که با خواندن دو رکعت نماز بعد از نماز ظهر و خواندن اذکار و دعاهایی به تعداد مخصوص 11 یا 41 مرتبه بعد از آن آغاز می شود و در حین قرائت آن، در جاهای خاصی از این سوره، دعاهای خاصی را به تعداد مخصوص 11 یا 41 مرتبه می خوانند و این کار را موجب روا شدن حاجت می دانند، هیچ مبنای روائی ندارد و نوعی #بدعت محسوب می شود و هیچ جایگاهی برای عمل ندارد و کسانی که قصد رسیدن به حاجت از طریق این سوره را دارند، از راه‌های روائی آن مثل روایت سوم استفاده نمایند. إن شاءالله

✅ علامه مجلسی در کتاب بحار الأنوار ج87 ص 341 به نقل از کتاب اختیار إبن باقی روایتی به نقل از رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در مورد نحوه ختم سوره انعام آورده است که هم با طریق مشهور تفاوتهایی دارد و هم اسنادی برایش ذکر نشده است و هم ظاهرا روایتی عامی است و شرایط لازم برای إعتبار را ندارد.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

#نماز_حاجت
#فضیلت_سوره_انعام
#مجالس_ختم_انعام_امروزی


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹