Loading...

#سوال_1959_ آیا أفعال معصومین شبیه أفعال إلهی است؟





✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: إِیَّاکَ أَنْ تُفَسِّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْیِکَ حَتَّی تَفْقَهَهُ عَنِ الْعُلَمَاءِ فَإِنَّهُ رُبَّ تَنْزِیلٍ یُشْبِهُ بِکَلَامِ الْبَشَرِ وَ هُوَ کَلَامُ اللَّهِ وَ تَأْوِیلُهُ لَا یُشْبِهُ کَلَامَ الْبَشَرِ کَمَا لَیْسَ شَیْءٌ مِنْ خَلْقِهِ یُشْبِهُهُ کَذَلِکَ لَا یُشْبِهُ فِعْلُهُ تَعَالَی شَیْئاً مِنْ أَفْعَالِ الْبَشَرِ وَ لَا یُشْبِهُ شَیْءٌ مِنْ کَلَامِهِ بِکَلَامِ الْبَشَرِ فَکَلَامُ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی صِفَتُهُ وَ کَلَامُ الْبَشَرِ أَفْعَالُهُمْ فَلَا تُشَبِّهْ کَلَامَ اللَّهِ بِکَلَامِ الْبَشَرِ فَتَهْلِکَ وَ تَضِلَ

📚 التوحيد للصدوق ص٢۶۴

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : بپرهیز از اینکه قرآن را با رأی خود تفسیر کنی، تا اینکه آن را از جانب علما (معصومین) بفهمی و یاد بگیری. زیرا چه بسا تنزیلی که شبیه به کلام بشر است، در حالیکه کلام إلهی است و تأويل آن شباهتی به کلام بشر ندارد. همانگونه که چیزی از خلق او به او شباهت ندارد، همین طور #فعل پروردگار تعالي به أفعال بشر شباهتی ندارد و چیزی از کلام او به کلام بشر شباهت ندارد. پس کلام اللَّه تبارک و تعالی صفت اوست و کلام بشر أفعال آنهاست. پس کلام إلهی را به کلام بشر تشبیه نکن که در نتیجه هلاک و گمراه گردی!



2⃣عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ علیه السلام أَخْبِرْنِی عَنِ الْإِرَادَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الْخَلْقِ فَقَالَ الْإِرَادَةُ مِنَ الْمَخْلُوقِ الضَّمِیرُ وَ مَا یَبْدُو لَهُ بَعْدَ ذَلِکَ مِنَ الْفِعْلِ وَ أَمَّا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِرَادَتُهُ إِحْدَاثُهُ لَا غَیْرُ ذَلِکَ لِأَنَّهُ لَا یُرَوِّی وَ لَا یَهُمُّ وَ لَا یَتَفَکَّرُ وَ هَذِهِ الصِّفَاتُ مَنْفِیَّةٌ عَنْهُ وَ هِیَ مِنْ صِفَاتِ الْخَلْقِ فَإِرَادَةُ اللَّهِ هِیَ الْفِعْلُ لَا غَیْرُ ذَلِکَ یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ بِلَا لَفْظٍ وَ لَا نُطْقٍ بِلِسَانٍ وَ لَا هِمَّةٍ وَ لَا تَفَکُّرٍ وَ لَا کَیْفَ لِذَلِکَ کَمَا أَنَّهُ بِلَا کَیْفٍ.

📚 التوحيد للصدوق ص١۴٧

صفوان گوید : به امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه گفتم : به من در مورد إراده اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ و إراده مخلوق خبر بده!
امام فرمودند : إراده مخلوق همان ضمير و آنچه بعد از آن از فعل آشکار می شود می باشد، اما در مورد اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، إراده او همان ایجاد کردن است و غیر آن نیست. زیرا او (در فعل) نظر نمی کند و قصد نمی کند و تفکر نمی کند و این صفات از او دور است و اینها از صفات مخلوق است، پس إراده إلهی همان فعل است، نه غیر آن! بدون لفظ و گفتار به زبان و بدون همت و بدون تفکر، به آن می گوید : باش، پس می شود، و برای (فعل) او کیفیتی نیست، همانطور که برای خودش کیفیتی نیست!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، #فعل_إلهی به #فعل_مخلوق شباهتی ندارد و فعل إلهی دارای کیفیت نیست و از آن جهت که معصومین علیهم السلام #مخلوق هستند، در نتیجه فعل آنها به فعل اللَّه تعالی شباهتی ندارد، چرا که فعل مخلوق که یکی مورد آن معصومین هستند دارای #کیفیت می باشد.


✅ غلات ملعون با نسبت دادن خلق «لَا مِنْ شَیْئ» که مخصوص اللَّه تعالی می باشد به معصومین علیهم السلام، ضمن دچار شدن به غلو و إدعای أمر محال، دچار خطای عظیم شبیه دانستن فعل إلهی به فعل معصوم می شوند!



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹